2004-03-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagom
Jag vill inte säga att den rådande historieskrivningen är rätt eller fel, eller att revisionisterna har rätt eller fel, bara konstatera det faktum att vi inte förmår förhålla oss vetenskapligt till händelserna.
Jag tror att du visade din åsikt redan i rubriken till den här tråden. Eller?

Citat:
I ett klimat där forskare som kommer fram till en viss slutsats per automatik förpassas ut i kylan, förstör sina karriärer, kanske till och med blir åtalade, där kan vi inte förvänta oss någon sanning. (Eller osanning.)
Vilka ärliga forskare menar du utsatts för detta?

Citat:
Det är meningslöst, man hindrar ingen från att vara kristen genom att framlägga empiriska bevis. En saga, en myt, har helt andra sanningskriterier.
Du börjar den här posten med att skriva att du inte vill säga om den rådande historieskrivningen är rätt eller fel, för att sedan kalla den en saga och en myt. Det visar väl ungefär vad du menar.

Citat:
Är inte det här viktigare saker att tala om, än om det var 0 eller 2 eller 10 miljoner människor som dog? Är det inte det här vi vill prata om egentligen? Eller är det ännu svårare?

Förmodligen. Det är rimligtvis därför forskningen kring Förintelsen inte är särskilt aktiv längre. Det mesta vet vi redan. Det är bara när gamla tidigare inte tillgängliga arkiv dyker upp som det ägnas forskartid. De som är aktiva att prata om det här är företrädelsevis revisionister, som håller sina årliga konferenser och publicerar sina nya rapporter (Däremot är försvaret av den kunskap vi har precis så aktiv som revisionisterna tvingar det att vara). Varför är förresten Revisionisterna så fixerade vid Förintelsen? Jag har inte sett IHR starta konferenser om hur det egentligen gick till när 6:e armén utplånades i Stalingradkitteln, eller hur Folkmordet i Rwanda egentligen gick till. Det är bara just Förintelsen som är intressant. Varför?

/KT
Citera
2004-03-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingTUT
Jag tror att du visade din åsikt redan i rubriken till den här tråden. Eller?

Absolut inte. Jag håller det fortfarande för sant att Nazisterna mördade människor i koncentrationläger. Jag säger bara att jag inte kan veta i vetenskaplig mening, eftersom det inte finns ett forskningsklimat som gör vetenskapen trovärdig.

Citat:
Vilka ärliga forskare menar du utsatts för detta?

Jag vet inte så mycket om revisionister, men jag vet att om en forskare hade trovärdiga bevis så skulle dessa aldrig tas emot väl.

Citat:
Du börjar den här posten med att skriva att du inte vill säga om den rådande historieskrivningen är rätt eller fel, för att sedan kalla den en saga och en myt. Det visar väl ungefär vad du menar.

Du missförstår mig. Med myt menar jag inte lögn. Jag menar att det är en annan sorts fråga, med andra kriterier för att förkasta eller bejaka.

Citat:
Det mesta vet vi redan...

Då har du förmodligen inte samma kriterier som jag på vetenskap.
I en situation där ingen normalt funtad människa skulle våga gå emot den rådande uppfattningen, där skrivs ingen vetenskap, där skrivs sagor. Bra eller dåliga sagor.

Citat:
Det är bara just Förintelsen som är intressant. Varför?

Just därför att det är en myt som påverkar oss så oändligt mycket mer än bara genom vetenskapliga fakta.
Citera
2004-03-15, 19:49
Medlem
Mysonoxens avatar
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally Posted by KingTUT

--------------------------------------------------------------------------------

Det var vad jag själv frågade mig när regeringen går ut med ett massutskick om Förintelsen. Vi svenskar var ju inte precis skyldiga till vad som hände i Tyskland på 40-talet, det var just detta som fick mig att börja undra, även om jag icke sällar mig till revisionisternas skara...
Citera
2004-03-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Quote:
Originally Posted by KingTUT

Det var vad jag själv frågade mig när regeringen går ut med ett massutskick om Förintelsen. Vi svenskar var ju inte precis skyldiga till vad som hände i Tyskland på 40-talet, det var just detta som fick mig att börja undra, även om jag icke sällar mig till revisionisternas skara...

