2004-03-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagom
Jag vill inte sga att den rdande historieskrivningen r rtt eller fel, eller att revisionisterna har rtt eller fel, bara konstatera det faktum att vi inte frmr frhlla oss vetenskapligt till hndelserna.
Jag tror att du visade din sikt redan i rubriken till den hr trden. Eller?

Citat:
I ett klimat dr forskare som kommer fram till en viss slutsats per automatik frpassas ut i kylan, frstr sina karrirer, kanske till och med blir talade, dr kan vi inte frvnta oss ngon sanning. (Eller osanning.)
Vilka rliga forskare menar du utsatts fr detta?

Citat:
Det r meningslst, man hindrar ingen frn att vara kristen genom att framlgga empiriska bevis. En saga, en myt, har helt andra sanningskriterier.
Du brjar den hr posten med att skriva att du inte vill sga om den rdande historieskrivningen r rtt eller fel, fr att sedan kalla den en saga och en myt. Det visar vl ungefr vad du menar.

Citat:
r inte det hr viktigare saker att tala om, n om det var 0 eller 2 eller 10 miljoner mnniskor som dog? r det inte det hr vi vill prata om egentligen? Eller r det nnu svrare?

Frmodligen. Det r rimligtvis drfr forskningen kring Frintelsen inte r srskilt aktiv lngre. Det mesta vet vi redan. Det r bara nr gamla tidigare inte tillgngliga arkiv dyker upp som det gnas forskartid. De som r aktiva att prata om det hr r fretrdelsevis revisionister, som hller sina rliga konferenser och publicerar sina nya rapporter (Dremot r frsvaret av den kunskap vi har precis s aktiv som revisionisterna tvingar det att vara). Varfr r frresten Revisionisterna s fixerade vid Frintelsen? Jag har inte sett IHR starta konferenser om hur det egentligen gick till nr 6:e armn utplnades i Stalingradkitteln, eller hur Folkmordet i Rwanda egentligen gick till. Det r bara just Frintelsen som r intressant. Varfr?

/KT
Citera
2004-03-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingTUT
Jag tror att du visade din sikt redan i rubriken till den hr trden. Eller?

Absolut inte. Jag hller det fortfarande fr sant att Nazisterna mrdade mnniskor i koncentrationlger. Jag sger bara att jag inte kan veta i vetenskaplig mening, eftersom det inte finns ett forskningsklimat som gr vetenskapen trovrdig.

Citat:
Vilka rliga forskare menar du utsatts fr detta?

Jag vet inte s mycket om revisionister, men jag vet att om en forskare hade trovrdiga bevis s skulle dessa aldrig tas emot vl.

Citat:
Du brjar den hr posten med att skriva att du inte vill sga om den rdande historieskrivningen r rtt eller fel, fr att sedan kalla den en saga och en myt. Det visar vl ungefr vad du menar.

Du missfrstr mig. Med myt menar jag inte lgn. Jag menar att det r en annan sorts frga, med andra kriterier fr att frkasta eller bejaka.

Citat:
Det mesta vet vi redan...

D har du frmodligen inte samma kriterier som jag p vetenskap.
I en situation dr ingen normalt funtad mnniska skulle vga g emot den rdande uppfattningen, dr skrivs ingen vetenskap, dr skrivs sagor. Bra eller dliga sagor.

Citat:
Det r bara just Frintelsen som r intressant. Varfr?

Just drfr att det r en myt som pverkar oss s ondligt mycket mer n bara genom vetenskapliga fakta.
Citera
2004-03-15, 19:49
Medlem
Mysonoxens avatar
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally Posted by KingTUT

--------------------------------------------------------------------------------

Det var vad jag sjlv frgade mig nr regeringen gr ut med ett massutskick om Frintelsen. Vi svenskar var ju inte precis skyldiga till vad som hnde i Tyskland p 40-talet, det var just detta som fick mig att brja undra, ven om jag icke sllar mig till revisionisternas skara...
Citera
2004-03-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Quote:
Originally Posted by KingTUT

Det var vad jag sjlv frgade mig nr regeringen gr ut med ett massutskick om Frintelsen. Vi svenskar var ju inte precis skyldiga till vad som hnde i Tyskland p 40-talet, det var just detta som fick mig att brja undra, ven om jag icke sllar mig till revisionisternas skara...

