2008-12-02, 10:51
Medlem
ZeaBroXs avatar
Tja, hoppas ngon hr har mer koll n mig fr jag har googlat och letat i forum i timmar nu och hittar ingen lsning p mitt problem och det r jvligt frustrerande >.<

Datorn funkade skitbra i frrgr, kunde kolla film och spela musik helt vanligt, satte datorn p autoshutdown nr jag gick och la mig s den stngde av sig en halvtimme efter jag somnat, sen 6 timmar senare nr jag vaknade och startade datorn igen s hittar den helt pltsligt inga ljudenheter. Enhetshanteraren ger mig felmeddelandet "Den hr enheten kan inte starta. (Kod 10)" och efter det knns det som jag har provat allt.
Jag har installerat gamla och nya drivrutiner, ven beta p drivrutiner som inte kommit n. Jag har installerat alla windowspatchar, jag har sp1. Jag har satt p och stngt av ljudkortet som r integrerat p moderkortet (vilket inte heller verkar fungera s jag har uteslutit att det r hrdvarufel). Jag har provat att manuellt installera drivrutinerna och jag har provat att lta datorn sjlv hitta och installera efter uppstart. Eftersom datorn har sttt helt still sen den fungerade s har jag inte provat att byta pci-slot eftersom den omjligt kan ha hoppat ur av sigsjlv. Ngon annan som haft detta problemet och lst det?

tacksam fr svar..

btw, jag har en Fujitsu-Siemens Scaleo-X dator (jaja klaga inte, fick den billigt genom kommunen) med ett Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty extreme gamer ljudkort. Kr Windows Vista Business med SP1.
Citera
2008-12-02, 19:01
Medlem
ZeaBroXs avatar
bump
Citera
2008-12-04, 14:21
Medlem
ZeaBroXs avatar
r det ingen som har ngon som kan hjlpa mig? Jag r verkligen inte sugen p att behva blsa om hela burken :/
Citera
2008-12-04, 15:11
Medlem
Andreasvbs avatar
Har du avinstallerat drivrutinerna och krt helt utan?
Testa sedan Driver Sweeper, det tar bort resterande filer.

Om inte det hjlper kan du kolla om du kan kra en systemterstllning.
Citera
2008-12-05, 01:11
Medlem
ZeaBroXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Har du avinstallerat drivrutinerna och krt helt utan?
Testa sedan Driver Sweeper, det tar bort resterande filer.

Om inte det hjlper kan du kolla om du kan kra en systemterstllning.

Ja jag har provat men d installerar bara vista samma drivrutiner igen och problemet kvarstr.. Men jag skall prova med Driver Sweeper och se om det funkar, systemterstllning gr inte fr jag kan inte rolla s lngt tillbaka, den har ju skapat terstllningspunkter varenda gng jag provat installera en drivrutin och jag kom att tnka p att rolla tillbaka alldeles fr sent s alla tidpunkter jag kan terstlla till r innan ominstallationer av drivrutiner men efter problemet uppstod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in