Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
08-12-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag håller med, men jag har fortfarande på känn att PIE avrådit CS att svara på vissa saker. Saker som kanske inte ger några direkta svar angående morden utan mer utmålar CS som en icke trovärdig person. Jag tvivlar inte på att hon kan både ljuga och göra taskiga saker men mörda? i den här rättegången handlar det om hennes fortsatta liv och när det bara är indicier så måste man nog tänka sig för vad man väljer att svara på?
I så fall borde PIE sparka sig själv och lämna tillbaka sin advokatlicens eftersom hans råd gör precis det motsatta.
08-12-16, 11:28
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Det är inget brott att besöka Arboga. Tänk dig själv om du flyttade till ett annat land. Skulle det vara väldigt underligt om du besökte de städer du tidigare besökt kanske för att du hittar litegrann i den staden? Kan det vara så att CS gillade Arboga och var intresserad av dess fornlämningar?
Det är ju som hon säger, hade hon varit ute för att stalka hade hon väl flyttat närmare eller till och med just till Arboga?

Jag vet inte om du är osedvanligt naiv till ditt sinnelag eller om du vill uppfattas som en fritänkare av rang.
I vilket fall ska du ha en eloge för att du för fram dina åsikter på ett snyggt sätt!

Inom psykiatrin, och då speciellt inom autismspektrat, talar man om "central koherens".
En svag central koherens kan bla. innebära att man analyserar varje detalj för sig -man äger inte förmågan att se helheten.
Detaljseendet gör att man har svårigheter med att förstå och länka samman detaljerna till ett sammanhang.

Du ska inte känna dig personligt utpekad men jag uppfattar det som om flera här i tråden har just en svag central koherens.
08-12-16, 11:30
Bannlyst
Det är väl egentligen ganska onödigt att diskutera hennes eventuella intresse kring historia? Vi vet att hon har det. Hon studerar såna ämnen och besöker platser med både T och andra vänner. Enligt fun så pratade hon ofta om fornminnen och det är väl inget konstigt i att det kanske går i perioder? Mina intressen kan ligga i träda periodvis för att den blossa upp och då blir jag väldigt aktiv, det är nog så för många.
08-12-16, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Jag vet inte om du är osedvanligt naiv till ditt sinnelag eller om du vill uppfattas som en fritänkare av rang.
I vilket fall ska du ha en eloge för att du för fram dina åsikter på ett snyggt sätt!

Inom psykiatrin, och då speciellt inom autismspektrat, talar man om "central koherens".
En svag central koherens kan bla. innebära att man analyserar varje detalj för sig -man äger inte förmågan att se helheten.
Detaljseendet gör att man har svårigheter med att förstå och länka samman detaljerna till ett sammanhang.

Du ska inte känna dig personligt utpekad men jag uppfattar det som om flera här i tråden har just en svag central koherens.

Jag vet inte om jag ska tacka men jag gör det ändå.
Jag ser helheten. Men låt säga att det (mot all förmodan) kommer fram att en random galning utfört morden och det kan bevisas? Ser du min helhet angående mina funderingar kring CS?
08-12-16, 11:33
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Jag har läst och jag har förstått att det fanns en bild på huset i datorns minne. Men har CS besökt bloggar och aktivt sökt så pass mycket att det kan kallas stalking eller besatthet?
Varför har hon så lite intresse för sitt tilltänkta offer? Kan du på något vis hitta en uppgift där det bevisas att CS visste vad Emma hette?
39 träffar i 25 filer
08-12-16, 11:34
Medlem
Citat:
Det är väl egentligen ganska onödigt att diskutera hennes eventuella intresse kring historia? Vi vet att hon har det. Hon studerar såna ämnen och besöker platser med både T och andra vänner. Enligt fun så pratade hon ofta om fornminnen och det är väl inget konstigt i att det kanske går i perioder? Mina intressen kan ligga i träda periodvis för att den blossa upp och då blir jag väldigt aktiv, det är nog så för många.
Enligt vänner så var det väl mest fotboll och öl som diskuterades?
08-12-16, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Enligt vänner så var det väl mest fotboll och öl som diskuterades?

