2008-12-02, 10:51
Medlem
ZeaBroXs avatar
Tja, hoppas någon här har mer koll än mig för jag har googlat och letat i forum i timmar nu och hittar ingen lösning på mitt problem och det är jävligt frustrerande >.<

Datorn funkade skitbra i förrgår, kunde kolla film och spela musik helt vanligt, satte datorn på autoshutdown när jag gick och la mig så den stängde av sig en halvtimme efter jag somnat, sen 6 timmar senare när jag vaknade och startade datorn igen så hittar den helt plötsligt inga ljudenheter. Enhetshanteraren ger mig felmeddelandet "Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)" och efter det känns det som jag har provat allt.
Jag har installerat gamla och nya drivrutiner, även beta på drivrutiner som inte kommit än. Jag har installerat alla windowspatchar, jag har sp1. Jag har satt på och stängt av ljudkortet som är integrerat på moderkortet (vilket inte heller verkar fungera så jag har uteslutit att det är hårdvarufel). Jag har provat att manuellt installera drivrutinerna och jag har provat att låta datorn själv hitta och installera efter uppstart. Eftersom datorn har stått helt still sen den fungerade så har jag inte provat att byta pci-slot eftersom den omöjligt kan ha hoppat ur av sigsjälv. Någon annan som haft detta problemet och löst det?

tacksam för svar..

btw, jag har en Fujitsu-Siemens Scaleo-X dator (jaja klaga inte, fick den billigt genom kommunen) med ett Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty extreme gamer ljudkort. Kör Windows Vista Business med SP1.
Citera
2008-12-02, 19:01
Medlem
ZeaBroXs avatar
bump
Citera
2008-12-04, 14:21
Medlem
ZeaBroXs avatar
Är det ingen som har någon som kan hjälpa mig? Jag är verkligen inte sugen på att behöva blåsa om hela burken :/
Citera
2008-12-04, 15:11
Medlem
Andreasvbs avatar
Har du avinstallerat drivrutinerna och kört helt utan?
Testa sedan Driver Sweeper, det tar bort resterande filer.

Om inte det hjälper kan du kolla om du kan köra en systemåterställning.
Citera
2008-12-05, 01:11
Medlem
ZeaBroXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Har du avinstallerat drivrutinerna och kört helt utan?
Testa sedan Driver Sweeper, det tar bort resterande filer.

Om inte det hjälper kan du kolla om du kan köra en systemåterställning.

Ja jag har provat men då installerar bara vista samma drivrutiner igen och problemet kvarstår.. Men jag skall prova med Driver Sweeper och se om det funkar, systemåterställning går inte för jag kan inte rolla så långt tillbaka, den har ju skapat återställningspunkter varenda gång jag provat installera en drivrutin och jag kom att tänka på att rolla tillbaka alldeles för sent så alla tidpunkter jag kan återställa till är innan ominstallationer av drivrutiner men efter problemet uppstod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in