Men till skillnad frn IHR, Focal Point, Zundelsite, CODOH och de andra s gr Forum fr Levande Historia (som gav ut "Om detta m ni bertta")vidare. Just nu med fokus p st-kommunismens brott (ngot som ftt Vnsterpartiet att krva att myndigheten lggs ner).

/KT
Citera
2004-03-15, 20:33
Medlem
Citat:

Du missfrstr mig. Med myt menar jag inte lgn. Jag menar att det r en annan sorts frga, med andra kriterier fr att frkasta eller bejaka.

Just drfr att det r en myt som pverkar oss s ondligt mycket mer n bara genom vetenskapliga fakta.

Myt= folksaga, sgen, gudasaga; uppdiktad historia, allegori, fabel, legend; felaktig frestllning, fantasi, lgn

Det skeende som vi knner som Frintelsen r vetenskapligt vl belagt. Det har granskats med samma kriterier som all historisk forskning.

/KT
Citera
2004-03-15, 20:59
Medlem
Citat:
Myt= folksaga, sgen, gudasaga; uppdiktad historia, allegori, fabel, legend; felaktig frestllning, fantasi, lgn

Jag fr vl utveckla vad jag menar, eftersom du tolkar mig illvilligt. Jesus eller Budda fanns, eller s gjorde de det inte. Vi kan ju diskutera vad det r som gr att dessa historier r livskraftiga, vilket budskap de vill frmedla, utan att ta stllning till om dessa personer fanns p riktigt. Deras existens r inte det som r det intressanta, snarare sjlva myten och traditionen. r du med nu?

Citat:
Det skeende som vi knner som Frintelsen r vetenskapligt vl belagt. Det har granskats med samma kriterier som all historisk forskning.

Detta r definitivt inte min uppfattning. Jag kan sjlv inte ta till mig allt bevismaterial (jag har inte ens frskt, det r inget specialintresse fr mig), och de tror jag att du dmjukast fr erknna att du inte kan heller. Vad jag sger r att jag inte litar p resultat frn forskningsomrden dr vissa resultat som inte passar in i den ideologiska bilden rensas bort. Om man kan sga p frhand att den forskare som presenterar en viss typ av resultat kommer att bannlysas och skymfas, d r det venskapliga vrdet inte hgt.
Citera
2004-03-15, 21:08
Medlem
Citat:
Jag fr vl utveckla vad jag menar, eftersom du tolkar mig illvilligt
Det var inte jag som tolkade dig. Det var en vanlig svensk ordbok.

Citat:
Detta r definitivt inte min uppfattning. Jag kan sjlv inte ta till mig allt bevismaterial (jag har inte ens frskt, det r inget specialintresse fr mig),
Du har inte tagit till dig allt "bevismaterial". Du har inte ens frskt. Hur kan du d gra ansprk p att kunna kompetent bedma den forskning som har gjorts? Vilken del av kllorna till forskningen har du tagit del av?

Citat:
Vad jag sger r att jag inte litar p resultat frn forskningsomrden dr vissa resultat som inte passar in i den ideologiska bilden rensas bort. Om man kan sga p frhand att den forskare som presenterar en viss typ av resultat kommer att bannlysas och skymfas, d r det venskapliga vrdet inte hgt.

Sg det till de "forskare" som ligger bakom Platyganism. De har presenterat en viss typ av resultat de med. r det vetenskapliga vrdet p den etablerade teori som platyterna motsger sig lgt d?

/KT
Citera
2004-03-16, 09:35
Medlem
Citat:
Det var inte jag som tolkade dig. Det var en vanlig svensk ordbok.

Ett klassisk och ganska billigt trick att spela p termernas vaghet. Det jag skrivit r fullt begripligt om du vill frst det. Om du avsiktligt misslyckas med att komunicera med mig antar jag att det beror p att du inte har ngot att sga.

Citat:
Du har inte tagit till dig allt "bevismaterial". Du har inte ens frskt. Hur kan du d gra ansprk p att kunna kompetent bedma den forskning som har gjorts? Vilken del av kllorna till forskningen har du tagit del av?