Det var mycket öl och fotboll det stämmer, men intresset historia nämns också så det finns.
08-12-16, 11:40
Medlem
Astracans avatar
Citat:

Citat:
Kl. 16.31. Rättssalen är fortfarande fylld till brädden och rättens ordförande Per Kjellsson försöker göra plats för två nya åhörare.

Åklagaren går vidare med frågor på samma tema som före pausen – den åtalades intresse för arkeologi och fornborgar.

– Det är gränslöst, jag är intresserad av allt. Intresset är inte begränsat till bara fornborgar. Jag är intresserad av allt som man kan hitta från det förflutna. Jag har studerat svenska runstenar speciellt.

Åklagaren:

– Hur många runstenar finns i Arboga kommun?

Kvinnan:

– Det vet jag inte.

Åklagaren:

– Hur många runstenar finns i Västmanland

Kvinnan:

– Inte så många.

Åklagaren:

– Vad menar du?

Kvinnan:

– Det finns andra områden där det finns fler runstenar.

Åklagaren:

– Finns det runstenar på andra ställen i Västmanland än i Arboga?

Kvinnan:

– Det vet jag inte.

Åklagaren:

– Det finns 32 runstenar i Västmanland, med en koncentration i Västerås. I den delen av området dit Arboga hör är det desto glesare.

Citat:
Kl. 15.44. Den åtalade tyska kvinnan redogör ytligt för var hon har varit när under sina besök i Köping. Pauserna mellan frågor och svar blir allt längre.

Åklagaren:

– Har du besökt Anundshög någon gång?

Kvinnan:

– Namnet säger mig ingenting.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1524851.svd

När hon inte ens vet vad Sveriges största gravhög, och en av Sveriges mest kända runstenar är belägen så är det nog tyvärr så att stenintresset sträcker sig bara en bit utanför Verktygsgatan.
08-12-16, 11:41
Medlem
Calle1620s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan

Har för mig att det kallas för ett OJ-försvar
08-12-16, 11:42
Medlem
Citat:
Det var mycket öl och fotboll det stämmer, men intresset historia nämns också så det finns.
Nämndes det av CS eller (flera av) hennes vänner?
08-12-16, 11:47
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Det är inget brott att besöka Arboga. Tänk dig själv om du flyttade till ett annat land. Skulle det vara väldigt underligt om du besökte de städer du tidigare besökt kanske för att du hittar litegrann i den staden? Kan det vara så att CS gillade Arboga och var intresserad av dess fornlämningar?
Det är ju som hon säger, hade hon varit ute för att stalka hade hon väl flyttat närmare eller till och med just till Arboga?

Det är klart att det inte är något brott att besöka Arboga, det är vi alla överens om. Inte heller är det konstigt att man besöker samma stad igen, eftersom man hittar lite grann där.

CS kan mycket väl ha gillat Arboga, och varit intresserad av dess fornlämningar.

Det är egentligen självklarheter du tar upp här, det är nog ytterst få som säger emot dig på de här punkterna.

Men - om vi lägger ihop alla konstigheter så får vi något annat. Jag anser att det är "spiken i kistan" att hon slingrar sig som hon gör nu under rättegången.

Hon begår inget brott genom att ljuga. Det är inte ovanligt att åtalade ljuger i rätten, men hur vanligt är det att oskyldiga åtalade ljuger? Jag kan gå med på att även dessa kanske ljuger ibland, men gör de det när de riskerar att åka in på livstid genom sitt ljugande?
08-12-16, 11:54
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Det var ett ämne på universitetet. Ingen av hennes vänner i Stockholm märkte av ifall hon ägnade sig åt det intresset.

Kan du säga vad du anser om träffarna på t. ex Jangestig i hennes dator?

Det finns inte så många i Sverige som heter just Jangestig. Varför fanns det där överhuvudtaget?
Senast redigerad av Tantalora 08-12-16 kl. 11:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in