Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-04, 17:55
Medlem
Arbetarbroders avatar
Jag tycker om att skapa trådar om öl här på Flashback och har skapat en handfull om olika specifika märken. Ska man sammanfatta något som ständigt återkommer i dessa trådar så är det korta kommentarer som "blasköl" osv.
Svenskar häller i sig mest lageröl, men det är finare på något sätt att gilla mörkt öl. Å det finns bara en månad i december när vi böljar i oss sjukt mycket mörkt öl och det är nu, i December.

Hursomhelst, vilka julöl rekomenderar ni av årets upplaga?
Jag har testat två:

Falcon Julöl: som är en av de billigaste., 10.90:- för en 33 cl. Svartan är flask och ger ett mörkt intryck, man får lite intrycket att det är sånna här de tunga missbrukarna drar i sig framåt jul för att få lite julstämning, billig och bra. Jag var full som fan när jag drack den och minns inte smaken knappt mer än att den kändes väldigt väldigt mörk och utan någon direkt bismak. Bara mörkt.

Sen har jag smakat Åbro Julöl som jag dricker just nu. Åbro är lite av mitt favoritmärke så jag har svårt att inte vara partisk. Ett litet familjeägt bryggeri som inte är uppkäkat av de stora drakarna.
Jag gillar designen på Åbros flaskor. Det är den vanliga fast det satt dit en tomte överst. Det är lagom.
Åbros Julöl är inte så kraftigt mörk i smaken utan ganska lättdrucken. Kanske lite för slät för att man ska njuta av många smaker. Eftersmaken är kort.
En flaska Åbro Julöl kostar 14.90:-

Om just Åbro står det på Systembolagets hemsida angående smaken att den smakar kavring och apelsin. Fan jag tycker de som betygsätter öl är sjuka i huvudet eller beroende av LSD. De har alltid så lustiga smakjämförelse.

Nåväl, vilka julöl kör ni på i år?

Citera
2008-12-04, 18:13
Medlem
"Svartan är flask" Haha :P . Nä ville bara hinna först med att hitta det. Jag kör ingen julöl, kör oftast Carlsberg.
Citera
2008-12-04, 19:41
Medlem
Arbetarbroders avatar
Sofiero kör ju julöl, för första gången i år tror. En ful jävla burk är det men det finns ju en heldel Sofiero-fanatiker där ute i landet. Ingen som har testat deras julöl? Är den billigast av julölsortimentet?
Citera
2008-12-04, 20:26
Medlem
JosefSvejks avatar
Har, tyvärr, inte haft riktigt tid och pengar till att gå loss på årets julöl. Däremot så kan jag slå ett slag för Hibernation Ale, mycket underbar.

Nils Oscars Kalasjulöl är också väldigt god, och när tid ges skall jag ge mig på Slottskällans bägge sorter även om de flesta svenska sorter kommer gås över som traditionen påbjuder.

Gillade N'Ice Chouffe förra året och man får hoppas att den är lika god, om inte godare, iår.
Citera
2008-12-04, 20:29
Medlem
Jullens avatar
Själv kör jag på Jämtlands och Visby julöl
Citera
2008-12-04, 21:18
Medlem
Trumpeters avatar
Mysingen Midvinterbrygd är nog den bästa. Lite i dyraste laget tyvärr. Jämtlands är också bra, även om jag tycker den är aningen sämre i år än tidigare. Kan vara att Mysingen blivit bättre i och för sig.

Åbro julbock är ett riktigt bra budgetalternariv.
Citera
2008-12-04, 21:33
Medlem
loomiss avatar
Jag slår ett slag för västkusten! Grebbestad Julöl är så bra en julöl kan vara. Perfekt balans i allting - även priset. Är det månne skaparen av Lunator som är den skyldige till den här brygden ?
Citera
2008-12-04, 22:51
Medlem
Har endast provat Falcon 3,5% mörkt öl nu så här i jultider. Det var inte något fel med smaken dock blev jag förbannat mätt på den. Antar att det beror på att den är mörk. 3 av 5 tomtar får ölen.
Citera
2008-12-04, 23:40
Medlem
iddqds avatar
Har bara testat Hibernation Ale från Great Divide och Rudolf Ren Ale från Dugges hittills. Båda var jävligt trevliga, men Dugges har visst haft med infektioner på sista tiden, så det finns en risk att Rudolf känns lite... sur.

Har inhandlat N'ice Chouffe, Sam Adams Winter Ale och Anchor Christmas Ale. Det ska bli trevligt.
Citera
2008-12-04, 23:45
Medlem
Arbetarbroders avatar
Hehe, de är många som är lite julölsnobbar och slår på de mer exklusiva ölen. Visserligen så är får man säkert mer kvalité för pengarna man satsar lite extra än lägger 10.90:- för en Falcon Julöl.
Angående Jämtlands julöl så är det lika stor tradition som julgranen att den hyllas varje säsong, men precis som det skrivs i tråden så har jag hört från en släkting som är riktigt ölkunnig att den inte är lika bra i år. Får ta och testa den i helgen, den brukar ju sälja slut snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Andyman448
"Svartan är flask" Haha :P . Nä ville bara hinna först med att hitta det.
Aaah nu fattar jag, trodde det var något helt nytt julöl som kommit som du ville va först med och jag tyckte det var riktigt skumt namn, så var det en av mina lustigaste felstavningar någonsin
Senast redigerad av Arbetarbroder 2008-12-04 kl. 23:49. Anledning: La till det sista citatet
Citera
2008-12-05, 00:00
Medlem
bernad_laws avatar
Idiotfråga, men gör inte Spitfire-bryggeriet en julale? Har för mig den är fantastisk. Strak men ack så smakfull..........
Citera
2008-12-05, 00:11
Medlem
Emerthons avatar
Imorn så har jag och en polare bestämt oss för att åka och köpa alla olika sorter av jul öl dom har på systemet för att kora en slutgiltig vinnare. Hoppas det inte är så många dock, kan bli svårt att betygsätta dom sista sorterna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in