Citat:
Ursprungligen postat av FillilutteN2
Haha, nej då. Nu är det visserligen stor skillnad på bärbar dator och stationär eftersom man nog flyttar runt/är utomhus mer med en macbook mer än en imac. Dock går det ju att vinkla skärmen bort lättare, jag har inga problem alls med min glossyskärm och trivs jättebra med den. Det går att ha lampor och annat tänt utan att det blir reflektioner, det som den är känslig för är solljus som kommer igenom mitt fönster. Men det är därför jag har rullgardiner (:
Lycka till med ditt inköp!
Hmm. Att sitta med grafiska projekt eller annat kanske blir störande av just solljuset eller ljuset hemma. Jag sitter just nu på en 17tums PC med glossyskärm och som du säger är att ja har inte märkt några reflektioner, men när an väl är inne i de grafiska och har all koncentration till de, hmm. Hittade en bra fråga om just skärmens ram, grå eller svart, och svaret är delat, kanske nån här som har bättre svar till skillnaderna på skärmens färg.
Från ett forum
"
Frågan var “varför man använder svart ram runt TV-apparater och runt projektordukar”
Svaret är att man gör det främst för att svart ger en inramning som förstärker kontrasten i bilden. Man får en svart referensram runt bilden som då framhäver det som är inne mera än om man använder andra färger."
Svaret av en annan person var;
"
För platt-TVn eller datorskärmen är det annat. En svart kant runt bilden är ett modepåhitt. Genom detta påfund blir kontrasten mellan bilden och kanten allför stark
och tröttande för ögat. Om kanten är grå blir det mindre tröttande för såväl datoranvändning som TV tittande. Särskilt gäller detta om man också har bakgrunden bakom skärmen svagt belyst. Skärmar med svart “sorgkant” kan inte få högsta TCO-märkning av denna orsak, då de är synergonomiskt mindre lyckade."