Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-03, 22:12
Moderator
^Eazs avatar
Hej,

Jag har blivit tillfrågad (och tackat ja) till att hjälpa till att moderera Datoranvändning - Mac OS.

För tillfället så sitter jag mest och jobbar vid en PC, körandes Linux hemma och Windows på jobbet.

Tidigare erfarenhet (självklart har jag detta) så har jag bland annat 4 år bakom mig som Tier2/Partner Support snubbe hos Apple i Irland, fortfarande bosatt på den gröna ön dock så har jag vidgat mina vyer till ett annat företag i samma stad.

Jag bor just nu med 2 killar som jobbar som Apple Enterprise supportkillar, så enklare frågor ang. Server/Logic/FinalCut osv kan jag nog ställa till dem, även om jag tvivlar på att de har lust att besvara mer avancerade saker under sin lediga tid

Jag kommer göra mitt bästa för hjälpa till att göra Mac forumet till ett så bra forum som möjligt, och hjälpa till att få inläggen på så hög nivå som möjligt.

Har ni några frågor så skicka ett PM, så svarar jag så fort som möjligt

Är det tekniska frågor så posta en tråd hellre då fler kan få nytta av frågorna + det är mycket jag inte kan heller

Vi ses
^Eaz
Citera
2008-12-03, 22:25
Medlem
Flärps avatar
Välkommen tillbaka! (För du har väl varit moderator här förut?)
Citera
2008-12-03, 22:27
Medlem
Deerays avatar
Riktigt nice, välkommen som Mod!
Jag har en lite fråga till dej direkt nu Apple, har dom ett lager i Sverige där dom bygger datorerna o skeppar ut i landet eller levereras dom ifrån nåt annat land? Tänkte på leveranstider och sånt där.
Citera
2008-12-03, 22:32
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Välkommen tillbaka! (För du har väl varit moderator här förut?)

Tack (-tillbaka )

Nopes inte varit Mod förrut, däremot var jag "väldigt" aktiv här tidigare, men så kom jobb, flickvän och allt det där och tog massa tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Deeray
Riktigt nice, välkommen som Mod!
Jag har en lite fråga till dej direkt nu Apple, har dom ett lager i Sverige där dom bygger datorerna o skeppar ut i landet eller levereras dom ifrån nåt annat land? Tänkte på leveranstider och sånt där.

Tack först och främst.

Ingen fabrik eller lager i Sverige.

Beroende på typ av dator så byggs de runt om i världen.

Stationära datorer byggs i Cork (Irland) bland annat, laptops byggs i Asien.

Sen om du köper CTO (E.g. Custom To Order, plockar ihop extra minne etc) så byggs för det mesta maskinen när ordern kommer in vilket lägger på tid.

Om jag inte missminner mig (Jag kan ha fel här då jag aldrig jobbade inom Order Management) så finns det ett ställe i Holland där alla datorer som beställs passerar, vet inte om de har lager där. Men det kan vara så att det endast är UPS tracking central eller liknande.

Om intresse finns så kan jag höra med en kompis på Apple kundtjänst imorgon för mer exakt data.
Citera
2008-12-03, 22:37
Medlem
StyleWarss avatar
Valet kunde inte ha fallit på någon bättre. Gedigen bakgrund osv.

Céad míle fáilte!
Citera
2008-12-03, 22:38
Medlem
Deerays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Tack först och främst.

Ingen fabrik eller lager i Sverige.

Beroende på typ av dator så byggs de runt om i världen.

Stationära datorer byggs i Cork (Irland) bland annat, laptops byggs i Asien.

Sen om du köper CTO (E.g. Custom To Order, plockar ihop extra minne etc) så byggs för det mesta maskinen när ordern kommer in vilket lägger på tid.

Om jag inte missminner mig (Jag kan ha fel här då jag aldrig jobbade inom Order Management) så finns det ett ställe i Holland där alla datorer som beställs passerar, vet inte om de har lager där. Men det kan vara så att det endast är UPS tracking central eller liknande.

