Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-08, 17:48
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metatron
En fråga till er som spelat både Guild Wars och WoW. Har själv bara spelat det senare men jag tänkte jag skulle testa GW: Har kollat på en del screenshots så jag har sett hur de skiljer sig åt rent utseendemässigt. Skulle dock gärna vilja veta höra lite från er som spelat båda hur de skiljer sig i spelsätt.

Så min fråga till er som spelat båda spelen:
Vilka är de största skillnaderna mellan Guild Wars och WoW?

Jag anser GW ha det bästa pvp systemet hittils (iallafall när jag lirade för längesedan och var bland de bättre necromancer(kommer inte ihåg namnet på klassen) i Europa.

Att göra en lvl 20 gubbe direkt är inte roligt, då förstörs halva spelet.
Kör från början, fixa din egna build hitta vänner på vägen. Du hittar bossar som ger dig olika magier som du verkligen vill ha och du lär dig din gubbe bra. Alla världar ser olika ut och det är riktigt rolig och varierande miljö.

Pvpn framförallt när jag lirade så körde man T.ex Europe mot Asia eller liknande (Var flera år sedan jag lirade) kommer ihåg hur satans nära vi (mitt lag) var att spöa Asia.

Det är oftast 4 lag som spelar samtidigt så är det Semi-final etc. Riktigt riktigt kul.

Märker nu att min förklaring var värdelös, men har du frågor så fråga på. Kanske kan ge bättre svar då
Citera
2009-06-08, 21:15
  #14
Medlem
GW var kul i början, dvs de första 14 dagarna, sedan blev det enformigt.
Pvp systemet är ganska balanserat dock så är arenorna dåligt utformade och smått förvirrande.

Det jag gillar med Wow är, friheten, gemenskapen, pvp systemen, Pve content med bossar etc, osv. World of Warcraft är helt enkelt bättre
Citera
2009-06-08, 21:33
  #15
Medlem
MastaZs avatar
Har spelat båda, men WoW tar guild wars lätt.
Citera
2010-03-13, 21:10
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude_90
Köp WoW. GuildWars är verkligen Tråkigt. Du kan inte möta andra spelare utanför städerna... Du kan inte hoppa. Du kan inte ganka folk, listan kan göras lång.

Du kan möta andra spelare utanför städerna om ni ingår i samma party - vilket ni förmodligen gör om ni tänkt spela tillsammans. Om ni inte tänkt spela tillsammans - vad finner du för nöje i att mötas utanför städerna?

Hoppa? Ser inte heller där något nöje. Guild Wars har en helt annan typ av miljö än WoW och därför behövs ingen hoppfunktion. Sen kan man ju faktiskt hoppa med /jump

Personligen gillar jag GW mer, några anledningar:

Bättre PvP. Då du (som någon nämnde) kan skapa chars direkt på maxlevel med tillgång till alla vapenmods och så vidare som du låst upp för ditt konto, vilket kan göras väldigt billigt. Detta bidrar till att PvPn blir mer baserad på skicklighet än hur pass mycket saker du låst upp för din char.

Restider. Ärligt talat, restiderna i WoW är hemska. I GW kan du resa vart du vill direkt.

Skillbaren. GW har en begränsning till 8 skills per char och tillfälle. Detta leder till en ytterliggare utmaning i att kombinera skills som fungerar bra tillsammans och till det motstånd du ska möta just denna gång. Detta till skillnad från WoW, där du kan använda vilka skills du vill när du vill.

Maxlevel. Jag har personligen aldrig förstått grejen med höga level-caps. Levla är roligt första gången - sen aldrig mer. I GW kan du lätt uppnå maxlevel under en dags spelande.