Inga kllor alls egentligen, min kunskap om frintelsen baserar sig p den officiella sanning som du frfktar. Jag talar snarare om det forskningsklimat som rder, inte om forskningen i sig.

Citat:
Sg det till de "forskare" som ligger bakom Platyganism. De har presenterat en viss typ av resultat de med. r det vetenskapliga vrdet p den etablerade teori som platyterna motsger sig lgt d?

Sjlvklart menar jag inte det . Men det r en bra frga, ett bra jmfrelseobjekt. Om man i vrt samhlle dmdes till fngelse fr att man hvdade att den var platt, d skulle jag bli skeptisk.
Jag lmnar platyterna hr, men fortstter med din analogi:
Jorden r inte helt perfekt sfrisk, det vet man nu, den r aningen plattare vid polerna. Om det astronomiska forskningsklimatet var sdant att forskarna inte vgade presentera fakta som tyder p detta, d skulle jag frga mig: "Varfr r berttelsen om jordens perfekta sfriska form s viktig fr oss? Varfr r det s laddat att vi inte kan ta till oss fakta?"
Citera
2004-03-16, 11:16
Medlem
Citat:
Ett klassisk och ganska billigt trick att spela p termernas vaghet. Det jag skrivit r fullt begripligt om du vill frst det. Om du avsiktligt misslyckas med att komunicera med mig antar jag att det beror p att du inte har ngot att sga.
Nej jag frstr dig forfarande inte. Ordet "myt" r ingen vag term. Det har en exakt betydelse -phittad berttelse, saga, lgn. Det gr inte att frst p ngot annat stt.
Antingen pstr du att det historiska frlopp som vi knner som Frintelsen r en myt, lgn, saga, ngot phittat, eller s gr du det inte. Vilket r det?

Jag kan frst att man kan vilja diskutera vad vi gr med Frintelsen, till exempel som Norman Finkelstein gr. Men d br man ju utg frn fakta. Som Norman Finkelstein gr (han utgr frn att frintelsen skedde, men menar att folk profiterar p den).

Citat:
Inga kllor alls egentligen min kunskap om frintelsen baserar sig p den officiella sanning som du frfktar.
Och fr att kunna basera sin kunskap om ngot, forskningen om frintelsen i det hr fallet, s br man ju ha tagit del av studieobjektet ifrga. Man mste naturligtvis inte lsa allt, som du mycket riktigt ppekar, men lejonparten.

Citat:
Jag talar snarare om det forskningsklimat som rder, inte om forskningen i sig.
Har du allts spenderat tid i svenskt forskningsklimat p ngon av vra Hgskolor eller Universitet s att du har egen erfarenhet av forskningsklimatet ifrga? Eller ngot trovrdigt vittne som kan beskriva sdan erfarenhet?

Citat:
Sjlvklart menar jag inte det . Men det r en bra frga, ett bra jmfrelseobjekt. Om man i vrt samhlle dmdes till fngelse fr att man hvdade att den var platt, d skulle jag bli skeptisk.
Men i Sverige dms man inte till fngelse om man hvdar att den var platt. Det vstland som producerar mest forskning just nu, USA, dmer heller inte folk till fngelse fr att det forskar om vare sig jordens eventuella platthet, eller Frintelsens eventuella icke-varande. Grejen r att precis som nr det gller jordens runda form, s r det mesta om Frintelsen knt och vlforskat. Nr det dyker upp nya arkiv, och det hnder titt som ttt, kar den ngot, vilket ocks kar vr frstelse.
Men Flat-Earth folket, precis som deras nra vnner Kreationisterna, gnller ocks ver att de frtrycks av vrlden. Och att forskarklimatet fr dem r hrt.

/KT
Citera
2004-03-16, 12:06
Medlem
Citat:
Nej jag frstr dig forfarande inte. Ordet "myt" r ingen vag term. Det har en exakt betydelse -phittad berttelse, saga, lgn. Det gr inte att frst p ngot annat stt.
Antingen pstr du att det historiska frlopp som vi knner som Frintelsen r en myt, lgn, saga, ngot phittat, eller s gr du det inte. Vilket r det?

