Citat:
Ursprungligen postat av Gösta Hallberg
Ja, är det nån som kan ge oss lite info?
Bruchfeledt har bla i radio, ca 3-4 år sedan, uppgett att det de beslutade om knappast var "utrotningen" (vilken jag f.ö. anser vara nys, påhittad för att tjäna både de allierade och judarna, läs tex Förintelseindustrin av Finkelstein). Jag vet att de som fanns där inte skulle haft befogenhet att göra det, bla.
Ok, jag förmodar att du inte har mer info än att hon "bland annat" i radio sagt det. Jag ska maila henne och återkommer.
Citat:
En fråga som jag tycker är intressan är hur detta protokoll sedan använts mot Tredje riket vad det gället "utrotningen". Har det varit en viktig ingrediens mot de fällda i Nürnbergrättegångarna?
Känner på mej att faktafanatikerna som kan allt i NS-quiz, som tex sursomfan och Azrael, kan hjälpa till.
Tja, jag hade svårt själv att få något grepp om vad de pysslade med i Wannsee. Men läser man protokollen så kan man bli rätt klar över vad den
inte gjorde. Den pratade inte om omlokalisering av judar till någotslags judereservat.
Låt mig exemplifiera.
Först, här finns själva protokollet. Ni som inte har gjort det än, läs det där.
http://www.ghwk.de/engl/protengl.htm
Nu citat från detsamma:
Citat:
III. Emigration has now been replaced by evacuation of the Jews to the
East, as a further possible solution, with the appropriate prior
authorization by the Führer.
Alltså, konferensen slår fast att tanken på frivillig förflyttning (emigration) nu har ersatts av planer på tvångsförflyttning (evacuation) av judarna till Öst. Med Öst menade nazisterna under den här tiden alltså länderna öster om Tyskland
Ingen utrotning i det här ledet, utan tvångsförflyttning österut alltså.
Men fortsätter man läsa:
Citat:
However, this operation should be regarded only as a provisional
option; but it is already supplying practical experience of great
significance in view of the coming final solution of the Jewish
question.
Alltså, tvångsmässig förflyttning ska bara ses som en
tillfällig lösning, men den har gett praktiska kunskaper som kommer att vara viktiga inför den förestående Slutgiltiga lösningen på Judefrågan.
I dessa två stycken skrivs alltså både emigration och tvångsmässig förflyttning av som en möjlig slutgiltig lösning. Vad menar de då skulle ske med judarna?
Läser man vidare:
Citat:
Under appropriate direction the Jews are to be utilized for work
in the East in an expedient manner in the course of the final
solution.
Under lämplig ledning ska judarna alltså användas för arbete i öst på ett sätt som är ändamånsenligt (expedient manner) för genomförandet (in the course of the) av den Slutgiltiga Lösningen. Man kan alltså tänka sig att någon egenskap hos det här tvångsarbetet gör det ändamånsenligt för att uppnå den Slutgiltiga lösningen. Vad har då arbetet för speciell egenskap?
Citat:
In large (labor) columns, with the sexes separated,
Jews capable of work will be moved into these areas as they
build roads, during which a large proportion will no doubt
drop out through natural reduction.
De ska alltså tvingas till tvångsarbete under vilket en stor del utan tvekan kommer att dö (drop out). Vad ska hända med resten?
Citat:
The remnant that eventually remains will require suitable
treatment; because it will without doubt represent the most
[physically] resistant part, it consists of a natural selection
that could, on its release, become the germcell of a new
Jewish revival. (Witness the experience of history.)
Ergo: Eftersom resten kan tänkas vara de fysiskt starkaste, eftesom de överlevde, krävs "lämplig behandling". Det är oklart vad "lämplig behandling" är, men man kan ju se vad syftet av denna behandling är för att få en uppfattning av vad den innebar:
Syftet är att förhindra att överlevande judar, som alltså är de starkaste eftersom de överlevde tvångsarbetet, bildar stommen (snäll översättning, egentligen närmast "smittkälla" --"germcell") till återskapandet av en judisk folkgrupp. Man får väl förmoda att för att en folkgrupp ska kunna återfödas så är det rimligt att den har (nästan) dött ut. Och där någonstans är väl pudels kärna.
/KT