Om intresse finns så kan jag höra med en kompis på Apple kundtjänst imorgon för mer exakt data.
Ursäkta min luddiga fråga. Jag beställde en Macbook Pro CTO i måndags och jag följer beställningsstatusen hela tiden:P.
Idag så stog det att den var redo att skickas från fabrik, då lyder frågan brukar det ta en jäkla tid för den att levereras? Säg till exempel, kan ja få den på fredag om UPS får med den imorrn? Eller kan det stå Redo för leverans hur länge som helst?
Beställde mindre hårddisk och lite små prylar till.
Citera
2008-12-03, 22:46
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Valet kunde inte ha fallit på någon bättre. Gedigen bakgrund osv.

Céad míle fáilte!

Tack!

Edit: Och måste fråga, snackar du gaelic?

Citat:
Ursprungligen postat av Deeray
Ursäkta min luddiga fråga. Jag beställde en Macbook Pro CTO i måndags och jag följer beställningsstatusen hela tiden:P.
Idag så stog det att den var redo att skickas från fabrik, då lyder frågan brukar det ta en jäkla tid för den att levereras? Säg till exempel, kan ja få den på fredag om UPS får med den imorrn? Eller kan det stå Redo för leverans hur länge som helst?
Beställde mindre hårddisk och lite små prylar till.

Då kan den gå ut under natten, för att bli levererad under fredagen.
Tyvärr handlar detta lite om tur osv, kommer den med nattens skeppning eller inte osv.

Men när den väl är ihopsatt så brukar det gå undan. Kommer inte ihåg om Applestore's webbsida lägger ut UPS/TNT nummer när det finns tillgängligt, annars när den har blivit skeppad kan du ringa till AfterSales och se om du kan få tracking nummret (Så sitter man fanatiskt och uppdaterar leverantörens hemsida var 3:dje minut istället.... )

Aftersales når du på: 0771-40 04 84
Senast redigerad av ^Eaz 2008-12-03 kl. 23:08.
Citera
2008-12-03, 22:48
Medlem
Nemans avatar
Välkommen som moderator. Du verkar vara av rätt virke.

Styr nu upp detta forum som förr var det mysigaste på FB. Det har börjat kommer upp en hel del trådar med rubriker som "hjälp snabbt" "hur gör jag med X". Dessa typer av trådar hör hemma i windows-delen.

Kul att se en till moderator!
Citera
2008-12-03, 22:50
Medlem
Deerays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Tack!

Då kan den gå ut under natten, för att bli levererad under fredagen.
Tyvärr handlar detta lite om tur osv, kommer den med nattens skeppning eller inte osv.

Men när den väl är ihopsatt så brukar det gå undan. Kommer inte ihåg om Applestore's webbsida lägger ut UPS/TNT nummer när det finns tillgängligt, annars när den har blivit skeppad kan du ringa till AfterSales och se om du kan få tracking nummret (Så sitter man fanatiskt och uppdaterar leverantörens hemsida var 3:dje minut istället.... )

Aftersales når du på: 0771-40 04 84
Tack! Helt underbart svar! Ska ske, dom där Aftersales snubbarna ska få sej ett samtal
Citera
2008-12-03, 23:02
Medlem
smurfehs avatar
Kunde inte bli bättre!
Citera
2008-12-03, 23:13
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neman
Välkommen som moderator. Du verkar vara av rätt virke.

Styr nu upp detta forum som förr var det mysigaste på FB. Det har börjat kommer upp en hel del trådar med rubriker som "hjälp snabbt" "hur gör jag med X". Dessa typer av trådar hör hemma i windows-delen.

Kul att se en till moderator!

Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Kunde inte bli bättre!

Tack till er båda.

Vi har alla som målsättning att göra Mac delen till en trevlig forumdel. Där både erfarna och nybörjare kan få hjälp, men det ska inte vara en lekstuga (OS krig så fort det finns möjlighet, oförmåga att använda sök osv).

Jag måste bara försöka hålla mig från att bli alldeles overzealous.
Citera
2008-12-03, 23:27
Medlem
Durkslags avatar
Välkommen! Kul att se lite nya mods. Du har alltid varit trevlig och bakgrunden ser minst sagt bra ut. Väldigt trevligt.

Får se hur många "PC vs Mac"-trådar du klarar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in