• 1
  • 2
2008-12-03, 12:21
Medlem
Detta ideal med mörk man och ljus kvinna kan man konstatera varit väldigt dominerade åtminståne sedan WW2, men det jag undrar är om det är äldre än så? Jag menar i reklam, film och bokomslag osv.

Visserligen kan man hävda att det var svårt att uttyda hårfärg hos skådespelarna när filmen och fotografiet var svartvitt. Det råder dock ingen tvekan om att Humphrey Bogart var mörkare än Ingrid Bergman och Casabalanca spelades in under WW2. En annan aspekt är kanske att män och kvinnor innan WW2 inte avbildades så ofta tillsammans. Men jag tycker ändå att man borde kunna ta reda på detta.

Jag är ganska övertygad om att fenomenet mörk man ljus kvinna fick problem under slutet av nittiotalet då det gick så långt att allt utom negrer ansågs simpelt, tamt och ljust. Det är min teori.

Ja, vad tror ni? När uppstod idealet mörk mystisk man och ljus sexig kvinna? Eller är mina premisser helt felaktiga?
Citera
2008-12-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Ja, vad tror ni? När uppstod idealet mörk mystisk man och ljus sexig kvinna? Eller är mina premisser helt felaktiga?

Den enda idealet i dagsläget är när mörka mystiska män befinner sig söder om Grekland eller på kåken.
Citera
2008-12-05, 15:27
Medlem
Det här var väl den mest intressanta frågan under detta år!
Citera
2008-12-05, 17:24
Medlem
Kingen_kings avatar
Barbie och Kent har nog spelat en stor roll i det hela. Annars är det nog genetiskt betingat att män faller för ljusa kvinnor och kvinnor faller för mörka män. Eftersom lukten spelar in i valet så kan man gissa att det är nåt med endorfinerna som är tilldragande.
Citera
2008-12-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Annars är det nog genetiskt betingat att män faller för ljusa kvinnor och kvinnor faller för mörka män.

Är det din hemliga dröm eller har du någon spännande källa för det påståendet?
Citera
2008-12-05, 19:45
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Barbie och Kent har nog spelat en stor roll i det hela. Annars är det nog genetiskt betingat att män faller för ljusa kvinnor och kvinnor faller för mörka män. Eftersom lukten spelar in i valet så kan man gissa att det är nåt med endorfinerna som är tilldragande.

Barbi och Ken är nog bara ett utslag för en redan befintlig fäbless redan inkodad i våra gener sen flera evolutionssteg tillbaka.

Och jag tror inte det har med endorfiner att göra heller, utan rent visuellt. Men genetiskt betingat defenitivt. Därmed inte sagt att en normal svenska går igång på en kolsvart neger, eftersom de nog upplevs väldigt djuriska av de flesta utan att vi vågar erkänna det för varandra. Ingen kan undgå, tror jag, att märka hur mkt mer lika apor som negrer är än andra människoraser och avtändas av det. Sen tror jag även att färgsättningen åt det mörka hållet kan gå för långt, det är även en fördel attraktionsmässigt att ens ansiiktsdrag och minspel syns tydligt, vilket det inte gör på en mörkbrun inidivid. Men en olivfärgad medelhavsperson med svart hår, defenitivt mer attraktivt än en blond svensk det tror jag. Trots min egen blondhet, färgade håret svart tidigare, upplevde defenitivt att kvinnor tittade mer på mig. Så defenitivt tror jag sydeuropeiska män upplevs attraktivare generellt av de flesta kvinnor än en ljus dito med samma ansiktsdrag.

Man kan även konstatera att fenomenet lite mörkare hane lite ljusare hona är återkommande bland de flesta djurarter. Och även då i de olika människoraserna. Även bland bruna afrikaner så är tjejerna lite ljusare än killarna, liksom barnen är det. Typ 90% av oss svenskar är väl ljusblonda eller vithåriga som barn för att sen mörkna när man blir äldre. Och våra kvinnor ä'r ljusare än våra män.

Kvinnor och barn lite ljusare. Vuxna män lite mörkare. Det är helt enkelt naturens sätt att signalera femininitet och harmlöshet inom gruppen att vara ljusare. Och att vara lite mörkare signalerar manlighet. Tror också det är därför som blondiner anses som de vackraste tjejerna generellt av världen. För att det blir så extremt. Medans en kolsvart negress visserligen kan signalera kvinnlighet på det sättet för en ännu kolsvartare neger i samma grupp, men är alldeles för mörk generellt för de andra folkslagens män.

Men det är förstås en av många fler parametrar i attraktionsbedömning.Det spelar exempelvis även in vad som är lite exotiskt, tex tror jag svenskarna själva uppskattar kvinnliga brunetter trots färgsättningens fördel för ljusa honor generellt i världen, just pga av dess relativa sällsynthet just här i norden.

