Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-21, 08:41
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En bra pizza kostar mellan 150-200 kr. Men då snackar vi italienare som gör dem. Vi har en handfull här i Uppsala, t ex Paesano som snart öppnar sin andra pizzeria. Gemensamt för bra pizzerior: ingen pizzasallad eller kebabpizza.

Spelar det någon roll vad det är för pajsare bakom bakandet?

De pizzorna jag för övrigt har ätit i Italien har då rakt inte varit i min smak.
Citera
2022-10-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Visst, men hur ska man kunna hålla koll på om pizzerians leverantörer gör det då och därför tvingar pizzerian att höja priserna?

Det gör de inte. Kolla livsmedelspriserna. Smyghöjningarna började långt innan kostnaderna ökade. Det blev helt plötsligt okej för folk att tjäna gott om pengar på skitjobb.

Med tanke på de orättvisa skattesatserna för lönetagare så tycker jag att man ska sluta dricksa och sluta gynna ocker i samhället.

Pizzeriorna höjer med 30% medan finrestaurangerna knappt höjer alls. Det stinker!
Citera
2022-10-21, 09:17
Medlem
PappaTribes avatar
Billigaste jag ätit: 45 kr för en Vesuvio men då ser den ut som dem kastat in den i en boxningsring och sparrat i 15 minuter, inte fan var den god heller.

Dyraste jag ätit: 250 kr, gott men inte prisvärt.

Dagspriser.
Citera
2022-10-21, 09:20
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Det gör de inte. Kolla livsmedelspriserna. Smyghöjningarna började långt innan kostnaderna ökade. Det blev helt plötsligt okej för folk att tjäna gott om pengar på skitjobb.

Med tanke på de orättvisa skattesatserna för lönetagare så tycker jag att man ska sluta dricksa och sluta gynna ocker i samhället.

Pizzeriorna höjer med 30% medan finrestaurangerna knappt höjer alls. Det stinker!

Du har säkert rätt då jag bara utgår från den pizzerian som jag använder, men där har de inte höjt priset sen årsskiftet.....men det kommer väl.
Citera
2022-10-21, 09:30
Medlem
immenhusens avatar
Har inte varit hos den lokala pizzerian på några år, men bestämde mig för att köpa en klassisk ”oxfilé”-pizza häromdagen. Priset låg numera på 145kr för en svenssonpizza. Har för mig att det kostande 90-100kr senast jag var där.

/AI
Citera
2022-10-21, 09:36
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Spelar det någon roll vad det är för pajsare bakom bakandet?

De pizzorna jag för övrigt har ätit i Italien har då rakt inte varit i min smak.

Italien har samma problem som Sverige, d.v.s. majoriteterna av deras pizzerior är skit med fokus på blåsta turister. Precis som här, så måste man veta vart man skall gå. Å andra sidan är priset hos de bättre pizzeriorna på samma nivå som de sämre, och inte som i Sverige, där priserna hos de förra kan starta från 200 kr och uppåt.

/AI
Citera
2022-10-21, 09:39
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
på 99 av 100 sunk-hak pizza ställen är det inte värt med de priser som redan varit, i förhållande till vad man faktiskt får för vara.

Köper helre snabbmat på sushi-stället (inga fejk kurder som har det etc.) och ger de pengarna för varan än de här jävla skitställena, för något år sedan uppfattade man sushi-ställen som "dyra" i förhållande till pizzerior, men jag lägger alltså helre 10-20 spänn mer där än till syrianen/turken som inte gjort jack shit i sin pizzeria de senaste 10, 15 åren förutom att höja priset varje år för skiten.

Förr fick man åtminstone en 50cl coca cola från turkiet på burk för en tia, nu tar de ungefär 20, 25 spänn för en 33cl.

Billigaste pizzan omkring där jag är går på 90-110.
Citera
2022-10-21, 09:43
Medlem
Citat:
Du har säkert rätt då jag bara utgår från den pizzerian som jag använder, men där har de inte höjt priset sen årsskiftet.....men det kommer väl.

Lite grann säkert men om de inte höjt redan så är marginalen redan hög. Det är illa. Varför ska en pizzabagare tjäna så mycket? Jag vill inte se kioskägare och pizzeriaägare äga två bilar, hus och åka på två semestrar om året medan deras barn går runt i märkeskläder.

Gynna enbart etableringar med låga priser så att vi kan hålla avståndet mellan klasserna, tack.
Citera
2022-10-21, 09:44
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
För övrigt får du gärna ge exempel på nån pizzeria i Gbg där en kebabpizza kostar under 100-lappen.

Valfri förort. Bergsjön, backa, angered, Kortedala. Bara att välja valfri pizzeria. Häromdagen åt jag en kebabpizza för 95kr däremot inte i gbg utan i en mindre stad. Finns inga kebabpizzor högre än 100kr här. De ligger på 90 eller 95kr, oftast 95kr. Enda kebabpizzan här som går över 100-lappen är de med pommes på men det räknar jag inte som traditionell kebabpizza.

Lök, champinjoner, kebabkött, fefferoni och kebabsås that's it.

Måste varit mer längesen än jag trodde jag åt på sannegården. Är det samma priser online på sanngården som på pizzerian?
Citera
2022-10-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En bra pizza kostar mellan 150-200 kr. Men då snackar vi italienare som gör dem. Vi har en handfull här i Uppsala, t ex Paesano som snart öppnar sin andra pizzeria. Gemensamt för bra pizzerior: ingen pizzasallad eller kebabpizza.

På Sveriges bästa pizzeria, Lilla Napoli i Falkenberg, tar man bara en hundring. Helt rimligt.
Citera
2022-10-21, 09:52
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Kan någon tipsa om en bra och billig fulpizzeria i Sthlm med omnejd? Själv körde jag in till Hallonbergen för ett tag sen och fick en helt ok capricciosa vid en grill vid busstationen för typ 80 spänn.

Hallonbergens grill är grym, asskön liten gubbe som driver det. Minns när man fick en Rissneleden för 70 spänn för inte alls länge sen
Citera
2022-10-21, 10:00
Medlem
Limma skinkbits avatar
Lila Napoli Falkenberg
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Vin och öl är iof rätt dyrt där. Det kan ju vara en viktig faktor. Sedan är det ju flera dagars kö att boka också, dvs alltid fullt.

Ingen el går åt till ugnen (ved) och att det alltid är fullt är nog två väldigt viktiga faktorer till att de kan hålla låga priser. Hur många pizzor omsätter de på en timme? Pizzorna är väl inte inne i ugnen mycket mer än en minut.
Jämför det med andra pizzerior där det kanske kan gå en timme utan en enda kund, men ugnen måste ändå vara igång och personalen ska lön osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in