2008-12-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Du tror inte det beror mycket på att de som kritiserar hennes mediala agerande använder det som slagträ i debatten, det går liksom bara att använda i en riktning. Därför kanske har de 5-10(?) användare som (öppet) kritiserat det hörts mest? Som sagt, jag undviker att välja sida då jag inte tycker det är väsentligt,, vill man inte läsa en artikel om Emma så låter man bli, ungefär som jag aldrig skulle läsa en artikel om Kristina Lugn, hon intresserar mig inte så jag låter bli.

Jag tycker det är rätt så skönt att E skriver så öppet om sina tankar och känslor, då slipper man ju spekulera hur hon har det. Men om jag skulle göra så i en krissituation? Svar nej.
Men E har valt att göra det på det här sättet och om det hjälper henne i hennes sorgearbete så fine. Vi människor fungerar så olika och man kan inte sätta någon mall hur man ska agera i en situation som är så extrem att ingen av oss ens kan föreställa det.
2008-12-10, 12:15
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Jag tycker det är rätt så skönt att E skriver så öppet om sina tankar och känslor, då slipper man ju spekulera hur hon har det. Men om jag skulle göra så i en krissituation? Svar nej.
Men E har valt att göra det på det här sättet och om det hjälper henne i hennes sorgearbete så fine. Vi människor fungerar så olika och man kan inte sätta någon mall hur man ska agera i en situation som är så extrem att ingen av oss ens kan föreställa det.

Vi är så överens så jag vet inte hur!
Exakt de ord du skrivit kunde jag ha använt mej av men du hann först!

Imorgon börjar förhören med CS.
2008-12-10, 12:38
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Är det ingen rättegång idag?

Kopierat från Expressen:

Citat:
11 dec 2008Förhör med styvpappan. De första förhören i hovrätten med den misstänkta Christine Schürrer.

12 dec 2008
Förhören med Christine Schürrer.

15 dec 2008 Reservdag.
Sannolikt kommer Emmas väninna samt övriga vittnen som försvaret nu kallat höras.

16 dec 2008
Uppspelning av vittnesförhör från tingsrätten. Bland annat förhör med kriminaltekniker, rättsläkare, ambulanspersonal, boende i Arboga, vänner till Christine Schürrer.

18 dec 2008
Vittnesförhör med bland andra Emma Jangestigs familj. Bland annat förhörs hennes föräldrar och syskon igen. Dessutom hörsvänner till Emma, Nicklas och styvpappan. Nya vittnen kommer att höras.

19 dec 2008
Hela dagen ägnas åt uppspelning av vittnesförhör från tingsrätten.

22 dec 2008Personalia och slutanföranden.

Rätt skönt att den inte är lika intensivt planerad som Tingsrätten var. Ger lite tid till andrum.
2008-12-10, 12:46
Medlem
Tuesdays avatar
I en tråd om pågående hovrättsförhandling är det naturligt att E och T tas upp före CS, då de helt enkelt hörs före henne.

Att det inte skulle finnas några tvivel kring skoavtrycken i huset håller inte ens FG med om, då hon har kallat en skopolis till HovR för att utreda detta ytterligare. I allra högsta grad ett relevant ämne för denna tråd, i synnerhet när det är dags för polisen i fråga att vittna.

CD-skivorna från HovR-rättegången är, av naturliga skäl, inte tillgängliga ännu. Skivorna från TR-rättegången kan, som jag tidigare uppgett, beställas därifrån.

Imorgon fortsätter förhören med T. Bl a PIEs tur. SÅCs förhör fortsätter också. Oklart om förhör med CS hinner inledas då man ligger efter i planeringen. Tack vare PIE har man knappat in. Efter FGs långa och röriga (något till och med Alhem har gått ut i media med att han uppfattade det som) sakframställan skippade PIE i princip sin dito.

I förhöret med åklagarnas starka vittne står det att vederbörande informeras om sina rättigheter och skyldigheter såsom vittne samt får ange att hon förstått denna information. Kvinnan vittnade aldrig under ed, då hon ströks, så det är inte aktuellt med mened (som i Marcus Gabrielsson-vittnets fall). Jag är lite osäker på hur det fungerar eftersom vittnet falskeligen pekade ut CS i Tyskland. Hon har tagit svensk polis resurser i anspråk i onödan. Hade det skett i Sverige kunde falsk tillvitelse ha blivit aktuell. Någon som har mer kunskap om Frau W eventuellt har gjort sig skyldig till ett brott, och isåfall vilket? Kan detta utredas parallellt i Sverige, med tanke på att målet utspelar sig här? Jag antar att det kan vara svårt att bevisa uppsåt då kvinnan kan hävda att hon var övertygad etc.

För övrigt uppger denna kvinna två olika saker. Först att hon plötsligt kände igen CS i lokaltidningen (och läste om barnamorden och semesterromansen med en skandinav första gången där), sedan att hon vid besök i Grekland sommaren 2008 fick höra därnere att en kvinna som varit där gripits för mord i Skandinavien och att hon då kopplade det till CS. Alltså flera månader innan kvinnan uppger att hon i oktober läste om livstidsdomen (och fick aha-upplevelsen).
Senast redigerad av Tuesday 2008-12-10 kl. 12:49.
2008-12-10, 13:27
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Men tänk om fingeravtrycken som inte är identifierade och de olika icke spårade håret, tillhör en gm som nu är fri. Kan hända tillomed sitter här och läser...

