jag är trött på IKEAs skitkartor (dvs, lådor man gör iskuber i frys med) och nu söker jag något nytt. man ska kunna göra mycket åt gången, och det ska vara smidigt att ta ur isen. dessutom hade mycket större kuber varit roligt.
Jag brukar ta en tom GB-glassförpackning på två liter och fylla med vatten och frysa in. Sen är det bara att ta ut den, spola hetvatten på den så den krackelerar totalt, lägg den sedan i en tom påse och släpp den i golvet och voila så har du två kilo krossad is som går att använda till allt från drinkar till vinkylning.
Annars är ju som sagt var iskubspåsar väldigt behändigt och billigt.
Jag brukar ta en tom GB-glassförpackning på två liter och fylla med vatten och frysa in. Sen är det bara att ta ut den, spola hetvatten på den så den krackelerar totalt, lägg den sedan i en tom påse och släpp den i golvet och voila så har du två kilo krossad is som går att använda till allt från drinkar till vinkylning.
perfekt! lätt att jag testar.
dock så hade det varit stiligare i whiskeyglaset att ha en stor, stor kub.
Om jag vet om i förväg att jag behöver många isbitar, t.ex till en fest, brukar jag frysa in i mina islådor i förväg och lägga i plastpåsar efter hand.
Ett annat tips kan vara att spara plasttråget från t.ex en Aladinask och frysa isbitar i.
Har man en stor kanna som man kan servera drycken man önskar kyla i så finns det ett annat ganska ballt tips. Det är att skölja ur en mjölkkartong, klippa av toppen och sedan använda den som isform. Går ju att klippa ner till önskad höjd och är ganska effektfullt och framförallt kallt!
Sedan finns det ju klassiska tips om man har puderfria plasthandskar hemma, fyll med vatte och frys in, vips så har du en ishand! Borde fungera på samma sät med ballonger. Varför inte frysa in ett lass vattenballonger så har man runda isbitar, kanske lite slösseri och lite dyrt, men till en fest så varför inte?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!