Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Jag misstänker att desoxypipradrolens försvinnande från marknaden i överkomlig form har starka intressen bakom. Jag vet då inget ställe man kan köpa det , inte såpass billigt som förr.
Jag tror det funnits starka påtryckningar från de som sysslat med amfetaminförsäljning bakom - för själv tyckte jag desoxypipradrol på sitt sätt funkade som en god ersättning för amfetamin
Klart marknaden måste reagera - här är ett preparat där man kan för 300 kronor får krut att racea med i 3 veckor.. typ. (jämfört med samma krut på tjack hade kostat 5000 spännm, typ.)
Jag förstår inte hur jag lyckades undvika detta argument när jag resonerade för mig själv.
Men kriminella organisationer borde trots detta intressera sig mer för de substanser som är helt lagliga, eftersom de ändå uppenbarligen styr marknaden åt de håll de vill och på detta sätt slipper riskera lagens långa arm. För tillfället vore det i detta sammanhang, som du tar upp, rimligt att det inhandlades stora mängder 4-FMP och tog bra betalt för preparatet. Om man så ville kunde man ju fortsätta göra sig av med uppstickarna och ignorera de ämnen som är mer potenta?
Så fort det blir klassat gör man likadant med nästa substans. Fast det är klart det ökar kanske risken för att landet skulle fyllas av en uppsjö suspekta substanser och att total anarki skulle råda på den s k marknaden, vilket dessa organistioner såklart inte vill.
Internet är väl helt enkelt anarkisternas boning och dessa organisationer är, i detta avseende, lika reaktionära som staten. Men jag kan inte se hur det ska vara hållbart i längden, om man inte blickar framåt i dessa frågor gör man ju samma misstag som skivindustrin? Det är ju knappast så att den sista populära centralstimulerande substansen är upptäckt och marknadsförd.
Nu får vi väl se om staten lyckas utforma en lag som ska förhindra alla nya substanser, om det blir så kommer ju marknaden, i mångt och mycket, styras av vad som är lättast och billigast att tillverka.