Så visst vore det bra ur flera synvinklar om detta ordnades upp, så det kom ur världen. Det har alla att tjäna på förutom en. Så om CS fälls på bara indicier och faktiskt är oskyldig, så kan det vara nån som trampar runt på fri fot och hur kul är det då att bo i arboga.

Kuslig tanke att mördaren kanske skulle kunna sitta här och propagera för att korsfästa en isåfall oskyldig CS.

Så länge det finns oidentifierade spår som fingeravtryck och hårstrån från själva brottsplatsen finns möjligheten till alt. gm. Detta har åklagaren skött mycket dåligt. En stor svaghet för FG nu i HR att inte alt. gm kan uteslutas. Men det är hennes eget fel. Det är hennes ansvar.

De oidentifierade spåren kan komma från alla möjliga som det har föreslagits tidigare. Men det är bara ett dåligt argument. Fler borde ha lämnat fingeravtryck och topsats frivilligt. Precis som i Carolina-fallet.

Nu kan det vara så att spåren kan komma från en alt gm.
2008-12-10, 13:31
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Kuslig tanke att mördaren kanske skulle kunna sitta här och propagera för att korsfästa en isåfall oskyldig CS.

Så länge det finns oidentifierade spår som fingeravtryck och hårstrån från själva brottsplatsen finns möjligheten till alt. gm. Detta har åklagaren skött mycket dåligt. En stor svaghet för FG nu i HR att inte alt. gm kan uteslutas. Men det är hennes eget fel. Det är hennes ansvar.

De oidentifierade spåren kan komma från alla möjliga som det har föreslagits tidigare. Men det är bara ett dåligt argument. Fler borde ha lämnat fingeravtryck och topsats frivilligt. Precis som i Carolina-fallet.

Nu kan det vara så att spåren kan komma från en alt gm.

Hej o hå...
Jag tror snarare att "den verklige" mördaren skulle kunna sitta här på FB o spy galla över att CS åker dit på något denne själv är stolt över!
Dvs att "den verklige" mördaren" med alla medel försöker styra över oss på en alt gm....
Ruskig tanke!
2008-12-10, 13:36
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
sen kan jag tillägga att johanbtk och andra som påpekat att det är bara att säga nej, ni är oerhört naiva vad gäller pressen och deras metoder. "Säg bara - dra åt helvete" jo de respekterar säkert det ska du se...

Att de lämnar T ifred beror just på att de har andra källor att tillgå, förtår du inte det så är du hopplöst naiv.

Men nu har väl inte E bett media att dra åt helvete? Tvärtom så tycks hon nyttja media för sitt eget syfte.
2008-12-10, 13:39
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Men nu har väl inte E bett media att dra åt helvete? Tvärtom så tycks hon nyttja media för sitt eget syfte.

Han skrev ju inte att E hade bett pressen att dra åt helvete, man påpekade bara att det inte var så enkelt. Vi har ju vidare ingen aning om vad som föranlett att E tycker att det är bättre att agera som hon gör nu. Så vitt vi vet så kanske hon tycker att det är lättare att låta det vara som det är, än att ta upp strid med media som iaf inte kommer att låta henne vara ifred.

Jag säger inte att det är så, men vi vet inte varför hon väljer att tala ut. I min värld så är det också hennes ensak.
2008-12-10, 13:41
Medlem
Citat:
Så du tror att E med familj har ställt upp 100% av gångerna media har kontaktat dem? Och förresten, det är väl klart hon "utnyttjar" media för sitt eget syfte, ett syfte som troligtvis är att bearbeta händelsen samt att låta de som visar så starkt stöd för henne få ta del av hennes tankar. I vems annat syfte skulle hon "utnyttja" media enligt dig? Ditt? CS:s?
2008-12-10, 13:42
Bannlyst
Citat:

och vad exakt vill du ha sagt med det? är det någon som påstått det? Eller ville du bara utpeka det uppenbara?
2008-12-10, 13:43
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Hej o hå...
Jag tror snarare att "den verklige" mördaren skulle kunna sitta här på FB o spy galla över att CS åker dit på något denne själv är stolt över!
Dvs att "den verklige" mördaren" med alla medel försöker styra över oss på en alt gm....
Ruskig tanke!

Skojar du nu eller?

Tror du att den isåfall verklige mördaren vill att CS går fri och att polisen börjar rota i saker och utreda andra? Då riskerar ju mördaren att själv åka fast.

Nej, självklart så vill mördaren att CS ska bli dömd. Då finns det ej längre någon risk för mördaren själv att åka fast. Helt logiskt. Om CS nu är oskyldig och någon annan är gm.
2008-12-10, 13:46
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Skojar du nu eller?

Tror du att den isåfall verklige mördaren vill att CS går fri och att polisen börjar rota i saker och utreda andra? Då riskerar ju mördaren att själv åka fast.

Nej, självklart så vill mördaren att CS ska bli dömd. Då finns det ej längre någon risk för mördaren själv att åka fast. Helt logiskt. Om CS nu är oskyldig och någon annan är gm.

Nja sörru, jag tror inte det...
Här har vi att göra med en mördare med ett stort ego o denne går upp i limningen just nu av att CS får "äran" för vad denne gjort....
Finns inga självklarheter i det här, nu är du väl väldigt inskränkt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in