Finns en hög med andra saker som gör GW till ett bättre spel än WoW, och detta gäller även såklart vise versa. Men detta var några av de sakerna jag tycker väger tyngst för GW.
Citera
2010-03-14, 02:38
  #17
Medlem
Methones avatar
WoW är ett långt mer utvecklat och uttänkt spel än GW, går inte att jämföra.
Citera
2010-03-14, 03:03
  #18
Medlem
Nu för tiden tror jag inte att Guild Wars är speciellt roligt ; eftersom det inte är många som spelar det längre. Men jag började spela Guild War så det var relativt nytt, och jag hade VÄLDIGT kul!

2006 så började jag spela WoW och hade VÄLDIGT kul i det spelet också.

Med tanke på att Guild Wars nästan är gratis i jämförelse i WoW så tycker jag Guild Wars är bättre, men om pengar inte är ett bekymmer så säger jag WoW.
Citera
2010-03-15, 12:18
  #19
Medlem
basseakers avatar
Tycker att GW tappar väldigt mycket på att man inte kan testa folk utanför städerna och att man levlar upp så förbannat snabbt.

WoW är helt klart ett roligare spel eftersom det har både en social nivå och en kompetiv nivå som GW är tusentals år bakom.
Citera
2010-03-15, 13:18
  #20
Medlem
(Lång text men läsvärt)

Har själv spelat gw i flera år, ända sen prof kom ut, och jag har även lirat wow i en tid. Då dom flesta vet hur wow är uppbyggt så kommer jag fokusera mer på gw:s system.

Till motsats som en person sa här så styr man med WASD och musen, man kan styra med musen själv men varför ska man göra det.

Sen till basseaker, när det kommer till den sociala nivån i båda spelen så ligger dom ganska jämsides, det beror helt på vad man gör i spelen. Är själv med i en väldigt stor guild och allians i gw, över 80 pers, vi är uppdelade i squad teams och körde massa hard mode instanser varje dag, när vi inte gör det så satt vi på vent och bara snackade medans vi farmade guld, eller kör 4v4 pvp eller 20v20 guild vs guild. Detta är likadant med wow, om man hittar en guild som passar dig i wow så kan man ha extremt roligt. Det beror helt på vad man gör i båda spelen.

Dock kan jag hålla med dig lite med att wow är en aning mer socialt, då i wow så är det free-roam och man kan möta personer ute i pve-världen.

Till den kompetiva nivån så beror det också vad man gör. Att köra underworld eller fissure of vow i guildwars på hard mode ( en utav dom svåraste instanserna i spelet ) med bara 8 personer, då behöver det väldigt mycket taktik och koordination med lagmedlemmarna. Detta är samma i wow i alla late game instanser.

Dessutom är inte heller gw påväg att dö som någon annan sa. För lite mindre än 1 år sedan så var dom registrerade medlemmarna i spelet uppe i 5 miljoner spelare, och då gw är ett lite mindre spel, ytvis, så har man inga problem alls att hitta medspelare för alla dom missions som finns.

Detta är något som gw slår wow i flera längder. Pve-aspekten i gw är mycket aktivare än i wow. Då i wow så är det nästan helt tomt i pve-världen tills man lvlar upp till 80 och sitter å väntar i dalaran på att få raida nån instans då och då. I gw så kan man hitta personer till alla missions, vare sig man är i en huvudstad eller i lvl 1 regionen i en outpost, du kommer garanterat att hitta personer att köra missions med.

Pvpn i gw är roligare, och den är mycket mer utvecklad än vad wow:s pvp-system är. Det finns så många inriktningar i pvpn i gw att du aldrig kommer att tröttna, och om du hittar några personer att lira med så kan man sitta hela dagen och lira pvp. När det kommer till skillbaren så är det något som gör gw unikt, då man bara har 1 skillbar med 8 slots så är det väldigt fokuserat på vad dina lagmedlemmar har för skills också, detta gör att pvp och pve kan bli extremt roligt då man hittar den perfekta builden för dina lagmedlemmar så känner man sig ganska mäktigt när man kan rusha igenom hard mode instanser utan att lyfta på ögonbrynen.