Men till skillnad från IHR, Focal Point, Zundelsite, CODOH och de andra så går Forum för Levande Historia (som gav ut "Om detta må ni berätta")vidare. Just nu med fokus på öst-kommunismens brott (något som fått Vänsterpartiet att kräva att myndigheten läggs ner).

/KT
Citera
2004-03-15, 20:33
Medlem
Citat:

Du missförstår mig. Med myt menar jag inte lögn. Jag menar att det är en annan sorts fråga, med andra kriterier för att förkasta eller bejaka.

Just därför att det är en myt som påverkar oss så oändligt mycket mer än bara genom vetenskapliga fakta.

Myt= folksaga, sägen, gudasaga; uppdiktad historia, allegori, fabel, legend; felaktig föreställning, fantasi, lögn

Det skeende som vi känner som Förintelsen är vetenskapligt väl belagt. Det har granskats med samma kriterier som all historisk forskning.

/KT
Citera
2004-03-15, 20:59
Medlem
Citat:
Myt= folksaga, sägen, gudasaga; uppdiktad historia, allegori, fabel, legend; felaktig föreställning, fantasi, lögn

Jag får väl utveckla vad jag menar, eftersom du tolkar mig illvilligt. Jesus eller Budda fanns, eller så gjorde de det inte. Vi kan ju diskutera vad det är som gör att dessa historier är livskraftiga, vilket budskap de vill förmedla, utan att ta ställning till om dessa personer fanns på riktigt. Deras existens är inte det som är det intressanta, snarare själva myten och traditionen. Är du med nu?

Citat:
Det skeende som vi känner som Förintelsen är vetenskapligt väl belagt. Det har granskats med samma kriterier som all historisk forskning.

Detta är definitivt inte min uppfattning. Jag kan själv inte ta till mig allt bevismaterial (jag har inte ens försökt, det är inget specialintresse för mig), och de tror jag att du ödmjukast får erkänna att du inte kan heller. Vad jag säger är att jag inte litar på resultat från forskningsområden där vissa resultat som inte passar in i den ideologiska bilden rensas bort. Om man kan säga på förhand att den forskare som presenterar en viss typ av resultat kommer att bannlysas och skymfas, då är det venskapliga värdet inte högt.
Citera
2004-03-15, 21:08
Medlem
Citat:
Jag får väl utveckla vad jag menar, eftersom du tolkar mig illvilligt
Det var inte jag som tolkade dig. Det var en vanlig svensk ordbok.

Citat:
Detta är definitivt inte min uppfattning. Jag kan själv inte ta till mig allt bevismaterial (jag har inte ens försökt, det är inget specialintresse för mig),
Du har inte tagit till dig allt "bevismaterial". Du har inte ens försökt. Hur kan du då göra anspråk på att kunna kompetent bedöma den forskning som har gjorts? Vilken del av källorna till forskningen har du tagit del av?

Citat:
Vad jag säger är att jag inte litar på resultat från forskningsområden där vissa resultat som inte passar in i den ideologiska bilden rensas bort. Om man kan säga på förhand att den forskare som presenterar en viss typ av resultat kommer att bannlysas och skymfas, då är det venskapliga värdet inte högt.

Säg det till de "forskare" som ligger bakom Platygæanism. De har presenterat en viss typ av resultat de med. Är det vetenskapliga värdet på den etablerade teori som platyæterna motsäger sig lågt då?

/KT
Citera
2004-03-16, 09:35
Medlem
Citat:
Det var inte jag som tolkade dig. Det var en vanlig svensk ordbok.

Ett klassisk och ganska billigt trick att spela på termernas vaghet. Det jag skrivit är fullt begripligt om du vill förstå det. Om du avsiktligt misslyckas med att komunicera med mig antar jag att det beror på att du inte har något att säga.

Citat:
Du har inte tagit till dig allt "bevismaterial". Du har inte ens försökt. Hur kan du då göra anspråk på att kunna kompetent bedöma den forskning som har gjorts? Vilken del av källorna till forskningen har du tagit del av?

