2008-12-06, 21:50
Medlem
varje gång jag startar synaptic så får jag det här meddelandet

E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report.

jag testade skriva in det i terminalen och då ville den att jag skulle skriva in en ip address, som jag inte vet vad den ska vara.... snälla hjälp!

vill inte behöva instalera om hela ubuntu..
Citera
2008-12-06, 22:37
Medlem
snälla hjälp
Citera
2008-12-06, 22:41
Medlem
sommarlovs avatar
Fungerar internet i övrigt?
Citera
2008-12-06, 22:59
Medlem
Zibris avatar
Det är med stor sannolikhet en debconf. Du ska konfigurera ett program. Men eftersom varken du eller vi vet vilket program det är blir det svårt. Det står inte någon information (bör det göra...)? Du minns inte vad du försökte installera när det avbröts?
Citera
2008-12-06, 23:18
Medlem
ja internet funkar helt perfekt, och felmeddelandet kmr upp när jag startar pakethanteraren synapsi och den vanliga lägg till elr ta bort programet....

och nu har jag laddat ner 8.04 bara för det funkade för mig förut och med den nya versionen har jag stött på en massa problem (mina vänner oxå) men problemet bara dök upp idag när jag skulle instalera c++, jag kan tilllägga att allt fungerade igår....
Citera
2008-12-07, 00:41
Medlem
Jag fick samma fel när jag avbröt en pågående uppdatering. Skriv (som det står) dpkg --configure -a (eller med sudo framför om det behövs) så bör det fungera.

EDIT: Såg att du redan hade testat det. Starta om datorn och testa igen.
Citera
2008-12-07, 10:02
Medlem
jag skrev in sudo dpkg --configure -a i terminalen och då frågar den efter citadel servern
och jag har testat att reboota ett flertal gånger men det funkar fortfarande inte..

så om ni vet hur man fixar problemet så får ni gärna hjälpa till
Citera
2008-12-07, 14:27
Medlem
Alfaslangs avatar
Bara tryck enter när den frågar efter citadel-servern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in