Så slutsatsen, som är inbakad i texten: idealet mörkare man ljusare kvinna är äldre än människoarten och verkligen inget som docktillverkaren till Barbie och Ken själva kommit på. Men som sagt, en av många parametrar för attraktion.
Senast redigerad av Sockerpappan 2008-12-05 kl. 20:15.
Citera
2008-12-06, 11:25
Medlem
Jag attraheras bara till mörkare kvinnor, och de enda kvinnorna som har varit attraherade av mig har varit mörkare kvinnor?

Kanske är undantaget som bekräftar regeln.
Citera
2008-12-06, 12:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Med Prins Valiant och Aleta.
Citera
2008-12-06, 12:26
Medlem
Red Machines avatar
Jag tror inte att det är ett ideal i filmer dock kan det användas i reklamfilmer för att skapa ett intresse för produkten/företaget eftersom det säkert slår an på så många människor. Du skapade ju t ex en tråd om detta. Reklamen sticker ut och sedan spelar det ingen roll om tittaren blir upprörd eller inte bara budskapet går fram.
Citera
2008-12-06, 12:54
Medlem
Klimovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag är ganska övertygad om att fenomenet mörk man ljus kvinna fick problem under slutet av nittiotalet då det gick så långt att allt utom negrer ansågs simpelt, tamt och ljust. Det är min teori.
Du ger ett exempel på hur det var tidigare, Bogart-Bergman (men gömmer bort att många skönheter på den tiden var mörkhåriga, som tex. Gardner, Stanwyck, och Bacall. Fanns naturligtvis en massa blonda stjärnor också, men inte var det endast blondiner) och påstår att det inte gäller som ideal nuförtiden, men hur förklarar du då den stora vurmen för tex George Clooney, eller Richard Gere (Pretty Woman). Jag kan faktiskt inte påminna mig en enda vare sig film eller reklamfilm där charmören varit en svart man. Skulle snarare säga att männen gått mer mot ljushåriga män, trots exemplen Clooney och Gere ovan. Som till exempel Brad Pitt, eller senaste Bond som ju alltid varit mer mörk innan.

Om det går att utläsa nåt av det här vet jag inte, men ditt påstående om att reklam och filmvärlden har övergivit vita män till förmån för svarta håller jag inte med om.
Citera
2008-12-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red Machine
Jag tror inte att det är ett ideal i filmer dock kan det användas i reklamfilmer för att skapa ett intresse för produkten/företaget eftersom det säkert slår an på så många människor. Du skapade ju t ex en tråd om detta. Reklamen sticker ut och sedan spelar det ingen roll om tittaren blir upprörd eller inte bara budskapet går fram.

Det verkar finnas en del olika bud i denna fråga.

Jag håller givetvis med om att det alltid finns ett värde i att provocera i reklamen och säkerligen har det spelat in i vissa fall.
Citera
2008-12-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimov
Du ger ett exempel på hur det var tidigare, Bogart-Bergman (men gömmer bort att många skönheter på den tiden var mörkhåriga, som tex. Gardner, Stanwyck, och Bacall. Fanns naturligtvis en massa blonda stjärnor också, men inte var det endast blondiner) och påstår att det inte gäller som ideal nuförtiden, men hur förklarar du då den stora vurmen för tex George Clooney, eller Richard Gere (Pretty Woman). Jag kan faktiskt inte påminna mig en enda vare sig film eller reklamfilm där charmören varit en svart man.

Jag talade aldrig om svarta män utan om att mannen oftast är mörkare än kvinnan. Annars tycker jag ditt uttalande är konstigt. Har du aldrig sett en Will Smith film för att ta ett exempel ur mängden?

Blondinkvinnan är nog ett relativt nytt fenomen håller jag med om. Tidigare talade man ju tex om "it-girls" och då verkar inte hårfärgen ha spelat in.

Citat:
Skulle snarare säga att männen gått mer mot ljushåriga män, trots exemplen Clooney och Gere ovan. Som till exempel Brad Pitt, eller senaste Bond som ju alltid varit mer mörk innan.

Om du läser mitt inlägg igen så kanske du märker att jag gjort samma iakttagelse. Jag menar att mörk man ljus kvinna fenomenet inom media peakade på slutet av nittiotalet. Jag ser två anledningar till detta. Dels att negrerna blev mycket populära vilket kanske gjorde de mörkare vita männen sura. Dels att klyshan mörk man ljus kvinna var så befäst i människor att de blev chockade av ljus man mörk kvinna reklam eller varför inte ljus kvinna ljus man reklam.

Jag tror att castingbranchen är mycket förvirrad för tillfället. Det finns liksom inte längre några givna utseenden att satsa på.

Citat:
Om det går att utläsa nåt av det här vet jag inte, men ditt påstående om att reklam och filmvärlden har övergivit vita män till förmån för svarta håller jag inte med om.

Vart i helvete påstår jag något sådant?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in