2009-01-12, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Ja, herregud! Påminn mig inte om detta igen. Sällan har något gjort mig så arg som när jag fick reda på FG:s ihopklistrade PP-presentation som delvis består av sammanfattningar av förhör där vittnen påstås ha sett CS fast de i de verkliga förhören inte har känt igen henne. Alltså en ren och skär lögn av åklagaren. Detta trodde inte jag var tillåtet i en modern och rättsäker stat som Sverige. Ingen etik och moral alls. Finns det inga regler för hur åklagaren får bete sig? Det borde vara förbjudet att sy ihop en sammanfattning som inte överenstämmer med vad vittnena har sagt i verkligheten. Hoppas att detta kommer fram ordentligt i ljuset så att regler kan skapas för att förhindra liknande förvanskningar i framtida mål. För rättssäkerhetens skull.

Inte för att jag tycker att den ena lögnen rättfärdigar en annan. Men varför inte samma ilska kring CS lögner?
2009-01-12, 00:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Om du inte fattat vad jag menar genom mina inlägg kan jag inte bidra/hjälpa dig med något mer.

Hur ser du på att E vid SÅC´s minnestester i mitten av november visar att hon visserligen har en förbättrad förmåga att minnas verbal information men inte visio-spatial info (ansikten)? Den senare är enligt resultat av testerna som redovisas i nya FUP lika försämrad som strax efter hennes uppvaknande.

Prof. Borg skriver i sitt kompletterande utlåtande från december att E kan ha minnesfragment av upplevelser från minuterna närmast före skadan (min kurs.). Han har inte gjort minnestester av E´s minne utan bara sett till ev. funktionsstörningar.

Prof. Christiansson menar att E kan ha öar av minnesfragment, men säger också i sitt kompletterade utlåtande att vid en organisk amnesi (som E bedöms ha), så sker i normala fall en återhämtning av den retrograda amnesin, men omfattar aldrig eller sällan händelseinformation från själva skadetillfället eller händelserna omedelbart före och efter efter skadetillfället (min kurs.+fetmark.).

Prof. Christiansson hävdar också att eftersom E har problem med att organisera minnesinformation, så föreligger det en risk för sammanblandning av detaljinformation från olika informationskällor (min fetmark.).

Hur ser du på detta? Och hur menar du att detta ska kunna tolkas positivt ur E´s perspektiv?
2009-01-12, 01:00
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Visst kan det vara så att HR går på TR linje angående Es minne men... Det vi kunde läsa om hennes minne i media häromdagen, att hon mindes delar av sitt första förhör, är en nyhet.
Vidare har jag under hela tråden med en dåres envishet hävdat att ingen, jag menar verkligen ingen, kan med säkerhet bestämma vad E minns och inte minns av själva händelsen.
Det finns ingen anledning, inget skäl, varför man som drabbad skulle ha som mål att sätta dit en oskyldig i ett mål som detta. Skulle fel människa dömas för dådet med Es goda minne, får hon leva resten av livet med känslan att förövaren är på fri fot med allt vad det innebär.

Som jag sagt tidigare. Det är bra för E själv att få bekräftelse på att hon kan minnas saker. Men som vittnesmål är det inte tillförlitligt. Men det kommer ändå att kännas bättre nu för E personligen än efter TR då hon ju blev ganska sågad. Det du säger om att ingen vet vad hon minns eller inte kan säkert stämma. Kom ihåg att det är inte E:s fel att situationen blivit såhär. Det är omständigheterna hon varit med om. Det ska inte vara någon press på E angående detta. Men osäkerhetsfaktorn är för stor för att HR skulle våga döma CS till livstid på ett utpekande av E med alla dessa frågetecken angående minnet. Det säger ju sig självt.
2009-01-12, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbesstuga110
Inte för att jag tycker att den ena lögnen rättfärdigar en annan. Men varför inte samma ilska kring CS lögner?
'Sanningen' är väl det mest frånvarande i rättegångar. Två sidor strider, den ene för en fällande dom och den andre för en friande dito. Alla medel är tillåtna och juridiken är den ende domaren.
Moral och rättvisa - det är något som vi pysslar med på FB och i övriga sammanhang.
2009-01-12, 01:06
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ok. PIE säger: - Jag tror att T är skyldig. Jag vet att det är känsligt, T är ju trots allt målsägande... Ändå, finns det en möjlighet, att T kommit hem tidigare än vad som framkommit hittills. Jag är övertygad om att CS är oskyldig och att "tidsfönstret" anpassats efter denne.

Jag har svårt att hänga med. Hur menar du att replikerna skulle kunna bli i HR?

