2008-12-06, 22:26
Medlem
buffalos avatar
Det var väl ett herrlag?
Citera
2008-12-06, 22:51
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyT
Det borde vara så, ja. Men nu har lagstiftaren bestämt att skadestånd vid diskriminering ska vara straffande.

Men sen undrar jag om du inte blandar ihop begreppen en del? Skadestånd och böter är redan idag helt separerade från varandra och har så varit sedan det medeltida botsystemet skrotades.

Nej jag blandar inte ihop begreppen jag skriver hur jag vill att det ska vara. Jag anser inte att det är ett bra system att skadeståndet vid diskriminering är straffande. Det ger incitament till folk att utnyttja diskrimineringslagstiftningen för monetär vinning då skadeståndsutbetalningarna är omotiverat höga. Däremot anser jag att diskriminerande företag eller organisationer ska få kännbara straff därför jag nämner böter.
Citera
2008-12-06, 23:06
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Tror folk fortfarande på att "statuera exempel" verkligen fungerar?

Bara för att demonstrera:

I USA har man ett ganska bra tag haft DÖDSTRAFF för vissa brott (oftast mord). Där har man sannerligen statuerat exempel.

Har folk slutat mörda varandra i USA? Har folk slutat mörda varandra någonstans på jorden p.g.a statuerade exempel? Har antalet begångna mord per år någonsin ens sjunkit markant p.g.a statuerade exempel?

Ditt exempel tar upp ett fall där det inte fungerar. Det det finns andra exempel där det har fungerat. Så om "folk" "tror" på att statuera exempel eller inte blir genast ointressant eftersom det uppenbarligen fungerar i vissa fall.
Citera
2008-12-06, 23:31
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Ditt exempel tar upp ett fall där det inte fungerar. Det det finns andra exempel där det har fungerat. Så om "folk" "tror" på att statuera exempel eller inte blir genast ointressant eftersom det uppenbarligen fungerar i vissa fall.

Ehm "ett fall"? Inte om man räknar varje begånget mord som ett eget fall.

Så det är inte alls ointressant. Om man tror att statuerandet av exempel är en effektiv metod så är man inte pragmatisk...
Citera
2008-12-07, 00:30
Medlem
Det är såklart sinnessjukt att en kvinna som kanske blivit misshandlad (om än inte grovt misshandlad) under flera år brukar få runt 25-35 papp för kränkningen och en spottstyver för sveda o värk, och så vågar inte skolan i detta aktuela fall bara säga, "Fine, vänligen stäm oss, så får vi se vad tingsrätten säger" istf att vika ner sig i ngn förlikning.

Men är man konflikträdd så är man.
Citera
2008-12-07, 01:40
Medlem
RoscoTanners avatar
Patetiskt som vanligt när ordet kränkt används. Att vara kränkt idag är att betrakta som ett skämt. Vidare är dessa egoanvändare riktigt vidriga i sitt sätt att håna de som verkligen är kränkta. Nu var flickan blott 16 så man kan kanske inte förvänta sig att hon ska fatta detta, men hon verkar vara en lyckad produkt ur den indoktrinerade offergenerationen.
Citera
2008-12-07, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Patetiskt som vanligt när ordet kränkt används. Att vara kränkt idag är att betrakta som ett skämt. Vidare är dessa egoanvändare riktigt vidriga i sitt sätt att håna de som verkligen är kränkta. Nu var flickan blott 16 så man kan kanske inte förvänta sig att hon ska fatta detta, men hon verkar vara en lyckad produkt ur den indoktrinerade offergenerationen.
Vill du diskutera ordet kränkt så kan du väl diskutera det i någon språkdel eller något sånt. Fast man kanske inte ska förvänta sig att du ska förstå det, du verkar vara en lyckad produkt ur den såkallade bitterfittergenerationen.
Citera
2008-12-07, 01:59
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Vill du diskutera ordet kränkt så kan du väl diskutera det i någon språkdel eller något sånt. Fast man kanske inte ska förvänta sig att du ska förstå det, du verkar vara en lyckad produkt ur den såkallade bitterfittergenerationen.

Oj, vilken dräpare du fick in där. Imponerande.
Citera
2008-12-07, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Oj, vilken dräpare du fick in där. Imponerande.
Ja. Förolämpningar som har verklighetsförankringar träffar hårdast. Bemödade mig faktiskt nu med att läsa igenom 10 av dina senaste inlägg, men jag orkade inte mer eftersom det bara var bitter och tråkig skit. Jag är glad att jag inte är dig.
Citera
2008-12-07, 02:22
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ja. Förolämpningar som har verklighetsförankringar träffar hårdast. Bemödade mig faktiskt nu med att läsa igenom 10 av dina senaste inlägg, men jag orkade inte mer eftersom det bara var bitter och tråkig skit. Jag är glad att jag inte är dig.

Det är förvisso sant. Din senaste inläggsskörd var å andra sidan inte heller särskilt briljant ur ett objektivt persektiv.
Citera
2008-12-07, 02:24
Medlem
Jo. Jag har diskuterat utan att bitterfittra mig. Det enda inlägget där jag är sur är dessa då jag går emot dig.
Citera
2008-12-07, 02:44
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Jo. Jag har diskuterat utan att bitterfittra mig. Det enda inlägget där jag är sur är dessa då jag går emot dig.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag håller mig till trådens ämne i min negativism, medan du i ditt första inlägg till mig kör ett ad hominem. Du kanske tycker att det gör dig till ett föredöme, men om man ser det uppifrån så är det bara ett billigt OT-trick.

Att skriva med glad klang betyder inte heller nödvändigtvis att man är kvalitativ, tjoho, e de eller en bra Lule-klack idag på Delfinen? Ne, match först på tisdag, schhh!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in