• 1
  • 2
2008-12-05, 20:15
Medlem
Visste inte riktigt vart jag skulle placera tråden.

Jag har druckit alkohol i princip 1-2 gånger varje helg (vilket är vanligt bland ungdomarna i min stad) i 2 år. Det blir lätt så när man bor i en mindre stad där inget finns att göra när man är ungdom.
Vid varje tillfälle dricker jag minst 5-7 dl sprit då jag inte är så stort fan av öl..

Nu till frågan = Är det möjligt att jag redan nu har fått skador av mitt drickande ? Mitt närminne har blivit jätte dåligt och allt vad minne innebär. Frågat runt bland polarna, men dom säger att dom inte märkt ngn skillnad.
Citera
2008-12-05, 20:17
Medlem
Så kan det säkert vara du.
Citera
2008-12-05, 20:20
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panic_
Visste inte riktigt vart jag skulle placera tråden.

Jag har druckit alkohol i princip 1-2 gånger varje helg (vilket är vanligt bland ungdomarna i min stad) i 2 år. Det blir lätt så när man bor i en mindre stad där inget finns att göra när man är ungdom.
Vid varje tillfälle dricker jag minst 5-7 dl sprit då jag inte är så stort fan av öl..

Nu till frågan = Är det möjligt att jag redan nu har fått skador av mitt drickande ? Mitt närminne har blivit jätte dåligt och allt vad minne innebär. Frågat runt bland polarna, men dom säger att dom inte märkt ngn skillnad.
Definitivt, räkna ut rena alkoholmängden på dessa 2 år så ser du att det är skrämmande mycket. Och då du själv undrar så har du i bakhuvudet att du håller på att köra rakt in i ett alkoholmissbruk. Finns hjälp och stöd att få om du bestämmer dig för att sluta dricka.
Citera
2008-12-05, 20:28
Medlem
Howl!s avatar
mmmmmmmm, precis det är från person till person såklart.

Om din minneskapacitet differentierar sig från tillfället vid start av alkoholkonsumtion kan du testa att inte dricka för ett tag (ett par veckor räcker för att kroppen skall återhåmtar sig, vid såhär kort konsumtion.)

Några bestående men har jag svårt att tänka mig att du fått.
Citera
2008-12-05, 20:36
Medlem
Bronkzs avatar
en barndomskompis till mig krökade rätt hårt från 15-18 och fick då reda på att hans lever höll på att pajja ur helt. Skrumplever typ. Å andra sidan körde han ren hembränt varje helg. Det var inte några sixpack med 3.5or. Men så kul hade han iaf så länge det varade, nu är han helnykterist.
Citera
2008-12-05, 20:36
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Definitivt, räkna ut rena alkoholmängden på dessa 2 år så ser du att det är skrämmande mycket. Och då du själv undrar så har du i bakhuvudet att du håller på att köra rakt in i ett alkoholmissbruk. Finns hjälp och stöd att få om du bestämmer dig för att sluta dricka.

Finns hjälp och stöd mot det mesta idag, när det behövs.

Panic_ säger att han/hon konsumerat alkohol 2 ggr per helg, och att denne är ungdom (refererar till ungdomar).

Utifrån detta så är Panic_s alkoholkonsumtion ingen ohållbar konsumtion så länge det bara pågår under begränsad period.
Citera
2008-12-05, 21:09
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!
Finns hjälp och stöd mot det mesta idag, när det behövs.

Panic_ säger att han/hon konsumerat alkohol 2 ggr per helg, och att denne är ungdom (refererar till ungdomar).

Utifrån detta så är Panic_s alkoholkonsumtion ingen ohållbar konsumtion så länge det bara pågår under begränsad period.
Men nu är ju 2 år ganska länge för att vara så ung och köra dom doserna.
Citera
2008-12-06, 03:25
Medlem
Emerthons avatar
Det finns ju möjligheter att du kan fått bestående skador av ditt alkohol bruk/missbruk, och om du oroar dig över detta och vill sluta så är det bara att försöka skita i att supa på helgerna med allt va det innebär..
Citera
2008-12-08, 16:45
Medlem
Jo, nu blir det nyktert tills nyår iaf. Är inte hållbart i längden att dricka så ofta.
Citera
2008-12-08, 21:07
Medlem
Har flera kompisar som är i din ålder som redan har blivit tvingade av sina läkare att suta upp het och hållet med alkohol eftersom deras levrar har mer eller mindre lagt av.
Citera
2008-12-08, 21:10
Medlem
Liberaliss avatar
Det låter ganska osannolikt från min sida, men eftersom du är 18 kan du ju uppsöka vård, dina föräldrar behöver inte veta något.
Citera
2008-12-08, 22:30
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Sju deciliter sprit är ganska duktigt för en 18-åring. Man bör tänka på att kroppen (inklusive hjärnan) inte är fullt utvecklad förrän vid ca 19-20 års ålder. Folk som börjar askröka riktigt tidigt kan stanna upp i utvecklingen. Främst mentalt, menar jag.

Eftersom du tydligen nöjer dig med helgdrickande, dessutom inser risken, tror jag inte att du så här långt har skäl att frukta obotliga skador. Och klarar du att vara nykter fem eller sex dagar i veckan, klarar du säkert att ta en eller annan "vit" helg.

Det där med närminnet kan vara så enkelt som en vag, kvardröjande bakfylla som spökar ett par dar. Som sagt: kanske inte varje vecka i unga år, då krafter går åt till återhämtning i stället för till utveckling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in