2004-02-27, 16:27
Medlem
Första sidan i denna tråd. I slutet av Varg-Olles första inlägg (del av hans citat från tidigare tråd).
Citera
2004-02-27, 18:09
Medlem
Gösta Hallbergs avatar
Tråden är dessvärre ett sammelsurium av frågor utan svar, länkar hit och dit, WWI, WWII, Hitler, Göring, Zyklon B, och okvädingsord. Det skulle vara intressant att få en kort och koncis sammanfattning av svaren på Göran Perssons frågor (jag tillhör de icke troende).
Citera
2004-02-29, 21:48
Medlem
sursomfans avatar
air-photo.com

Jag har varit in på den sidan och tittat på bilder och läst förklaringar från Auschwitz-Birkenau.

Det som skrivs på sidan är övertygande och ger sken av att vara seriöst.

Nu skulle jag vilja veta om det finns någon som är mer insatt i de här frågorna som skulle vilja förklara för mig vad som är fel med sajten?

Vad jag menar är att eftersom sajten är revisionistisk till sin natur borde det finnas gott om argument som tar knäcken på det som skrivits på air-photo.

Finns det och isåfall vart?
Citera
2004-02-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Jag har varit in på den sidan och tittat på bilder och läst förklaringar från Auschwitz-Birkenau.

Det som skrivs på sidan är övertygande och ger sken av att vara seriöst.

Nu skulle jag vilja veta om det finns någon som är mer insatt i de här frågorna som skulle vilja förklara för mig vad som är fel med sajten?

Vad jag menar är att eftersom sajten är revisionistisk till sin natur borde det finnas gott om argument som tar knäcken på det som skrivits på air-photo.

Finns det och isåfall vart?

Ja, John Ball, som han som ligger bakom siten, har som du redan gissat bemöts flera gånger.

http://www.nizkor.org/features/ball-challenge/

Citat:
In the meantime, it is worth noting that one highly qualified analyst has already examined Ball's claims and dismissed them. Well before Ball's challenge was posted to his web page, Dr. Nevin Bryant, supervisor of cartographic and image processing applications at Caltech/NASA's Jet Propulsion Laboratory, examined the photographs with digital enhancement techniques unavailable to Brugioni and Poirierin 1979, and apparently not used by Ball in any of his analyses. Dr. Bryant's analysis proves that the photographs were not tampered with. [7]

Där är en.

Vill du ha mer, gör en sökning på Usenetgruppen alt.revisionism:

http://groups.google.se/groups?hl=sv...lt.revisionism

Det var ett tag sedan jag hade hela diskussionen aktuell i huvudet, men om jag inte minns fel så har John Ball ingen professionell kunskap om hur man tolkar flygfoton (vilket ju kan vara bra att ha).

http://www.holocaust-history.org/auschwitz/john-ball/

Citat:
Among Holocaust-deniers, John Ball is acclaimed for having proven with aerial photographs that the Holocaust could not have occurred. In particular, photos of Auschwitz-Birkenau are purported to show that no gassing or cremation could have taken place.

Ball is frequently cited as an "Air Photo Expert," lending credibility to his claims - but no measure of his expertise has ever been adduced. It is not the field for which he was trained (geology). At most, he took some undergraduate classes which included photo analysis. An expert in such analysis at the Jet Propulsion Laboratory has refuted his chief findings, and Ball has not addressed the refutation. After his offer of a reward to anyone able to prove him wrong was accepted, it was quietly retracted. And a judge has pronounced him unfit to render expert opinion.

Här finns lite mer detaljerad kritik av JB:

http://www.holocaust-history.org/see-no-evil/

Vad det gäller diskussionen om "no holes-No Holocaust" (som ju Air-Photo och John Ball lägger tyngd vid) så pågår just nu en tråd om det faktiskt:

http://groups.google.se/groups?hl=sv...s04%26rnum%3D2

(Scrolla upp i tråden för att komma till början av den)

