2008-12-05, 20:36
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag såg något TV-program häromdagen och där fick man veta att induktionshällen kom från frankrike typ 1960-talet eller om det nu var 40-talet. Det var någon som sa det i förbigående i programmet.

Hade nånting med att gasspisar rensades ut (kanske i samband med något krig/uppror?) och induktionsspisarna var det enda som dög för kockarna som ersättning.

Någon som vet mer om detta? Jag är osäker på årtalen och historian bakom så det skulle vara intressant att få lite mer exakt information där.

Att induktion används sen slutet av 1800-talet inom industrin (och att effekten upptäcktes av britten Michael Faraday) får jag fram av wikipedia, men det står ingenting om frankrike eller just det jag fick höra i programmet.

Så. Var det i Frankrike som induktionsspisarna fick sitt hausse?
Citera
2008-12-05, 22:01
Medlem
klybans avatar
En hög kvalitet på en induktionshäll är likvärdig en gasspis i dess värme egenskaper(nästan, men jämfört vanlig spis så vinner induktion helt klart).
Citera
2008-12-06, 01:56
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En hög kvalitet på en induktionshäll är likvärdig en gasspis i dess värme egenskaper(nästan, men jämfört vanlig spis så vinner induktion helt klart).
Ok. Tackar. Då har vi bara bekräftelse eller förnekan av den historia jag fick höra på tv kvar. Nån som vet?
Citera
2008-12-06, 09:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Ok. Tackar. Då har vi bara bekräftelse eller förnekan av den historia jag fick höra på tv kvar. Nån som vet?
Det jag hört är att den moderna induktionspisen introducerades av Westinghouse i början av 70 talet i samband med någon typ av hushållsmässa.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in