Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Barbie och Kent har nog spelat en stor roll i det hela. Annars är det nog genetiskt betingat att män faller för ljusa kvinnor och kvinnor faller för mörka män. Eftersom lukten spelar in i valet så kan man gissa att det är nåt med endorfinerna som är tilldragande.
Barbi och Ken är nog bara ett utslag för en redan befintlig fäbless redan inkodad i våra gener sen flera evolutionssteg tillbaka.
Och jag tror inte det har med endorfiner att göra heller, utan rent visuellt. Men genetiskt betingat defenitivt. Därmed inte sagt att en normal svenska går igång på en kolsvart neger, eftersom de nog upplevs väldigt djuriska av de flesta utan att vi vågar erkänna det för varandra. Ingen kan undgå, tror jag, att märka hur mkt mer lika apor som negrer är än andra människoraser och avtändas av det. Sen tror jag även att färgsättningen åt det mörka hållet kan gå för långt, det är även en fördel attraktionsmässigt att ens ansiiktsdrag och minspel syns tydligt, vilket det inte gör på en mörkbrun inidivid. Men en olivfärgad medelhavsperson med svart hår, defenitivt mer attraktivt än en blond svensk det tror jag. Trots min egen blondhet, färgade håret svart tidigare, upplevde defenitivt att kvinnor tittade mer på mig. Så defenitivt tror jag sydeuropeiska män upplevs attraktivare generellt av de flesta kvinnor än en ljus dito med samma ansiktsdrag.
Man kan även konstatera att fenomenet lite mörkare hane lite ljusare hona är återkommande bland de flesta djurarter. Och även då i de olika människoraserna. Även bland bruna afrikaner så är tjejerna lite ljusare än killarna, liksom barnen är det. Typ 90% av oss svenskar är väl ljusblonda eller vithåriga som barn för att sen mörkna när man blir äldre. Och våra kvinnor ä'r ljusare än våra män.
Kvinnor och barn lite ljusare. Vuxna män lite mörkare. Det är helt enkelt naturens sätt att signalera femininitet och harmlöshet inom gruppen att vara ljusare. Och att vara lite mörkare signalerar manlighet. Tror också det är därför som blondiner anses som de vackraste tjejerna generellt av världen. För att det blir så extremt. Medans en kolsvart negress visserligen kan signalera kvinnlighet på det sättet för en ännu kolsvartare neger i samma grupp, men är alldeles för mörk generellt för de andra folkslagens män.
Men det är förstås en av många fler parametrar i attraktionsbedömning.Det spelar exempelvis även in vad som är lite exotiskt, tex tror jag svenskarna själva uppskattar kvinnliga brunetter trots färgsättningens fördel för ljusa honor generellt i världen, just pga av dess relativa sällsynthet just här i norden.
Så slutsatsen, som är inbakad i texten: idealet mörkare man ljusare kvinna är äldre än människoarten och verkligen inget som docktillverkaren till Barbie och Ken själva kommit på. Men som sagt, en av många parametrar för attraktion.