• 1
  • 2
2008-12-04, 12:28
Medlem
makkiss avatar
Lite bakgrund:
Ett antal läkarbesök har blivit gjorda, dom hittar ingenting, inga infektioner, ingenting. Är sjuk minst 1 gång i månaden, kommer i form av förkylning, ont i halsen och feber.

Min vardag:
Äter normal frukost, kan vara grovt bröd och juice, gröt, frukt.
Lunchen är vanlig husmanskost.
Har kontors jobb, jobbar 3 olika skift, 8-17 första veckan, 10-19 andra och 12-21 sista(om nu denna info är nödvändig men bifogar i vilket fall).
Äter lunch en gång till när jag kommit hem.
Tränar på gym 3-4 gånger i veckan.
Sömnen kan bli lite rörig med tanke på tiderna jag jobbar. men sover 8 timmar minst varje natt. Ålder: 20

Någon som har tips på vad problemet kan vara ?
Citera
2008-12-04, 12:33
Medlem
Anna-Mis avatar
Håll bättre hygien. t.ex tvätta alltid händerna efter toabesök eller om du har varit utomhus. bit ej på naglar. ta inte med händerna i ansiktet.
duscha oftare. se inte detta som en förolämpning utan följ detta råd. håll händerna borta från munnen, det är så lätt att få in bakterier i kroppen via händerna, kontaktsmitta och droppsmitta.
lycka till

Citat:
Ursprungligen postat av makkis
Lite bakgrund:
Ett antal läkarbesök har blivit gjorda, dom hittar ingenting, inga infektioner, ingenting. Är sjuk minst 1 gång i månaden, kommer i form av förkylning, ont i halsen och feber.

Min vardag:
Äter normal frukost, kan vara grovt bröd och juice, gröt, frukt.
Lunchen är vanlig husmanskost.
Har kontors jobb, jobbar 3 olika skift, 8-17 första veckan, 10-19 andra och 12-21 sista(om nu denna info är nödvändig men bifogar i vilket fall).
Äter lunch en gång till när jag kommit hem.
Tränar på gym 3-4 gånger i veckan.
Sömnen kan bli lite rörig med tanke på tiderna jag jobbar. men sover 8 timmar minst varje natt. Ålder: 20

Någon som har tips på vad problemet kan vara ?
Citera
2008-12-04, 12:41
Medlem
makkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Mi
Håll bättre hygien. t.ex tvätta alltid händerna efter toabesök eller om du har varit utomhus. bit ej på naglar. ta inte med händerna i ansiktet.
duscha oftare. se inte detta som en förolämpning utan följ detta råd. håll händerna borta från munnen, det är så lätt att få in bakterier i kroppen via händerna, kontaktsmitta och droppsmitta.
lycka till

Ska jag absolut tänka på och göra. Det kan alltså vara en så liten grej ? det är inte brist på kanske vitaminer eller annat ?
Citera
2008-12-04, 14:40
Medlem
Snurrens avatar
Nu blir jag väl påhoppad av antivitaminfascisterna här, men när min dotter regelbundet tar antioxidanter blir hon inte sjuk, gör hon uppehåll på en vecka kommer förkylning som ett brev på posten. Hon äter annars mycket bra, mycket frukt och grönsaker o s v, men det verkar inte räcka. Just det som funkar bäst för henne är "gojibärsextrakt" i kapsel. Det är en mycket stark antioxidant
Citera
2008-12-04, 15:31
Medlem
Svejsares avatar
Själv är jag allergisk mot diverse saker som gör att mitt immunförsvar konstant är nedsatt, vilket resulterar i att jag blir sjuk ofta :P

Kan det var något liknande?
Citera
2008-12-04, 16:45
Medlem
Ciriths avatar
Hård styrketräning (för jag antar att det är det du menar med träning på gym) 3-4 dagar i veckan bryter ner ens immunförsvar ganska rejält, särskilt om man stundtals missköter kosten & sömnen. Märker själv hur jag nu den senare tiden går runt och är konstant förkyld. Sen kanske det inte är hela anledningen men jag tror att det + dina oregelbundna arbetstider och årstiden är en del av orsaken. C-Vitamin brustabletter rekommenderas!
Citera
2008-12-04, 21:55
Medlem
Anna-Mis avatar
Äter du normal kost så brukar det inte vara någon fara.

