• 1
  • 2
2008-12-08, 14:04
Medlem
Jag snackade matlagning med en australiensare tidigare idag och han föreslog att jag skulle laga till "loin" idag. Han skrev följande:

Citat:
you could get a bit of pork loin and make a apple glazed pork roast

Naturligtvis har jag slagit upp ordet, men översättning säger att det är fransyska, men det är ju nötkött så det kan inte vara vad han menade. Jag har tittat lite på Wikipedia och mycket riktigt, i England/USA har grisen en detalj som heter "loin". Frågan är bara av denna heter på svenska?
Citera
2008-12-08, 14:08
Medlem
Alibis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Jag snackade matlagning med en australiensare tidigare idag och han föreslog att jag skulle laga till "loin" idag. Han skrev följande:

Naturligtvis har jag slagit upp ordet, men översättning säger att det är fransyska, men det är ju nötkött så det kan inte vara vad han menade. Jag har tittat lite på Wikipedia och mycket riktigt, i England/USA har grisen en detalj som heter "loin". Frågan är bara av denna heter på svenska?

Pork loin är en utskuren bit fläskkött, längs med toppen av revbenen på grisen.
Väldigt populärt i USA. Finns oftast färdigmarinerat, bara att kasta på grillen..
Citera
2008-12-08, 14:08
Medlem
b0gfettos avatar
Googlade lite.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:A..._Pork_Cuts.svg
Pork loin is a cut of meat from a pig, along the top of the rib cage. It is very popular in the United States, as a number of meatpacking companies sell them pre-cut and soaking in marinade. They are usually grilled or baked.

Edit: Oj, såg att du visste vad det var men inte vad det svenska namnet var. Vet du vad delarna heter på grisen så kanske du ser det på kartan jag pejstade.
Citera
2008-12-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibi
Pork loin är en utskuren bit fläskkött, längs med toppen av revbenen på grisen.
Väldigt populärt i USA. Finns oftast färdigmarinerat, bara att kasta på grillen..

Så det finns inget särskilt svenskt namn på den då?
Citera
2008-12-08, 14:15
Medlem
Alibis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Så det finns inget särskilt svenskt namn på den då?

Förlåt jag missade helt poängen med ditt inlägg.
Jag skulle översätta det till Kotlettrad / Filé
Citera
2008-12-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibi
Förlåt jag missade helt poängen med ditt inlägg.
Jag skulle översätta det till Kotlettrad / Filé

Tack! Ska se om jag hittar det nästa gång jag besöker affären.
Citera
2008-12-08, 16:24
Medlem
dePauls avatar
Alla länder har sina specifika styckningsfavoriter. Dessa variear således mellan länderna. Det är skillnad på amerikansk och engelsk styckning, för att inte tala om svensk och mellaneuropeisk.

Här kan man se de olika detaljerna: http://www.menyse.com/action/subProd...GroupId2=12737

Namnet loin säger inte mycket. Det kan handla om innerfilé eller ytterfilé. Ytterfilé är dock ett tveksamt namn eftersom det i grunden handlar om benfri kotlett, dvs fläskhare. För att vara säker på vilken typ av loin det handlar om så måste man vara mer specifik.

I det aktuella fallet så gissar jag att din australiske vän helt enkelt syftade på fläskfilé.

~Paul~
Citera
2008-12-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alla länder har sina specifika styckningsfavoriter. Dessa variear således mellan länderna. Det är skillnad på amerikansk och engelsk styckning, för att inte tala om svensk och mellaneuropeisk.

Här kan man se de olika detaljerna: http://www.menyse.com/action/subProd...GroupId2=12737

Namnet loin säger inte mycket. Det kan handla om innerfilé eller ytterfilé. Ytterfilé är dock ett tveksamt namn eftersom det i grunden handlar om benfri kotlett, dvs fläskhare. För att vara säker på vilken typ av loin det handlar om så måste man vara mer specifik.

I det aktuella fallet så gissar jag att din australiske vän helt enkelt syftade på fläskfilé.

~Paul~

Jo, jag såg på Wikipedia att amerikansk och brittisk styckning skilde sig åt. Den där länken var riktigt bra, tackar för den!

Fläskfilé låter som det rimligaste alternativet.
Citera
2009-08-05, 11:14
Medlem
pojoels avatar
Bump på denna...

Jag såg "The Italian Kitchen" på nian i går (River Café).
Där gjorde man en smarrig "Loin of pork" fullstoppad med rosmarin, vitlök samt lindad med Coppa di Parma.
Och översättaren envisades med att loin var detsamma som fransyska... suck...

Som köttbiten såg ut, liknade den något mellanting mellan benfri kotlettrad och sidfläsk. Och framför allt; hur fasen kan en översättare blanda in nötköttsdelar när det tydligt syns och hörs att det handlar om griskött?
Citera
2009-08-05, 11:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Bump på denna...

Jag såg "The Italian Kitchen" på nian i går (River Café).
Där gjorde man en smarrig "Loin of pork" fullstoppad med rosmarin, vitlök samt lindad med Coppa di Parma.
Och översättaren envisades med att loin var detsamma som fransyska... suck...

Som köttbiten såg ut, liknade den något mellanting mellan benfri kotlettrad och sidfläsk. Och framför allt; hur fasen kan en översättare blanda in nötköttsdelar när det tydligt syns och hörs att det handlar om griskött?
Ja, det är synnerligen obegåvat, framför allt med tanke på att det är två helt olika djur det handlar om . Det handlar mycket riktigt om kotlettrad, antingen benfri eller med ben, oftast dock benfri, dvs fläskhare.

~Paul~
Citera
2011-07-03, 15:39
Medlem
Återuppväcker den här tråden med min första flashbackpost.

Jag undrar om någon vet vad pork tenderloin är?
Det nämns i ett recept i Les Halles. Varje tenderloin ska väga runt 280 gram enligt receptet om det ger någon fingervisning.
Citera
2011-07-03, 15:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freestate
Återuppväcker den här tråden med min första flashbackpost.

Jag undrar om någon vet vad pork tenderloin är?
Det nämns i ett recept i Les Halles. Varje tenderloin ska väga runt 280 gram enligt receptet om det ger någon fingervisning.

Vanlig fläskfilé skulle jag tippa. http://www.google.se/search?q=pork%2...w=1680&bih=887
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in