Inga källor alls egentligen, min kunskap om förintelsen baserar sig på den officiella sanning som du förfäktar. Jag talar snarare om det forskningsklimat som råder, inte om forskningen i sig.

Citat:
Säg det till de "forskare" som ligger bakom Platygæanism. De har presenterat en viss typ av resultat de med. Är det vetenskapliga värdet på den etablerade teori som platyæterna motsäger sig lågt då?

Självklart menar jag inte det . Men det är en bra fråga, ett bra jämförelseobjekt. Om man i vårt samhälle dömdes till fängelse för att man hävdade att den var platt, då skulle jag bli skeptisk.
Jag lämnar platyæterna här, men fortsätter med din analogi:
Jorden är inte helt perfekt sfärisk, det vet man nu, den är aningen plattare vid polerna. Om det astronomiska forskningsklimatet var sådant att forskarna inte vågade presentera fakta som tyder på detta, då skulle jag fråga mig: "Varför är berättelsen om jordens perfekta sfäriska form så viktig för oss? Varför är det så laddat att vi inte kan ta till oss fakta?"
Citera
2004-03-16, 11:16
Medlem
Citat:
Ett klassisk och ganska billigt trick att spela på termernas vaghet. Det jag skrivit är fullt begripligt om du vill förstå det. Om du avsiktligt misslyckas med att komunicera med mig antar jag att det beror på att du inte har något att säga.
Nej jag förstår dig forfarande inte. Ordet "myt" är ingen vag term. Det har en exakt betydelse -påhittad berättelse, saga, lögn. Det går inte att förstå på något annat sätt.
Antingen påstår du att det historiska förlopp som vi känner som Förintelsen är en myt, lögn, saga, något påhittat, eller så gör du det inte. Vilket är det?

Jag kan förstå att man kan vilja diskutera vad vi gör med Förintelsen, till exempel som Norman Finkelstein gör. Men då bör man ju utgå från fakta. Som Norman Finkelstein gör (han utgår från att förintelsen skedde, men menar att folk profiterar på den).

Citat:
Inga källor alls egentligen min kunskap om förintelsen baserar sig på den officiella sanning som du förfäktar.
Och för att kunna basera sin kunskap om något, forskningen om förintelsen i det här fallet, så bör man ju ha tagit del av studieobjektet ifråga. Man måste naturligtvis inte läsa allt, som du mycket riktigt påpekar, men lejonparten.

Citat:
Jag talar snarare om det forskningsklimat som råder, inte om forskningen i sig.
Har du alltså spenderat tid i svenskt forskningsklimat på någon av våra Högskolor eller Universitet så att du har egen erfarenhet av forskningsklimatet ifråga? Eller något trovärdigt vittne som kan beskriva sådan erfarenhet?

Citat:
Självklart menar jag inte det . Men det är en bra fråga, ett bra jämförelseobjekt. Om man i vårt samhälle dömdes till fängelse för att man hävdade att den var platt, då skulle jag bli skeptisk.
Men i Sverige döms man inte till fängelse om man hävdar att den var platt. Det västland som producerar mest forskning just nu, USA, dömer heller inte folk till fängelse för att det forskar om vare sig jordens eventuella platthet, eller Förintelsens eventuella icke-varande. Grejen är att precis som när det gäller jordens runda form, så är det mesta om Förintelsen känt och välforskat. När det dyker upp nya arkiv, och det händer titt som tätt, ökar den något, vilket också ökar vår förståelse.
Men Flat-Earth folket, precis som deras nära vänner Kreationisterna, gnäller också över att de förtrycks av världen. Och att forskarklimatet för dem är hårt.

/KT
Citera
2004-03-16, 12:06
Medlem
Citat:
Nej jag förstår dig forfarande inte. Ordet "myt" är ingen vag term. Det har en exakt betydelse -påhittad berättelse, saga, lögn. Det går inte att förstå på något annat sätt.
Antingen påstår du att det historiska förlopp som vi känner som Förintelsen är en myt, lögn, saga, något påhittat, eller så gör du det inte. Vilket är det?

