2004-03-15, 17:09
Citat:
Jag tror att du visade din åsikt redan i rubriken till den här tråden. Eller?
Ursprungligen postat av Lagom
Jag vill inte säga att den rådande historieskrivningen är rätt eller fel, eller att revisionisterna har rätt eller fel, bara konstatera det faktum att vi inte förmår förhålla oss vetenskapligt till händelserna.
Citat:
Vilka ärliga forskare menar du utsatts för detta?
I ett klimat där forskare som kommer fram till en viss slutsats per automatik förpassas ut i kylan, förstör sina karriärer, kanske till och med blir åtalade, där kan vi inte förvänta oss någon sanning. (Eller osanning.)
Citat:
Du börjar den här posten med att skriva att du inte vill säga om den rådande historieskrivningen är rätt eller fel, för att sedan kalla den en saga och en myt. Det visar väl ungefär vad du menar.
Det är meningslöst, man hindrar ingen från att vara kristen genom att framlägga empiriska bevis. En saga, en myt, har helt andra sanningskriterier.
Citat:
Är inte det här viktigare saker att tala om, än om det var 0 eller 2 eller 10 miljoner människor som dog? Är det inte det här vi vill prata om egentligen? Eller är det ännu svårare?
Förmodligen. Det är rimligtvis därför forskningen kring Förintelsen inte är särskilt aktiv längre. Det mesta vet vi redan. Det är bara när gamla tidigare inte tillgängliga arkiv dyker upp som det ägnas forskartid. De som är aktiva att prata om det här är företrädelsevis revisionister, som håller sina årliga konferenser och publicerar sina nya rapporter (Däremot är försvaret av den kunskap vi har precis så aktiv som revisionisterna tvingar det att vara). Varför är förresten Revisionisterna så fixerade vid Förintelsen? Jag har inte sett IHR starta konferenser om hur det egentligen gick till när 6:e armén utplånades i Stalingradkitteln, eller hur Folkmordet i Rwanda egentligen gick till. Det är bara just Förintelsen som är intressant. Varför?
/KT