• 1
  • 2
2008-12-02, 17:11
Bannlyst
Ja, denna fråga har jag ställt mig väldigt länge. Men aldrig fått något riktigt svar. Om jag ska svara från min själv till att börja så kan jag dricka ett sexpack och sen känner jag "lite" bara. Men nu, efter en 3.5% Heineken så känner jag litegrann att det börjar hända saker. Jag köpte nämligen 6 st, om jag dricker upp alla på 30 min, är jag full sedan eller vad?

Hur många 3.5% behöver man dricka för att det motsvarar, vi säger 8 st 5.2%? Kan man med andra ord, bli dyngrak på 3.5% öl eller är det svårt?
2008-12-02, 17:14
Medlem
oscarericsons avatar
Dom testade ju det här på Erik och Mackan i något avsnitt. Kommer dock inte ihåg hur länge han drack, eller hur mkt. Men det gick ju såklart Vill minnas att det var runt 10 öl.
2008-12-02, 17:15
Medlem
Raderas
2008-12-02, 17:16
Medlem
12 st 3,5% motsvarar 8 st 5,2%
2008-12-02, 17:21
Medlem
skogsbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Ja, denna fråga har jag ställt mig väldigt länge. Men aldrig fått något riktigt svar. Om jag ska svara från min själv till att börja så kan jag dricka ett sexpack och sen känner jag "lite" bara. Men nu, efter en 3.5% Heineken så känner jag litegrann att det börjar hända saker. Jag köpte nämligen 6 st, om jag dricker upp alla på 30 min, är jag full sedan eller vad?

Hur många 3.5% behöver man dricka för att det motsvarar, vi säger 8 st 5.2%? Kan man med andra ord, bli dyngrak på 3.5% öl eller är det svårt?

Först måste man ju definiera var gränsen för full går, det varierar väldigt mycket från person till person förstås, både rusmässigt och bygger man upp tolerans så är inte promillenivån av alkohol i blodet ett värde som kan appliceras på alla människor för att värdera hur full någon är. Jag ska hjälpa dig med räkneexemplet istället.

8st (400cl) 5.2or innehåller 52cl 40%ig sprit.
12 (600cl) 3.5or innehåller 52.5cl 40%ig sprit.

Du kan bli dyngrak på 3.5or utan problem om du är duktig på att dricka stora mängder.
2008-12-02, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
Först måste man ju definiera var gränsen för full går, det varierar väldigt mycket från person till person förstås, både rusmässigt och bygger man upp tolerans så är inte promillenivån av alkohol i blodet ett värde som kan appliceras på alla människor för att värdera hur full någon är. Jag ska hjälpa dig med räkneexemplet istället.

8st (400cl) 5.2or innehåller 52cl 40%ig sprit.
12 (600cl) 3.5or innehåller 52.5cl 40%ig sprit.

Du kan bli dyngrak på 3.5or utan problem om du är duktig på att dricka stora mängder.

Det som är så roligt är ju, nu är jag inne på min andra 3.5%:er här vid köksbordet och känner lite snurr i huvudet och sådär. Har fyra stycken kvar efter denna, så frågan är hur jag kommer känna mig sedan.
2008-12-02, 17:26
Medlem
Barkin_Doggs avatar
Har för mig att vi räknade på det nån gång på fyllan och vi kom fram till att det var lika mycket alkohol i en 50cl 3,5% öl som i en 33cl 5,3% öl.

Räkna då hur många 33cl 5,3% öl du brukar bli full på, så vet du hur många 50cl 3,5or du behöver
2008-12-02, 17:28
Medlem
Liberaliss avatar
2,8% blir väl ett flak ungefär för att bli groggy. Men det är ju helt individuellt, själv skulle jag nog inte ens orka ett flak på en kvart.
2008-12-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkin_Dogg
Har för mig att vi räknade på det nån gång på fyllan och vi kom fram till att det var lika mycket alkohol i en 50cl 3,5% öl som i en 33cl 5,3% öl.

Räkna då hur många 33cl 5,3% öl du brukar bli full på, så vet du hur många 50cl 3,5or du behöver

Lika mycket alkohol stämmer säkert, men fan får ju i sig alkoholen mer koncentrerat desto högre alkoholhalt det är. Måste väl spela en viss roll?
2008-12-02, 17:30
Medlem
piparkakkus avatar
Beror på åldern
2008-12-02, 17:31
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkin_Dogg

fan, den uträkningen trodde jag alla som har varit 14 år hade gjort flera gånger. men ja, det har ju att göra med hur mycket alkohol det är kontra vatten också.

och sedan är det väl en någorlunda svår fråga att svara på?
2008-12-02, 17:31
Medlem
skogsbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Lika mycket alkohol stämmer säkert, men fan får ju i sig alkoholen mer koncentrerat desto högre alkoholhalt det är. Måste väl spela en viss roll?

Jo det skulle jag också tro. Min amatörgissning är att ju mer som finns i magen desto längre tid tar det för kroppen att ta upp alkoholen, man blir ju fullare när man krökar på fastande mage.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in