Ok. En gång till. Jag använder inte 'myt' som synonymt med lögn, snarare 'berättelse'. Berättelsen kan ha en grund i faktiska händelser, men behöver inte ha det. Vi har massor av historier omkring oss i vår kultur. En fråga är naturligtvis, "vad hände" i vetenskaplig mening. En annan fråga är att studera myten kring händelsen, sann eller osann.

Citat:
Jag kan förstå att man kan vilja diskutera vad vi gör med Förintelsen, till exempel som Norman Finkelstein gör. Men då bör man ju utgå från fakta. Som Norman Finkelstein gör (han utgår från att förintelsen skedde, men menar att folk profiterar på den).

Ja, det var väl ungefär vad jag efterlyste. Den får jag läsa.
Men, om nu någon hävdar att den inte inträffade, då kan man väl fortfarande diskutera med dem huruvida folk profiterar på den? Hur myten används..?

Citat:
Har du alltså spenderat tid i svenskt forskningsklimat på någon av våra Högskolor eller Universitet så att du har egen erfarenhet av forskningsklimatet ifråga? Eller något trovärdigt vittne som kan beskriva sådan erfarenhet?

Haha.. Billigt. Klassiskt retoriskt knep, övertygar säker någon.
Det är en del av vårt samhällsklimat, så ja, jag har direkt erfarenhet av det. Tror du fullt allvar att forskare kring förintelsen förmår hålla sig neutrala till sitt studieobjekt? Revisionister såväl som företrädare för den mer utbredda åsikten?
En del gör det säkert, men man kan ju inte bortse från det starka sociala tryck som finns.

EDIT:
Jag lägger ner diskussionen, jag är inte sugen på att kriga i den här tråden, eller det här forumet för den delen. Lås den gärna.
Citera
2004-03-19, 16:19
Medlem
Vidare skrev Goebbels i sin dagbok, 27 mars 1942, efter att ha läst Wannsee-protokollen:

Citat:

Beginning with Lublin, the Jews in the General Government
[Nazi occupied Poland] are now being evacuated eastward.
The procedure is a pretty barbaric one and not to be described
here more definitely. Not much will remain of the Jews. On the
whole it can be said that about 60 per cent of them will have
to be liquidated whereas only 40 per cent can be used for forced
labor.

/KT
Citera
2004-03-19, 18:23
Medlem
Azraels avatar
Det som finns tillgängligt från Wannseekonferensen är öppet för fri tolkning. Revisionisterna och nynazisterna ser det som ett bevis för att utrotningen inte ägt rum medan majoriteten av den resterande mänskligheten ser det som ett bevis för att den visst gjorde det.

Protokollet är just ett protokoll och dokumenterar knappast vad som faktiskt sades under konferensen.

Något OT:

Vad man måste hålla i sinnet när man studerar så pass stora fenomen som förintelsen är Robert Anton Wilsons allmänfilosofiska ledord; "If you think you know what the hell is going on, it probably means your'e full of shit". Med andra ord; den enskilda individen har svårt att tillägna sig och förstå helhetsbilder även om hon gärna vill tro att hon har en övergripande insikt. Att påstå att förintelsen inte ägt rum bara för att diverse detaljer i dokumentationen inte verkar stämma är befängt. Lika befängt som att tro på förintelsen bara för att det står om den i en lärobok i grundskolan. Man måste fråga sig vem som säger vad och vad denna person har för syfte med sitt uttalande.
Och vad inbegriper man i begreppet förintelse? Gäller det bara de judar som gasades i förintelselägren som de flesta tycks helt fixerade vid? Har revisionisterna glömt bort de ca 500000 - 1000000 människor som arkebuserades under utrensningarna i operation Barbarossa? Och varför envisas media samt diverse organisationer med att ständigt sprida förvanskad och/eller felaktiga uppgifter om nazisternas aktiviteter i tid och otid?

Har revisionisterna fel? Ja.

Har "överlevarna" fel? Ja.

Har media fel? Ja.

Den som söker fakta hos dessa källor kommer knappast att finna någon sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in