2008-12-04, 00:52
Medlem
Thalassas avatar
Förutsatt att ägarna inte ljuger, vilket jag i detta sammanhang inte kan se något skäl till, så har åtminstone två shopar stängt i år efter påtryckningar från kriminella. I somras drabbades Serotoninstrom och nu nyligen inträffade samma sak med mephedrone.nu.

Jag hade inte uppfattat det som speciellt märkligt om LL fortfarande, med stöd från någon organisation, velat behålla monopolet på marknaden men jag hajar inte riktigt varför de bara läggs ned i nuläget?

Om några alltid vill ha en del av kakan när det kommer till denna typ av försäljning så borde dessa väl själva hålla i en stor shop som säljer allt möjligt oklassat a la LL?

Jag tycker att det är besynnerligt, det verkar nästan som om de som stänger ned shoparna inte alls vill ha droger i landet? För annars vore det väl mer logiskt att de själva skulle se till att dra in massa stålar på lagliga substanser. Det måste ju vara en svinbra marknad?

Någon som kan förklara detta, finns det någon annan baktanke tror ni?

Både SS och meph.nu hade ju nästan uteslutande nöjda kunder och fick gott betyg och ägarna har som sagt uppgett att de inte, s a s, slutat med verksamhet frivilligt?
Citera
2008-12-04, 00:57
Medlem
Frågan är ju hur fan dom får fram information om ägarna så att de kan hota dom? Borde väl inte vara så svårt att hålla sig anonym.
Citera
2008-12-04, 02:16
Medlem
Thalassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plaything
Frågan är ju hur fan dom får fram information om ägarna så att de kan hota dom? Borde väl inte vara så svårt att hålla sig anonym.

Nej, det var i alla fall inte frågan jag ställde.

Varken SS eller m.nu ägare höll sig ju anonyma så det kan knappast ha inneburit några svårigheter.
Citera
2008-12-04, 07:04
Medlem
Man kan alltid se vem som är registrerad på hemsidan och han som var registrerad på meph.nu hade ett väldigt ovanligt namn vill jag minnas.
Finns väl det sättet eller så var de väldigt gapiga om sin verksamhet.
Citera
2008-12-04, 21:18
Medlem
Sleazebags avatar
Kan det vara så att t.ex mephedronets omåttliga popularitet inkräktat på försäljningen av narkotikaklassade substanser?
Åtminstonde när det handlar om t.ex E och tjack så är det ju allt annat än omöjligt, med tanke på hur pass låg kvalité dessa substanser periodvis håller i vårt avlånga land.

Hur som helst så är det en skrämmande och oroväckande utveckling, de kriminella elementen bör hålla sig till sitt, tappar de kunder pga populära legala alternativ så är det ett tydligt tecken på att det är dags att höja kvalitén.

Sen vet jag inte riktigt hur det fungerar, går det att vända sig till polisen när hoten börjar strömma in eller leder det bara till att något otäckt händer?
Kan iofs tänka mig att polisen kan vara lite långsamma att agera i sådana fall, även om verksamheten är legal så är det ju uppenbart att den sticker i ögonen på lagens långa arm.

SS ägare har/hade väl konto här på flashback?
Skulle vara extremt uppskattat om denna kunde förklara lite kring vad som egentligen hände. Fast det kanske bara leder till att tumskruvarna dras åt igen.

Önskar verkligen att jag kunde komma med fler svar än frågor, men jag rör mig väldigt, väldigt långt ifrån så pass farliga kretsar så jag saknar helt och håller insyn i vad de pysslar med och hur de resonerar.
Citera
2008-12-05, 10:20
Medlem
80-talists avatar
Jag instämmer med ovanstående. Bokstavsbarnen som dagens kriminella gäng består av har helt enkelt märkt hur folk väljer mephedrone framför fultjack och kontaminerade ecstasytabletter. Sålunda har deras oligopol börjat krympa, och i ren frustration börjar man, likt den överviktiga mobbaren på skolgården med ADHD, hota och slå folk till höger och vänster.
Citera
2008-12-05, 10:27
Bannlyst
Jag misstänker att desoxypipradrolens försvinnande från marknaden i överkomlig form har starka intressen bakom. Jag vet då inget ställe man kan köpa det , inte såpass billigt som förr.

Jag tror det funnits starka påtryckningar från de som sysslat med amfetaminförsäljning bakom - för själv tyckte jag desoxypipradrol på sitt sätt funkade som en god ersättning för amfetamin

Klart marknaden måste reagera - här är ett preparat där man kan för 300 kronor får krut att racea med i 3 veckor.. typ. (jämfört med samma krut på tjack hade kostat 5000 spännm, typ.)
Citera
2008-12-05, 10:39
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Klart marknaden måste reagera - här är ett preparat där man kan för 300 kronor får krut att racea med i 3 veckor.. typ. (jämfört med samma krut på tjack hade kostat 5000 spännm, typ.)

Marknaden reagerade, genom att välja det billigare alternativet. Den fria marknaden består ju av oss, den består av våra val. Det vi ratar upphör, det vi väljer består. Problemet är att marknaden inte är fri, vi som marknaden består av har inte friheten att göra fria val ty marknaden kontrolleras av ett fåtal etablerade element som ser efter sina egna intressen. Vi har ett oligopol, där några enstaka utvalda sätter reglerna, slår ut konkurrenter och stryper rent allmänt vår frihet att välja billigare och bättre produkter.

Långt utlägg här, men vad jag vill framhäva är att marknaden är ekvivalent med oss, konsumenterna och efterfrågan.
Citera
2008-12-05, 11:33
Bannlyst
Jag kan ändra mitt ordval till detta:de som reagerade var aktörer på en hårt kontrollerad sluten marknad. Drogvärlden är ju ingen "fri marknad" tyvärr. Min teori var att aktöter på marknaden försökte behålla sin kontroll över marknaden genom att skrämma iväg försäljare av ett visst preparat. Hoppas du förstår vad jag menar denna gång. PS. observera att jag inte sympatiserar med dessa aktörer
Citera
2008-12-05, 11:40
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Jag kan ändra mitt ordval till detta:de som reagerade var aktörer på en hårt kontrollerad sluten marknad. Drogvärlden är ju ingen "fri marknad" tyvärr. Min teori var att aktöter på marknaden försökte behålla sin kontroll över marknaden genom att skrämma iväg försäljare av ett visst preparat. Hoppas du förstår vad jag menar denna gång. PS. observera att jag inte sympatiserar med dessa aktörer

Jag förstår nu, tack för förtydligandet.
Citera
2008-12-05, 13:19
Medlem
Thalassas avatar
Citat:
Jag misstänker att desoxypipradrolens försvinnande från marknaden i överkomlig form har starka intressen bakom. Jag vet då inget ställe man kan köpa det , inte såpass billigt som förr.

Jag tror det funnits starka påtryckningar från de som sysslat med amfetaminförsäljning bakom - för själv tyckte jag desoxypipradrol på sitt sätt funkade som en god ersättning för amfetamin

Jag förstår inte hur jag lyckades undvika detta argument när jag resonerade för mig själv.

Men kriminella organisationer borde trots detta intressera sig mer för de substanser som är helt lagliga, eftersom de ändå uppenbarligen styr marknaden åt de håll de vill och på detta sätt slipper riskera lagens långa arm. För tillfället vore det i detta sammanhang, som du tar upp, rimligt att det inhandlades stora mängder 4-FMP och tog bra betalt för preparatet. Om man så ville kunde man ju fortsätta göra sig av med uppstickarna och ignorera de ämnen som är mer potenta?

Så fort det blir klassat gör man likadant med nästa substans. Fast det är klart det ökar kanske risken för att landet skulle fyllas av en uppsjö suspekta substanser och att total anarki skulle råda på den s k marknaden, vilket dessa organistioner såklart inte vill.

Internet är väl helt enkelt anarkisternas boning och dessa organisationer är, i detta avseende, lika reaktionära som staten. Men jag kan inte se hur det ska vara hållbart i längden, om man inte blickar framåt i dessa frågor gör man ju samma misstag som skivindustrin? Det är ju knappast så att den sista populära centralstimulerande substansen är upptäckt och marknadsförd.

Nu får vi väl se om staten lyckas utforma en lag som ska förhindra alla nya substanser, om det blir så kommer ju marknaden, i mångt och mycket, styras av vad som är lättast och billigast att tillverka.
Senast redigerad av Thalassa 2008-12-05 kl. 13:23.
Citera
2008-12-05, 13:59
Medlem
80-talists avatar
Det kan ju även vara så att troglodyterna som kontrollerar marknaden helt enkelt vill ha en del av kakan, eller någon form av kompensation för förlorade inkomster, av internetbutikerna? Oftast är deras krav av högst hotfull karaktär, vilket möjligtvis får internethandlarna att helt sonika lägga ned verksamheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in