Sen väntar vi som inte kan åka till arkiven själva på det här projektet:

http://www.evidenceincamera.co.uk/

/KT
Citera
2004-03-01, 01:09
Medlem
Oavsett troende eller ej så vore det bra med en länk (gällande just dyl. frågeställningar och svar), som jag säkert kan finna på någon av alla trådar som startas men inte orkat leta upp.
Tackar på förhand.
Citera
2004-03-04, 09:59
Medlem
Ingen som orkat svara på hur man faktiskt kremerade utmärglade invidiver, då man tidigare förklarat att fettet är energikällan.
Citera
2004-03-04, 11:15
Medlem
jaha jovissts avatar
När jag gick i skolan, fick jag lära mig att 6-8 miljoner juda gasades ihjäl, och att man gjorde tvålar av dem, och lampskärmar. Jag tyckte det verkade ytterst obehagligt att tvätta sig med en sådan tvål, och tänkte ofta på det när jag såg en tvål.
Citera
2004-03-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steiner
...som jag säkert kan finna på någon av alla trådar som startas men inte orkat leta upp.

Citat:
Ingen som orkat svara på hur man faktiskt kremerade utmärglade invidiver, då man tidigare förklarat att fettet är energikällan.
Tja, om du inte ens orkar leta igenom vad som redan skrivit, så varför skulle någon orka svara dig?

Men visst, läs Anatomy of the Auschwitz Death Camp av Yisrael Gutman och Michael Berenbaum. Har du några frågor på de texter som finns i den antologin, svara jag gärna.

Tråden "Nazistiska massmord för 60 år sedan. " innehåller en hel del, framförallt från och med inlägg 57, vad jag kan se vid en snabb skummad återblick. Kolla också i tråden Länkar för fler källor för dina eventuella vidare studier.

/KT
Citera
2004-03-15, 13:54
Medlem
Gösta Hallbergs avatar
Vad beslutades i Wannsee?

Ja, är det nån som kan ge oss lite info?

Bruchfeledt har bla i radio, ca 3-4 år sedan, uppgett att det de beslutade om knappast var "utrotningen" (vilken jag f.ö. anser vara nys, påhittad för att tjäna både de allierade och judarna, läs tex Förintelseindustrin av Finkelstein). Jag vet att de som fanns där inte skulle haft befogenhet att göra det, bla.

En fråga som jag tycker är intressan är hur detta protokoll sedan använts mot Tredje riket vad det gället "utrotningen". Har det varit en viktig ingrediens mot de fällda i Nürnbergrättegångarna?

Känner på mej att faktafanatikerna som kan allt i NS-quiz, som tex sursomfan och Azrael, kan hjälpa till.
Citera
2004-03-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gösta Hallberg
Ja, är det nån som kan ge oss lite info?

Bruchfeledt har bla i radio, ca 3-4 år sedan, uppgett att det de beslutade om knappast var "utrotningen" (vilken jag f.ö. anser vara nys, påhittad för att tjäna både de allierade och judarna, läs tex Förintelseindustrin av Finkelstein). Jag vet att de som fanns där inte skulle haft befogenhet att göra det, bla.

Ok, jag förmodar att du inte har mer info än att hon "bland annat" i radio sagt det. Jag ska maila henne och återkommer.

Citat:
En fråga som jag tycker är intressan är hur detta protokoll sedan använts mot Tredje riket vad det gället "utrotningen". Har det varit en viktig ingrediens mot de fällda i Nürnbergrättegångarna?

Känner på mej att faktafanatikerna som kan allt i NS-quiz, som tex sursomfan och Azrael, kan hjälpa till.

Tja, jag hade svårt själv att få något grepp om vad de pysslade med i Wannsee. Men läser man protokollen så kan man bli rätt klar över vad den inte gjorde. Den pratade inte om omlokalisering av judar till någotslags judereservat.

Låt mig exemplifiera.

Först, här finns själva protokollet. Ni som inte har gjort det än, läs det där.

http://www.ghwk.de/engl/protengl.htm

Nu citat från detsamma:

Citat:
III. Emigration has now been replaced by evacuation of the Jews to the
East, as a further possible solution, with the appropriate prior
authorization by the Führer.
Alltså, konferensen slår fast att tanken på frivillig förflyttning (emigration) nu har ersatts av planer på tvångsförflyttning (evacuation) av judarna till Öst. Med Öst menade nazisterna under den här tiden alltså länderna öster om Tyskland
Ingen utrotning i det här ledet, utan tvångsförflyttning österut alltså.

