2008-12-03, 23:23
Medlem
Hejsan,nu är det så att jag har ett stort problem här.Jag kan inte spela något spel alls förrens min processoranvändning går upp till 100%(kollar med hjälp av G15 tangentord) och det börjar lagga/FPS-droppa,till och med i CS som vilken dator som helst från 90 talet klarar.Kollar jag med hjälp av ctrl,alt,del så är det enda som tar någon processorkraft Systemets Vänteprocess,och vad jag har hört/läst ska det bara vara bra.Lita surt när allt har funkat smärtfritt tidigare,kan du nu vara så att min kärra proessor helt enkelt gett upp?

min lilla burk består av(taget från everest) tänkte jag drar med det som jag ialla fall tror hör till spelandet,om det nu kanske är något annat som kan strula.

CPU typ DualCore AMD Athlon 64 X2, 2200 MHz (11 x 200) 4200+

Moderkortsnamn Okänd(Dock vet jag att detta skall vara ett Asus någonting om jag inte minns helt galet)

Moderkortschipset nVIDIA nForce 6100-4xx, AMD Hammer

Systemminne 2048 MB (DDR2-667 DDR2 SDRAM)

Grafikkort NVIDIA GeForce 8800 GTS (640 MB)

tackar i förväg för all hjälp man kan tänkas få
Citera
2008-12-04, 08:35
Medlem
Kolla efter virus, om inte det funkar installera om Windows.
Citera
2008-12-04, 08:50
Medlem
Dreass avatar
Tror denna tråd gör sig bättre i hårdvaruforumet.

Testa att sök efter virus, rensa den ifrån spyware. Funka inte det så kan man ju alltid formatera den. Ifall problemet är kvar så köp nytt, förslagsvis en Intel.
Citera
2008-12-04, 09:59
Bannlyst
Registry Booster fixar problemet skulle jag tro.
Citera
2008-12-04, 12:03
Medlem
Kluttys avatar
Ett nVidia kanske inte vill "samarbeta" med en AMD CPU?. Virus & Spyware sök datorn.

Btw, Intel är bättre än AMD.
Citera
2008-12-04, 13:57
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klutty
Ett nVidia kanske inte vill "samarbeta" med en AMD CPU?. Virus & Spyware sök datorn.

Btw, Intel är bättre än AMD.
nVidiakort funkar finfint med AMD, särskilt med tanke på att AMD och ATi inte hade något samarbete när den processorn gjordes. Sen kan du ta ett flamewar om Intel <-> AMD någon annanstans och kanske inte diskutera två-tre år gammal hårdvara.

Edit: Som svar till TS så kolla att det inte är temperaturen som ställer till det. SpeedFan ska nog kunna logga din CPU-temp åt dig. Vanligtvis brukar de här processorerna vara extremt svala - min egen X2 behöver t ex ingen fläkt förutom vid tung belastning, men de kan mycket väl klocka ner sig ifall de överhettas. Kolla även så du inte har Cool 'n' Quiet igång som kan spöka. De här processorerna kan nämligen klocka ner sig rejält om prestandan inte behövs.
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2008-12-04 kl. 14:00.
Citera
2008-12-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
nVidiakort funkar finfint med AMD, särskilt med tanke på att AMD och ATi inte hade något samarbete när den processorn gjordes. Sen kan du ta ett flamewar om Intel <-> AMD någon annanstans och kanske inte diskutera två-tre år gammal hårdvara.

Edit: Som svar till TS så kolla att det inte är temperaturen som ställer till det. SpeedFan ska nog kunna logga din CPU-temp åt dig. Vanligtvis brukar de här processorerna vara extremt svala - min egen X2 behöver t ex ingen fläkt förutom vid tung belastning, men de kan mycket väl klocka ner sig ifall de överhettas. Kolla även så du inte har Cool 'n' Quiet igång som kan spöka. De här processorerna kan nämligen klocka ner sig rejält om prestandan inte behövs.

Har nu testat med Speedfan,men jag är inte så haj på det här,så tänkte jag bifogar en länkad bild,så kanske du kan tyda om det är bra eller ej http://img146.imageshack.us/img146/5431/speedfancj3.jpg

Gällande Cool 'n' Quiet så har jag ingen aning om det heller,men jag har inte installerat något med det namnet dock.Men man vet ju aldrig om det följt med.

Har även testat med Registry Booster 2 den hittade 733 fel och åtgärdade dessa,men det löste tyvärr inte problemet.Utan problemet kvarstår.

Och enligt AVG har jag heller inget virus på datorn.Skall söka igenom efter lite Spyware,AVG ska ju skydda mot det,men man vet ju aldrig.Sista utvägen blir väl en formatering,och så får man se vad som händer efter det.
Citera
2008-12-04, 19:14
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Din dator är grymt överhettad.
Citera
2008-12-04, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Din dator är grymt överhettad.

Uhja det var ju mindre bra,får helt enkelt öppna burken och se om någon fläkt lr liknande har stannat,alt om den kanske behöver damsugas ur eller något.Dock verkar det endast uppstå när jag ska spela.Aldrig annars,så vette tusan om det kan vara något med grafikkortet som gör det? men har som sagt ingen aning det här med datorer är för avancerat för lilla mig :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in