• 1
  • 2
2008-12-07, 15:01
Medlem
appe-s avatar
jag är trött på IKEAs skitkartor (dvs, lådor man gör iskuber i frys med) och nu söker jag något nytt. man ska kunna göra mycket åt gången, och det ska vara smidigt att ta ur isen. dessutom hade mycket större kuber varit roligt.

någon som har tips?
Citera
2008-12-07, 16:17
Medlem
Jag brukar köra iskubspåsar. går att köpa på ica. en förpackning med påsar ger över 400 iskuber.
Citera
2008-12-07, 21:47
Medlem
Mandingos avatar
i tiokronorsbacken på min lokala willys hittade jag "flak" 10x15 bitar... alldeles perfekt, har alltid 2 i isfacket på frysen...
Citera
2008-12-08, 00:20
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo
i tiokronorsbacken på min lokala willys hittade jag "flak" 10x15 bitar... alldeles perfekt, har alltid 2 i isfacket på frysen...
oh! ta en bild! 150-isbitar är perfekt! är det lätt att ta ur dom?
Citera
2008-12-08, 00:26
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag brukar ta en tom GB-glassförpackning på två liter och fylla med vatten och frysa in. Sen är det bara att ta ut den, spola hetvatten på den så den krackelerar totalt, lägg den sedan i en tom påse och släpp den i golvet och voila så har du två kilo krossad is som går att använda till allt från drinkar till vinkylning.

Annars är ju som sagt var iskubspåsar väldigt behändigt och billigt.
Citera
2008-12-08, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag brukar ta en tom GB-glassförpackning på två liter och fylla med vatten och frysa in. Sen är det bara att ta ut den, spola hetvatten på den så den krackelerar totalt, lägg den sedan i en tom påse och släpp den i golvet och voila så har du två kilo krossad is som går att använda till allt från drinkar till vinkylning.

Vilket guldtips!
Citera
2008-12-08, 00:43
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

perfekt! lätt att jag testar.
dock så hade det varit stiligare i whiskeyglaset att ha en stor, stor kub.
Citera
2008-12-08, 06:30
Medlem
Om jag vet om i förväg att jag behöver många isbitar, t.ex till en fest, brukar jag frysa in i mina islådor i förväg och lägga i plastpåsar efter hand.

Ett annat tips kan vara att spara plasttråget från t.ex en Aladinask och frysa isbitar i.
Citera
2008-12-08, 08:17
Medlem
Anonym_s avatar
Själv brukar jag köpa färdig is på påse när jag ska ha fest hemma, en påse kostar väl 20:- om ja inte minns fel,
Citera
2008-12-08, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym_
Själv brukar jag köpa färdig is på påse när jag ska ha fest hemma, en påse kostar väl 20:- om ja inte minns fel,

Alla av oss bor inte i Stockholm tyvärr. :/

Men det någon sade om glasspacket, ska prövas!
Citera
2008-12-08, 12:00
Medlem
kringlarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hrym
Alla av oss bor inte i Stockholm tyvärr. :/

Men det någon sade om glasspacket, ska prövas!
Gå till mc donalds.
Här i Karlstad får man en Stor påse fylld med is för en liten slant.
Citera
2008-12-08, 12:19
Medlem
Har man en stor kanna som man kan servera drycken man önskar kyla i så finns det ett annat ganska ballt tips. Det är att skölja ur en mjölkkartong, klippa av toppen och sedan använda den som isform. Går ju att klippa ner till önskad höjd och är ganska effektfullt och framförallt kallt!

Sedan finns det ju klassiska tips om man har puderfria plasthandskar hemma, fyll med vatte och frys in, vips så har du en ishand! Borde fungera på samma sät med ballonger. Varför inte frysa in ett lass vattenballonger så har man runda isbitar, kanske lite slösseri och lite dyrt, men till en fest så varför inte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in