2008-12-04, 13:03
Medlem
lupozs avatar
Hejsan!
Jo det är så att min gamla serverdator som jag har inte har någon CD-läsare. Så då tänkte jag stoppa i hårddisken i en annan dator (dem är inte lika någonstans när det gäller hårdvara) och sen installera allt genom den datorn och sen ta hårddisken och stoppa i den i serverdatorn igen.

Nu till min fråga då, fungerar detta?
Jag tänkte ifall OSet samlar in viktig information om datorn under installationen som den behöver osv för drivrutiner eller liknande.
Och jag kan inte använda USB-erna på serverdatorn så att föra in information därigenom går inte. Utan det måste ske direkt på hårddisken.

mvh
lupoz
Citera
2008-12-04, 16:35
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupoz

Visst.
Citera
2008-12-04, 16:49
Medlem
lupozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Visst.

Okej, tack så mycket för svaret. Då ska jag genast gå och fixa det så jag kan få igång skiten igen. ^^
Citera
2008-12-05, 12:35
Medlem
Annars kan jag tipsa om att installera över nätverk, lite information om det här: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=2493&postcount=2.

//JadzhOr
Citera
2008-12-07, 01:25
Medlem
divinings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupoz
Hejsan!
Jo det är så att min gamla serverdator som jag har inte har någon CD-läsare. Så då tänkte jag stoppa i hårddisken i en annan dator (dem är inte lika någonstans när det gäller hårdvara) och sen installera allt genom den datorn och sen ta hårddisken och stoppa i den i serverdatorn igen.

Jag tänkte ifall OSet samlar in viktig information om datorn under installationen som den behöver osv för drivrutiner eller liknande.
Och jag kan inte använda USB-erna på serverdatorn så att föra in information därigenom går inte. Utan det måste ske direkt på hårddisken.

mvh
lupoz

Varför inte bara koppla in hårddisken till den fungerande datorn, kopiera över innehållet från Ubuntus installations cd/dvd och sen skriva om MBR:en?

Resulterar i en clean install, utan massa komplikationer med ändrad hårdvara...
Citera
2008-12-07, 22:57
Medlem
lupozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divining
Varför inte bara koppla in hårddisken till den fungerande datorn, kopiera över innehållet från Ubuntus installations cd/dvd och sen skriva om MBR:en?

Resulterar i en clean install, utan massa komplikationer med ändrad hårdvara...

Vad är en MBR och hur skriver jag om den?
Citera
2008-12-08, 23:03
Medlem
divinings avatar
Master Boot Record.

Jag är för lat för att skriva något eget, och Google is MY friend anyhow , så du får en länk.
Beskriver hur du gör det mot ett Usbminne, principen är densamma. Guiden ifråga gäller Ubuntu 6.10, men principen är där...

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=316093

Edit: så lat man är, guiden gäller även din HDD.
Citera
2008-12-10, 00:43
Medlem
lupozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divining
Master Boot Record.

Jag är för lat för att skriva något eget, och Google is MY friend anyhow , så du får en länk.
Beskriver hur du gör det mot ett Usbminne, principen är densamma. Guiden ifråga gäller Ubuntu 6.10, men principen är där...

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=316093

Edit: så lat man är, guiden gäller även din HDD.

Tack så mycket för tipset, ska kolla in detta.
Citera
2008-12-10, 19:11
Medlem
Om du ska endå krångla med att flytta över diskarna, varför inte bara flytta över cd enheten till servern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in