2008-12-03, 17:14
Medlem
Dennos avatar
Har sedan 2 år tillbaka skapat en liten tradition att göra julskinkan på grillen. Jag använder en weber klotgrill och grillar indirekt såklart. Ett litet tråg under som fångar upp den mesta vätskan så det inte blir så kladdigt.

Sedan folie runt skinkan och en termometer. Kanske inbillar jag mig men det känns som skinkan får lite roligare smak när man gör den på grillen.
Citera
2008-12-03, 18:31
Medlem
bessies avatar
det lät ju intressant , men är det då en färdig kokt du grillar eller ? en rå skinka tar ju 5 timmar i ugnen om den är stor . hur skulle det bli på grillen 1 dygn?
Citera
2008-12-03, 18:33
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
det lät ju intressant , men är det då en färdig kokt du grillar eller ? en rå skinka tar ju 5 timmar i ugnen om den är stor . hur skulle det bli på grillen 1 dygn?

Den är rimmad. Det tar ca 1 timme per kilo. Den jag har på grillen precis nu är ca 3,3 kilo. Så jag skulle tro att den är klar vid 21:30 ikväll. Då skall det njutas julskinka på hembakt vörtbröd. En höjdpunkt på året utan tvekan.

Anledningen till att jag gör skinka så tidigt är att vi skall ha en liten julfest för bekanta nu till helgen.
Citera
2008-12-03, 18:37
Medlem
bessies avatar
du har locket på , med en termometer eller ?
Citera
2008-12-03, 18:39
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
du har locket på , med en termometer eller ?

Det stämmer, utan lock blir det väldigt svårt. Och jag uppgraderade till en digital termometer med sändare i sommaren som var. Så nu behöver jag bara vänta på pipet.
Citera
2008-12-03, 18:44
Medlem
bessies avatar
jag måste bara gratta di g . det låter ju häftigt. jag nöjer mig med att grilla vanligt kött varje lördag . jag tänkte grilla hela vintern..
Citera
2008-12-03, 22:57
Medlem
Dennos avatar
Nu är den avsmakad. Den blev perfekt. Tog ganska exakt 3 timmar så det var inte så illa räknat ändå när det gäller värmen.
Citera
2008-12-03, 23:02
Medlem
Octavianuss avatar
men hur gör du med senapsgrilljeringen då, om du har folie runt den?
Citera
2008-12-03, 23:03
Medlem
Ååh jag vill också ha julskinka Men tyvärr är jag fattig student och bor sj så de blir nog icke det

Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Blää grilljering. Förstöra prima fläskkött på det viset
Senast redigerad av Logz 2008-12-03 kl. 23:07.
Citera
2008-12-03, 23:30
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus

Du kör ju skinkan först så den får rätt temperatur (70-75 grader) och sedan tar du bort folien och smetar på senapen och ströbrödet och in i grillen 10-15 minuter till utan folie. WOILA!
Citera
2008-12-04, 10:41
Bannlyst
jag brukar micra julskinkan. blir så härligt mjuk och seg då. tar bara 30 minuter.
Citera
2008-12-05, 22:59
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Ååh jag vill också ha julskinka Men tyvärr är jag fattig student och bor sj så de blir nog icke det

Blää grilljering. Förstöra prima fläskkött på det viset

Skinka är ju bland det billigaste köttet som finns, brukar ju finnas för typ 39,90;- / kg.
Menar du att du inte har råd att lägga ut runt 47 spänn för en liten skinka, runt 1,2 kg? Om det är så, PM:a mig så skänker jag gladeligen dessa pengar så att du får smaska skinka till jul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in