2008-12-05, 09:31
Medlem
Hej. tänkte att nån kanske kan hjälpa mig med ett litet problem. Sitter och ska kopiera lite vinylskivor till cd. Söker ett bra och enkelt program för det endamålet. Ska enkelt gå att dela upp skivan till olika spår efter inspelningen. Har testat ett gratis prog: http://audacity.sourceforge.net/ men förstår inte hur jag ska dela upp spåren. Vill inte köpa nåt då det bara handlar om några skivor.
Hoppas det finns nån vänlig själ där ute.

tack på förhand
Citera
2008-12-05, 11:17
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickebus
Hej. tänkte att nån kanske kan hjälpa mig med ett litet problem. Sitter och ska kopiera lite vinylskivor till cd. Söker ett bra och enkelt program för det endamålet. Ska enkelt gå att dela upp skivan till olika spår efter inspelningen. Har testat ett gratis prog: http://audacity.sourceforge.net/ men förstår inte hur jag ska dela upp spåren. Vill inte köpa nåt då det bara handlar om några skivor.
Hoppas det finns nån vänlig själ där ute.

tack på förhand

Markera ett spår i taget och välj "exportera markerat område som" Wav, Mp3, Ogg Vorbis

Finns nog bara 100+ trådar i detta ämne redan
Senast redigerad av epost72 2008-12-05 kl. 11:20.
Citera
2008-12-05, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Markera ett spår i taget och välj "exportera markerat område som" Wav, Mp3, Ogg Vorbis

Finns nog bara 100+ trådar i detta ämne redan

tack får prova det. har sökt o googlat mig tårögd nu. Hittar bara tips gällande program som måste köpas först.
Citera
2008-12-05, 14:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Citerar mig själv och ger ett bonustips.

Beroende på vilket sätt du sparat "den stora filen med alla låtar" förmodligen/förslagsvis Wav.

Markera strax före och strax efter varje spår, redigera sedan varje spår för sig och klipp bort onödigt material välj område i början/slutet och tona in/ut. Låter kanske komplicerat men det är enkelt när man kommer igång.

Obs var noga med att inte råka spara om "den stora filen med alla låtar" innan du är nöjd med alla spårklipp

Ska du bara bränna dem till musik-CD så föreslår jag att du sparar spårfilerna i Wav-format.

Men eftersom det hela är ett ganska stort och tidsödande jobb föreslår jag att du även komprimerar dem till Mp3-format för framtida bruk, när du är klar med dina musik-CD
Senast redigerad av epost72 2008-12-05 kl. 14:20.
Citera
2008-12-05, 17:49
Medlem
Citat:
Citerar mig själv och ger ett bonustips.

Beroende på vilket sätt du sparat "den stora filen med alla låtar" förmodligen/förslagsvis Wav.

Markera strax före och strax efter varje spår, redigera sedan varje spår för sig och klipp bort onödigt material välj område i början/slutet och tona in/ut. Låter kanske komplicerat men det är enkelt när man kommer igång.

Obs var noga med att inte råka spara om "den stora filen med alla låtar" innan du är nöjd med alla spårklipp

Ska du bara bränna dem till musik-CD så föreslår jag att du sparar spårfilerna i Wav-format.

Men eftersom det hela är ett ganska stort och tidsödande jobb föreslår jag att du även komprimerar dem till Mp3-format för framtida bruk, när du är klar med dina musik-CD

tack för hjälpen och tipsen nu kopieras det för fullt. Är mest åt min farmor o hennes 70 skiver som ska brännas så det blir bara wav och bränning av spåren inget mp3 är inte direkt min musik =) ha ha. så jag spar bara utklippen. Men när de bli dags för alla mina zz top skiver så ska ja prova att trixa o justera lite, fast knastret vill man ju ha kvar en del av =). Än en gång tack för hjälpen höll på att bli tokig ha ha. Köpte ju först nån usb skivspelare o satan vikket uselt ljud så de vart de o köpa en riia stärkare med usb ut o lågnivå ut på och denon spelaren =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in