Citat:
Ska jag absolut tänka på och göra. Det kan alltså vara en så liten grej ? det är inte brist på kanske vitaminer eller annat ?
Citera
2008-12-04, 23:31
Medlem
Josef Fritzls avatar
Käka diverse vitamintabletter och ha en bra hygien.
Stressad/orolig över något? Det kan i sådana fall vara en bidragande orsak.
Citera
2008-12-05, 16:48
Bannlyst
Citat:

Snarare tvärtom, var inte för hygienisk. Anledningen till att många är sjuka nuförtiden stavas i att man är för renlig. För mycket parfym och Schampoo tar bort kroppens naturliga skydd vilket innebär att bakterier försvinner som ska skydda kroppens immunförsvar och dylikt.
Ett annat tips, hur är det med antioxidanterna, äter du tillräckligt? Vitamintabletter är inte lösning utan grönsaker.
Citera
2008-12-05, 18:03
Medlem
Jag tror att om man aldrig petade sig i ansiktet. Använde handskar. Spritade händerna regelbundet. Ej tog någon i hand. Aldrig äter lösgodis. Tvättar frukt och grönsaker noggrant mycket sällan skulle bli sjuk. Du blir ju sjuk av virus och dessa måste på något sätt ta sig in i din kropp och det mig veterligen ytterst få sjukdomar som sprids genom att virvla runt i luften under en längre tid.
Citera
2008-12-06, 00:05
Medlem
IFNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hijikata
Snarare tvärtom, var inte för hygienisk. Anledningen till att många är sjuka nuförtiden stavas i att man är för renlig. För mycket parfym och Schampoo tar bort kroppens naturliga skydd vilket innebär att bakterier försvinner som ska skydda kroppens immunförsvar och dylikt.
Ett annat tips, hur är det med antioxidanterna, äter du tillräckligt? Vitamintabletter är inte lösning utan grönsaker.

Vägen in i kroppen, för förkylningsvirus och bakterier går via luftgångarna, som man väldigt sällan schamponerar. Däremot nu i förkylningstider är det faktiskt spridningen via händer etc man ska passa sig för och därför inte suga på tummen

Om någon är infekterad och smittsam går det ofta via personenes luftvägar, när en person talar kastas virus ut ungefär en meter men dessa virus dör i regel efter 2 sekunder i luften. Du måste alltså stå tätt intill.

I övrigt är det främst mag/tarmbakterier som sätter sig på fingrar etc och kan överleva flera dagar till veckor om förhållandena är perfekta.
Citera
2008-12-06, 00:21
Medlem
Voluptariuss avatar
Kroppen kan vara en bra miljö för onda bakterier & virus. Och den kan va dålig (vilket är bra).

I ditt fall behöver det inte vara att du missköter särskilt mycket.

Allmänt dock är: 1.8 liter vatten varje dag, gymmar du väldigt hårt så är vätskebrist väldigt ofta en anledning till huvudvärk etc. Drick även fast du inte är törstig, kroppen varnar dig först när det är för sent. Tänkte också på att du jobbar på kontor, så om ni inte har en såndär snygg vattenbehållare ta med dig själv. Är kaffe en ovana så kan du gott öka vattenmängden till 2 L.

Bra med frukt på morgonen, behåll den vanan. Lägg gärna till 1 äpple inför varje måltid, det sänker GI:t på din mat. C-vitaminen är också sjukt bra för immunförsvaret och minst ett 10-tal andra funktioner

Dessa två vanor är lätta att införa, och de tipsen kommer ta dig en bra bit på vägen. Hög chans att symtomen du beskriver åtminstone mildras

Lycka till

----
Sorry är trött och läste fel. Tror ändå chansen finns att din kropp blir starkare med dessa tips. Frågan är om inte gymmande 4 dagar i veck + kontorsjobb kan bli lite mycket? Du känner säkert själv av. Tänk på om du ger din kropp chans att återhämta sig
Senast redigerad av Voluptarius 2008-12-06 kl. 00:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in