Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-08, 14:04
  #1
Medlem
JamalKamals avatar
När jag läste ekonomi på SU berättade en professor där att det var många år sedan de tog fram en glödlampa som hade en livslängd på uppskattningsvis flera hundra år. De skulle dock inte tjäna så mycket pengar på den eftersom företagen vill att vi hela tiden skall köpa nytt.

Finns det några belägg för detta påstående eller var han bara sur över att han blev tvungen att byta glödlampa i sitt sekelskiftshus i Gamla Enskede?
Citera
2008-12-08, 14:20
  #2
Medlem
OT:Clifford D. Simak-Ring runt solen,sf-bok med anknytning till temat.OnTetta luktar myt eftersom någon borde kunna göra miljardklipp på en sådan uppfinning å andra sidan har mänskligheten löst betydligt knepigare tekniska problem.Finns det inga fysiker här på FB?
Citera
2008-12-08, 14:24
  #3
Medlem
Den här finns ju http://www.centennialbulb.org/
Citera
2008-12-08, 14:29
  #4
Medlem
epost72s avatar
Jag har hört att det är en myt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gl%C3%B6dlampa
Borde nästan stå med på någon seriös faktasida annars.
Citera
2008-12-08, 14:30
  #5
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
När jag läste ekonomi på SU berättade en professor där att det var många år sedan de tog fram en glödlampa som hade en livslängd på uppskattningsvis flera hundra år. De skulle dock inte tjäna så mycket pengar på den eftersom företagen vill att vi hela tiden skall köpa nytt.

Finns det några belägg för detta påstående eller var han bara sur över att han blev tvungen att byta glödlampa i sitt sekelskiftshus i Gamla Enskede?

Nåväl det är väl inte helt otänkbart att göra en glödlampa med avsevärt längre livlängd än dagens glödlampor, fast då så blir lyskraften så lidande att det knappt är att betrakta som en glödlampa. eller har jag fel?

Hur som helst så är glödlampan idag som uppfinning förlegad.
Citera
2008-12-08, 14:49
  #6
Moderator
impieteers avatar
Såna myter finns ju om alla branscher. De uppkommer eftersom folk inte får lära sig i skolan hur en marknadsekonomi fungerar.

Andra liknande exempel är att oljebolagen har färdiga bilar som går på vatten eller luft som de mördar alla som försöker berätta om. Läkemedelsbolagen har botemedel mot de flesta sjukdomar, men i hemlighet såklart så de kan fortsätta sälja sina vanliga mediciner.
Citera
2008-12-08, 14:50
  #7
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Såna myter finns ju om alla branscher. De uppkommer eftersom folk inte får lära sig i skolan hur en marknadsekonomi fungerar.

Andra liknande exempel är att oljebolagen har färdiga bilar som går på vatten eller luft som de mördar alla som försöker berätta om. Läkemedelsbolagen har botemedel mot de flesta sjukdomar, men i hemlighet såklart så de kan fortsätta sälja sina vanliga mediciner.
Visst är det så men i något fall kan det vara sant.
Citera
2008-12-08, 14:59
  #8
Medlem
epost72s avatar
Eftersom glödlampan åtminstone tillverkning och försäljning, kommer att förbjudas inom några år så finns det nog ingen större marknad för en 100-årsglödlampa eller också är det nu den borde lanseras
Citera
2008-12-08, 15:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
När jag läste ekonomi på SU berättade en professor där att det var många år sedan de tog fram en glödlampa som hade en livslängd på uppskattningsvis flera hundra år. De skulle dock inte tjäna så mycket pengar på den eftersom företagen vill att vi hela tiden skall köpa nytt.

Finns det några belägg för detta påstående eller var han bara sur över att han blev tvungen att byta glödlampa i sitt sekelskiftshus i Gamla Enskede?

Det går att göra glödlampor med mycket lång livslängd.
Jag minns att ELFA-katalogen förr i tiden hade en graf som visade sambandet mellan glödlampors livslängd och drivspänningen.

Om man sänker spänningen rejält så får man också mycket lång livslängd, men väldigt dåligt ljusutbyte.
Dagens glödlampor ligger optimalt.

/T
Citera
2008-12-08, 15:54
  #10
Medlem
Uncle Dukes avatar
Den finns med i någon av Bengt af Klintbergs böcker (Råttan i Pizzan tror jag, den finns säkerligen på ditt bibliotek), och jag kan därför sluta mig till skaran som avfärdar myten som en, ja, en myt.
Citera
2008-12-08, 15:57
  #11
Medlem
Carl Serungs avatar
Vill minnas att det finns en glödlampa som monterades på nån Polis-station utanför London, mitten av 1920talet. Den lyste visst fortfarande för några år sedan..Hur det är idag vet jag inte..Går väl att kolla upp.
Citera
2008-12-08, 17:14
  #12
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Såna myter finns ju om alla branscher. De uppkommer eftersom folk inte får lära sig i skolan hur en marknadsekonomi fungerar.

Andra liknande exempel är att oljebolagen har färdiga bilar som går på vatten eller luft som de mördar alla som försöker berätta om. Läkemedelsbolagen har botemedel mot de flesta sjukdomar, men i hemlighet såklart så de kan fortsätta sälja sina vanliga mediciner.

Gillar nog denna mest att det uppfunnits sprit som man inte blir bakis av.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback