Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Om du inte fattat vad jag menar genom mina inlägg kan jag inte bidra/hjälpa dig med något mer.
Hur ser du på att E vid SÅC´s minnestester i mitten av november visar att hon visserligen har en förbättrad förmåga att minnas verbal information men
inte visio-spatial info (ansikten)? Den senare är enligt resultat av testerna som redovisas i nya FUP lika försämrad som strax efter hennes uppvaknande.
Prof. Borg skriver i sitt kompletterande utlåtande från december att E
kan ha minnesfragment av upplevelser från minuterna närmast före skadan (min kurs.). Han har inte gjort minnestester av E´s minne utan bara sett till ev. funktionsstörningar.
Prof. Christiansson menar att E
kan ha öar av minnesfragment, men säger också i sitt kompletterade utlåtande att vid en organisk amnesi (som E bedöms ha), så sker i normala fall en återhämtning av den retrograda amnesin, men omfattar
aldrig eller sällan händelseinformation från själva skadetillfället eller händelserna omedelbart före och efter efter skadetillfället (min kurs.+fetmark.).
Prof. Christiansson hävdar också att eftersom E har problem med att organisera minnesinformation, så föreligger det en
risk för sammanblandning av detaljinformation från olika informationskällor (min fetmark.).
Hur ser du på detta? Och hur menar du att detta ska kunna tolkas positivt ur E´s perspektiv?