Ok. En gng till. Jag anvnder inte 'myt' som synonymt med lgn, snarare 'berttelse'. Berttelsen kan ha en grund i faktiska hndelser, men behver inte ha det. Vi har massor av historier omkring oss i vr kultur. En frga r naturligtvis, "vad hnde" i vetenskaplig mening. En annan frga r att studera myten kring hndelsen, sann eller osann.

Citat:
Jag kan frst att man kan vilja diskutera vad vi gr med Frintelsen, till exempel som Norman Finkelstein gr. Men d br man ju utg frn fakta. Som Norman Finkelstein gr (han utgr frn att frintelsen skedde, men menar att folk profiterar p den).

Ja, det var vl ungefr vad jag efterlyste. Den fr jag lsa.
Men, om nu ngon hvdar att den inte intrffade, d kan man vl fortfarande diskutera med dem huruvida folk profiterar p den? Hur myten anvnds..?

Citat:
Har du allts spenderat tid i svenskt forskningsklimat p ngon av vra Hgskolor eller Universitet s att du har egen erfarenhet av forskningsklimatet ifrga? Eller ngot trovrdigt vittne som kan beskriva sdan erfarenhet?

Haha.. Billigt. Klassiskt retoriskt knep, vertygar sker ngon.
Det r en del av vrt samhllsklimat, s ja, jag har direkt erfarenhet av det. Tror du fullt allvar att forskare kring frintelsen frmr hlla sig neutrala till sitt studieobjekt? Revisionister svl som fretrdare fr den mer utbredda sikten?
En del gr det skert, men man kan ju inte bortse frn det starka sociala tryck som finns.

EDIT:
Jag lgger ner diskussionen, jag r inte sugen p att kriga i den hr trden, eller det hr forumet fr den delen. Ls den grna.
Citera
2004-03-19, 16:19
Medlem
Vidare skrev Goebbels i sin dagbok, 27 mars 1942, efter att ha lst Wannsee-protokollen:

Citat:

Beginning with Lublin, the Jews in the General Government
[Nazi occupied Poland] are now being evacuated eastward.
The procedure is a pretty barbaric one and not to be described
here more definitely. Not much will remain of the Jews. On the
whole it can be said that about 60 per cent of them will have
to be liquidated whereas only 40 per cent can be used for forced
labor.

/KT
Citera
2004-03-19, 18:23
Medlem
Azraels avatar
Det som finns tillgngligt frn Wannseekonferensen r ppet fr fri tolkning. Revisionisterna och nynazisterna ser det som ett bevis fr att utrotningen inte gt rum medan majoriteten av den resterande mnskligheten ser det som ett bevis fr att den visst gjorde det.

Protokollet r just ett protokoll och dokumenterar knappast vad som faktiskt sades under konferensen.

Ngot OT:

Vad man mste hlla i sinnet nr man studerar s pass stora fenomen som frintelsen r Robert Anton Wilsons allmnfilosofiska ledord; "If you think you know what the hell is going on, it probably means your'e full of shit". Med andra ord; den enskilda individen har svrt att tillgna sig och frst helhetsbilder ven om hon grna vill tro att hon har en vergripande insikt. Att pst att frintelsen inte gt rum bara fr att diverse detaljer i dokumentationen inte verkar stmma r befngt. Lika befngt som att tro p frintelsen bara fr att det str om den i en lrobok i grundskolan. Man mste frga sig vem som sger vad och vad denna person har fr syfte med sitt uttalande.
Och vad inbegriper man i begreppet frintelse? Gller det bara de judar som gasades i frintelselgren som de flesta tycks helt fixerade vid? Har revisionisterna glmt bort de ca 500000 - 1000000 mnniskor som arkebuserades under utrensningarna i operation Barbarossa? Och varfr envisas media samt diverse organisationer med att stndigt sprida frvanskad och/eller felaktiga uppgifter om nazisternas aktiviteter i tid och otid?

Har revisionisterna fel? Ja.

Har "verlevarna" fel? Ja.

Har media fel? Ja.

Den som sker fakta hos dessa kllor kommer knappast att finna ngon sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in