Men fortsätter man läsa:
Citat:
However, this operation should be regarded only as a provisional
option; but it is already supplying practical experience of great
significance in view of the coming final solution of the Jewish
question.
Alltså, tvångsmässig förflyttning ska bara ses som en tillfällig lösning, men den har gett praktiska kunskaper som kommer att vara viktiga inför den förestående Slutgiltiga lösningen på Judefrågan.

I dessa två stycken skrivs alltså både emigration och tvångsmässig förflyttning av som en möjlig slutgiltig lösning. Vad menar de då skulle ske med judarna?

Läser man vidare:

Citat:
Under appropriate direction the Jews are to be utilized for work
in the East in an expedient manner in the course of the final
solution.
Under lämplig ledning ska judarna alltså användas för arbete i öst på ett sätt som är ändamånsenligt (expedient manner) för genomförandet (in the course of the) av den Slutgiltiga Lösningen. Man kan alltså tänka sig att någon egenskap hos det här tvångsarbetet gör det ändamånsenligt för att uppnå den Slutgiltiga lösningen. Vad har då arbetet för speciell egenskap?

Citat:
In large (labor) columns, with the sexes separated,
Jews capable of work will be moved into these areas as they
build roads, during which a large proportion will no doubt
drop out through natural reduction.

De ska alltså tvingas till tvångsarbete under vilket en stor del utan tvekan kommer att dö (drop out). Vad ska hända med resten?

Citat:
The remnant that eventually remains will require suitable
treatment; because it will without doubt represent the most
[physically] resistant part, it consists of a natural selection
that could, on its release, become the germcell of a new
Jewish revival. (Witness the experience of history.)

Ergo: Eftersom resten kan tänkas vara de fysiskt starkaste, eftesom de överlevde, krävs "lämplig behandling". Det är oklart vad "lämplig behandling" är, men man kan ju se vad syftet av denna behandling är för att få en uppfattning av vad den innebar:

Syftet är att förhindra att överlevande judar, som alltså är de starkaste eftersom de överlevde tvångsarbetet, bildar stommen (snäll översättning, egentligen närmast "smittkälla" --"germcell") till återskapandet av en judisk folkgrupp. Man får väl förmoda att för att en folkgrupp ska kunna återfödas så är det rimligt att den har (nästan) dött ut. Och där någonstans är väl pudels kärna.

/KT
Citera
2004-03-15, 16:47
Medlem
Revision av myten

En sak verkar vara uppenbar. Det neutrala klimat som behövs för att bedriva vetenskap i frågan om förintelsen existerar inte. Jag vill inte säga att den rådande historieskrivningen är rätt eller fel, eller att revisionisterna har rätt eller fel, bara konstatera det faktum att vi inte förmår förhålla oss vetenskapligt till händelserna. I ett klimat där forskare som kommer fram till en viss slutsats per automatik förpassas ut i kylan, förstör sina karriärer, kanske till och med blir åtalade, där kan vi inte förvänta oss någon sanning. (Eller osanning.)

Vi kan inte diskutera Förintelsen vetenskapligt, den är inte ett föremål för vetenskap. Det är en del av vår mytologi, en del av vår identitet och kultur, som offer och som förövare. Att ifrågasätta Förintelsen vetenskapligt är som att ifrågasätta Jesus existens. Det är meningslöst, man hindrar ingen från att vara kristen genom att framlägga empiriska bevis. En saga, en myt, har helt andra sanningskriterier. Däremot kan man ställa andra frågor.

Varför berättar vi den här berättelsen?
Vilka saker framhålls som viktiga?
Vem gynnar den?
Vad är sensmoralen?
Hur påverkar den mitt sätt att se på världen idag?

Är inte det här viktigare saker att tala om, än om det var 0 eller 2 eller 10 miljoner människor som dog? Är det inte det här vi vill prata om egentligen? Eller är det ännu svårare?
Citera
2004-03-15, 16:51
Medlem
T.R.I.C.s avatar
sensomoralen?
det är den segrande sidan som skriver historian.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in