Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Gu bevare mig, det var inte min länk utan yidakis. Ville bara visa att det i hans länk även tillstods att generna spelar en roll, något som stärkte mitt påstående om att det inte är oviktigt vilket kön man föds till. Vi har olika arvmassa, det är därför vi t ex kan utvecklas till man och kvinna, hade det inte varit någon skillnad så hade detta inte varit möjligt. Att en man och en kvinna inte kan ha samma temperament eller liknande är inte det som jag menar. Vad jag menar är att det finns en korrelation mellan att en människas faktiska kön och dess upplevda kön och att detta inte beror på social interaktion. Det finns de som känner en diskrepans mellan upplevt kön och faktiskt kön, men inte heller detta lär vara pga social interaktion utan har biologiska faktorer. Sen finns det ofta en viss korrelation mellan personlighet och kön och inte heller denna är nödvändigtvis en social konstruktion, Reimers exempel är en indikation på detta, när han var flicka var en pojkflicka och vägrade t ex sätta på sig klänningar och liknande.
Det finns delar i detta som är spekulativa och det gäller båda sidor, men det finns åter annat som man rimligen inte kan anse vara spekulativt.
Det blir något av ett aristotelianskt ad hoc cirkelargument,
att försöka argumentera för en diskurs genom att använda diskursens termer.
Att säga att biologi - kvinna/man dikotomin - existerar utanför sociala konstruktioner
genom att tala med termer från den biologiska diskursen,
det är samma sak som att hävda att änglar existerar eftersom Gud skapat dom.
Man kan förstå det från ett inifrånsperspektiv,
men intersubjektivt, eller "objektivt" om man så vill,
är det bara humflum. Biologi är humflum.
En extremt kritiskt och skeptisk vetenskapsman skulle aldrig gå med på det,
inte utan ett psykosocialt/sociokulturellt perspektiv då förstås...