Det finns många brister i utredningen för PIE att peka på. Polisens misstag i början är ju kända. Dessa misstag och brister ökar möjligheten för en alt. gm. ganska rejält jämfört med om allt skötts felfritt och fler personer noggrant hade utretts. Då hade säcken varit ihopknuten och alt. gm hade lättare kunnat uteslutas.
2009-01-12, 01:13
Medlem
nackepas avatar
Citat:

Skojar du nu eller?

Det är åklagaren som ska bevisa att CS är skyldig. Med fakta och sanningar.

Om åklagaren ljuger i sin framställan så är det självklart mycket värre än om CS skulle ljuga om någonting. Vet du inte hur det fungerar? Jag är ingen expert men så här grundläggande saker trodde jag att alla kände till.
2009-01-12, 01:15
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Nu är du ute på rätt djupt vatten, eller vad tycker du själv? Du är nog den ende som kommer med förslag på att brottet skulle ha inträffat så pass tidigt. Du går emot all expertis som har uttalat sig.

Men den expertis du syftar på har ju inriktat tidsfönster och annat efter CS som gm.
2009-01-12, 01:19
Medlem
nackepas avatar
Citat:
'Sanningen' är väl det mest frånvarande i rättegångar. Två sidor strider, den ene för en fällande dom och den andre för en friande dito. Alla medel är tillåtna och juridiken är den ende domaren.
Moral och rättvisa - det är något som vi pysslar med på FB och i övriga sammanhang.

Så du tycker att det är okej om åklagaren förvanskar bevis?
2009-01-12, 01:32
Medlem
Citat:
Det finns många brister i utredningen för PIE att peka på. Polisens misstag i början är ju kända. Dessa misstag och brister ökar möjligheten för en alt. gm. ganska rejält jämfört med om allt skötts felfritt och fler personer noggrant hade utretts. Då hade säcken varit ihopknuten och alt. gm hade lättare kunnat uteslutas.
Och då hade vi sluppit 500 sidor i den här tråden. Jag håller med dig om detta.
Å andra sidan ska dessa misstag från åklagarsidan värderas mot sådant som vänder sig emot den åtalade. I det här fallet behövs det mer motbevis och bättre ifrågasättanden av åtalet för att ens närma sig en friande dom för den åtalade.
Som det ser ut just nu, blir nog den fagra tyskan trots allt dömd för dubbelmord på två små barn och mordförsök på Emma.
2009-01-12, 02:06
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Och då hade vi sluppit 500 sidor i den här tråden. Jag håller med dig om detta.
Å andra sidan ska dessa misstag från åklagarsidan värderas mot sådant som vänder sig emot den åtalade. I det här fallet behövs det mer motbevis och bättre ifrågasättanden av åtalet för att ens närma sig en friande dom för den åtalade.
Som det ser ut just nu, blir nog den fagra tyskan trots allt dömd för dubbelmord på två små barn och mordförsök på Emma.

Åtalet i sig är ganska lätt att ifrågasätta då det inte finns några "riktiga" bevis. Bara en indiciekedja. CS ska inte heller behöva motbevisa någonting. Det är åklagaren som ska försöka att bevisa att CS är den skyldige, utan att förvanska några bevis. Detta tillsammans med möjligheten till en annan gm gör att åtalet nu svajar betänkligt. Jag är inte så övertygad som du tycks vara över utgången. Vi får vänta och se vad som händer nu när rättegången fortsätter.
2009-01-12, 05:04
Medlem
ooooos avatar
Angående borgar

En sak jag inte tänkt på förrän nu är:

Om CS nu är så intresserad av borgar, och även funderade på att plugga på Örebro Universitet. Varför åkte hon inte och kollade på Tarstaborg och Omhällsborg utanför Örebro? De torde vara många gånger mer intressanta än Halvardsborgen, de är tusen gånger mer välbevarade än Halvardsborg som mest av allt är en stenhög som förvandlats till soptipp.
2009-01-12, 07:21
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll hur många experter som nu kommer in och säger att E kan minnas. Kan minnas är inte samma sak som att hon verkligen till 100% minns. Det är alltså ändå inte tillförlitligt. Att ni orkar?

Hon kanske minns en del. Men det spelar faktiskt ingen roll. Jo, kanske för E:s egen skull. Men HR kommer inte att använda detta utpekande som stöd för att kunna fälla CS. Det kan du vara helt säker på. Fälls hon så blir det precis som i TR, utan utpekandet.
i så fall kan alla vittnesmål i alla rättegångar skippas. För bara för att ett vittne kan minnas en händelse så betyder det inte att vittnet minns till 100%. Att du bara orkar

Intressant att du även vet hur HovR kommer resonera angående E:s minne (speciellt när "minnesexperten" mer eller mindre har fått fotknölarna avslagna)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in