I pve så kan man vara max 8 personer, därav 3 kan vara dina egna "heroes" som du själv styr och fyra pers som är "henchmens" eller så kan man köra med 7 andra riktiga spelare,heroes styr du själv med flags och ger commands till, eller så kan du låta dom springa efter dig själv, eller bara använder som pull-meat när det är stora grupper med fiender. Med dessa heroes så kan du även bestämma själv vad dom ska ha för skills på sina skill bars, vad för slags gear+vapen dom ska ha på sig, och du kan även färga deras gear och även dina egna så dom verkligen blir unika. Dom resterande fyra gruppslotsen kan du ha fyra "henchmens", dessa är AI-baserade karaktärer som du hyr in i din grupp för att hjälpa dig, dom har egna skills utplacerade. Något som gör pve:n ännu roligare är att med dessa henchmens och heroes så kan gruppledaren använda något som heter flags, detta betyder att du kan bestämma att alla dina heroes och henchmens ska attackera en target, följa efter en annnan person, eller att dom ska stå på en plats och hålla den, vilket är bra då det kommer till defense missions.

Totalt så finns det 10 klasser i gw, vilka alla är väldigt roliga och köra, dessa heter: Assassin, dervish, ranger, warrior, necromancer, elementalist, mesmer, monk, paragon och ritualist.

Det finns över 1000 olika skills i gw därav lite mer än 100 skills per klass existerar, det finns även olika inriktningar i varje klass, till grunden så finns det 4 olika inriktningar i skills i varje klass men man kan kombinera dessa. Detta gör att varje person har en unik build vilket gör det ännu roligare. Om du vill läsa mer om gameplay osv så kan du göra det på deras hemsida.

Folk som säger att wow slår gw lätt har tydligen inte spelat gw till det fulla då det finns oändligt med saker att göra i gw. End-gameplay är också betydligt roligare i gw än vad det är i wow, då om man inte är med i en guild i wow så står man mestadels och väntar i dalaran på antinge wintegrasp eller så joinar man någon randomgrupp för att köra en instans med, eller kör bgs eller pvp. I gw så kan man själv, utan att man har en grupp, joina 4v4 arena, 8v8 arena, man kan köra random arena, då man kommer med i en grupp på 4 pers där ingen känner varandra, vilket kan vara extremt kul och frustrerande samtidigt, man kan köra hero arena, vilket som det låter att man är själv med 3 heroes och man slåss mot en annan person med hans heroes, till detta så behövs det mycket koordination och taktik men är extremt roligt. I pve så kan man som i wow joina random grupper för att köra instanser.

Farming i gw är extremt roligt då man praktiskt taget kan farma igenom hela pve-aspekten själv om man hittar den ultimata builden, vilket gör att pengar inte är svårt om man vet vad man gör. Det finns också farm-runs där det är en spelare som springer igenom en hard mode instans med en protective build, ( vanligt hos monks ), där han senare dödar sista bossen själv för att kunna få en epic-vapen. Farm-runs är då att han tar en summa pengar för att ta med 7 andra personer som också vill kunna få detta epic-vapen, denna taktik är också något som håvar in pengar väldigt enkelt.

I Gw har man även flera "klasser" också. Det finns en primär klass och en sekondär klass som man har, den primära klassen är den du bestämmer i början, warrior eller monk etc, sedan så kan du välja den sekondära klassen också, och dett betyder att du kan välja mellan alla andra 9 klasser som en sekondär klass. Så du kan t.ex vara en svärdinriktad warrior med en sekondär monk klass, alltså en wa/mo, där du kan ha monk skills i din skill bar samtidigt som du är dmg speccad med din warrior.

Du kan även ändra din sekondära klass när du vill, så om du bestämmer dig för att gå warrior/ranger med bågskills+båge från rangerklassen och defensiva skills från warriorklassen så kan du göra det.
__________________
Senast redigerad av Xzone 2010-03-15 kl. 13:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback