2008-12-05, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren

Efter runt 1 timma tar jag ut den och skär bort snörena och snittar skinnet mellan låren och kroppen så att låren faller ner. Kycklingen går åter in i ugnen och tas slutligen ut när det inte finns något blod i klykan mellan lår och kropp.

Mycket bra tips för lite större fågel. Synd att dom flesta inte får tag på så fina exemplar bara.
Citera
2011-04-29, 13:04
Medlem
Ursäkta bump men det vankas grillning till valborg och jag tänkte bara höra hur länge jag bör marinera kycklingen. Bör jag lägga den i marinad ikväll eller kan jag göra det imorgon på dagen?
Citera
2011-04-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Ursäkta bump men det vankas grillning till valborg och jag tänkte bara höra hur länge jag bör marinera kycklingen. Bör jag lägga den i marinad ikväll eller kan jag göra det imorgon på dagen?
Om du kan marinera den i 24h eller mer så kommer du ha en bad-ass kyckling.. Minst 12 hade jag siktat på iaf.
Citera
2011-04-29, 16:30
Medlem
Kaj Ps Honungsmarinad gör jobbet varje gång.
Citera
2011-04-29, 19:01
Medlem
Dirges avatar
Jag kör en variant med 1 pressad citron, 1 dl rapsolja,0,4 dl maggi, 1 msk paprikapulver, 2 vitlöks klyftor, 1 msk kinesisk soja, 3 krm cayenne peppar samt salt &vitpeppar det blir smaskens o minst 3 timmar i påsen. Detta är för 4 snittade klubbor som grillas och vänds ofta i ca 35 min.
Senast redigerad av Dirge 2011-04-29 kl. 19:16.
Citera
2011-04-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillefille
Kaj Ps Honungsmarinad gör jobbet varje gång.
Tack! Stod och velade mellan Kaj Ps marinader idag men ryckte åt mig en honung till slut Då hoppas jag det smakar då
Citera
2011-04-30, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Tack! Stod och velade mellan Kaj Ps marinader idag men ryckte åt mig en honung till slut Då hoppas jag det smakar då

då gjorde du rätt, låt kycklingen ligga i marinaden så länge som möjligt.
Citera
2011-04-30, 13:15
Medlem
dePauls avatar
Alla tips gällande hur länge kycklingen bör ligga i marinad är mycket tveksamma. Det hela hänger nämligen på en del kriterier såsom:
  • Val av styckningsdetalj och dess storlek (i delar eller hel)
  • Frusen eller färsk kyckling
  • Val av mörningsmetod, dvs marinadens innehåll
  • En kombination gällande de tidigare nämnda punkterna
  • Temperaturen
Det hela blir alltid mycket enklare om man därför anger exakt vilken typ av detalj man ämnar att marinera, samt förhållanden kring detta.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2011-04-30 kl. 13:19. Anledning: Tillägg
Citera
2013-03-13, 22:53
Medlem
vad använder ni för att marinera en hel kyckling i? Alla påsar är ju för små...?

vet att man kan stycka men tycker det ser trevligt ut med en hel grillad kyckling...
Citera
2013-03-13, 23:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin håle
vad använder ni för att marinera en hel kyckling i? Alla påsar är ju för små...?

vet att man kan stycka men tycker det ser trevligt ut med en hel grillad kyckling...
Jag kör rub oftast, finner den mer smakrik.
Citera
2013-03-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag kör rub oftast, finner den mer smakrik.

okej, hur gör du din då?
Citera
2013-03-14, 00:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin håle
okej, hur gör du din då?
Denna brukar jag ha som grund.
Sen ändrar jag örterna från gång till annan, beroende på vad är jag är sugen på.
http://www.marthastewart.com/341349/...iginal-essence

Sen tycker jag tigersås passar bra till kyckling., som smaksättare.
Men då kör jag kycklingen delad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in