2019-12-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag skulle aldrig ha valt en annan leverantör än Mullvad, ur alla perspektiv. Du måste verkligen gå in på djupet för att förstå vad du ger dig in på. Tänk på att du ska kunna känna att du kan lämna dina hus/bilnycklar, bankkort, pass och fortfarande känna att du kan vara trygg.

Priset är bara en bråkdel av vad du behöver tänka på.
Du har helt rätt med det du säger!
Citera
2019-12-09, 22:14
Medlem
Patrik2108s avatar
Vad gör man med vpn nu för tiden? Tv4 fungerar inte, inte heller svt tror jag. Finska yle fungerar inte heller. Jag har Nordvpn sen ca 1 år men tycker det är bortkastade pengar. Dessutom så blir det alltid strul efter att jag anslutut via nordvpn och sen kopplat bort nordvpn. Jag måste starta om datorn för att få internet att fungera igen.
Varför fungera nordvpn så, och till vilket ändamål använder man vpn?
Citera
2019-12-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Vad gör man med vpn nu för tiden? Tv4 fungerar inte, inte heller svt tror jag. Finska yle fungerar inte heller. Jag har Nordvpn sen ca 1 år men tycker det är bortkastade pengar. Dessutom så blir det alltid strul efter att jag anslutut via nordvpn och sen kopplat bort nordvpn. Jag måste starta om datorn för att få internet att fungera igen.
Varför fungera nordvpn så, och till vilket ändamål använder man vpn?

Exakt, kommer precis från Spanien och NordVPN fungerar inte med TV4/Play. Säger att du använder VPN och vägrar ansluta.
Citera
2019-12-10, 00:13
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
...fungerar inte med TV4/Play. Säger att du använder VPN och vägrar ansluta.

Ett av alternativen är att sätta upp en egen VPN-server i hemmet (mha RaspberryPI etc) som man ansluter till från utlandet så att trafiken ser ut att komma från en icke-VPN'ad svensk IP-adress.
Citera
2019-12-10, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Ett av alternativen är att sätta upp en egen VPN-server i hemmet (mha RaspberryPI etc) som man ansluter till från utlandet så att trafiken ser ut att komma från en icke-VPN'ad svensk IP-adress.

Fast det måste vara enklare att NordVPN fixar till sina problem. Har haft ett antal problem med just NordVPN och blockering av olika sajter.
Citera
2019-12-10, 09:49
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Fast det måste vara enklare att NordVPN fixar till sina problem. Har haft ett antal problem med just NordVPN och blockering av olika sajter.

Det är antagligen inte helt trivialt att skaka fram nya IPv4 adresser som inte är märkta "VPN" och är därmed blockerade av diverse sajters blacklists. Att börja blockera svenska privatpersoners IP-adresser är mindre sannolikt.
Citera
2019-12-17, 16:19
Medlem
Tänkte investera i VPN efter att ha kört Protons gratisversion ett tag, var inställd på NordVPN men efter att ha fått reda på att de blev hackade nyligen är jag inte så sugen längre.

Prios är killswitch och att info om mig som användare inte lagras, bra om det går att betala med kryptovaluta också då jag vill testa det.

Förslag?
Citera
2019-12-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vrins
Tänkte investera i VPN efter att ha kört Protons gratisversion ett tag, var inställd på NordVPN men efter att ha fått reda på att de blev hackade nyligen är jag inte så sugen längre.

Prios är killswitch och att info om mig som användare inte lagras, bra om det går att betala med kryptovaluta också då jag vill testa det.

Förslag?

mullvad.net
Citera
2019-12-18, 07:26
Medlem
Nihennas avatar
Finns det någon VPN som inte tankar ens hastighet, eller är det ett nödvändigt ont om man vill vara anonym?

Jag skaffade Bahnhofs gratis-VPN, LEX Integrity. Min trådlösa anslutning från laptopen går från 60 Mbit ned till typ 13

Ska prova med min stationära med kabel när jag kommer hem från jobbet, men där får jag ungefär 244 Mbit ned, kommer det tanka hastigheten med 79% också tro så att jag får 51 Mbit ned bara?

Förstår att hastigheten drabbas när man kopplar via en ny server, men är verkligen 79% tapp rimligt?
Citera
2019-12-18, 10:27
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag skaffade Bahnhofs gratis-VPN, LEX Integrity. Min trådlösa anslutning från laptopen går från 60 Mbit ned till typ 13

I skrivande stund har jag 89/99 Mbit via LEX Integrity (via 250/250), trådat.

Kryptering käkar CPU - men LEX Integrity krypterar inte. Din VPN-anslutning får en IP-adress som Bahnhof inte loggar - eftersom det inte är Bahnhof som står för tjänsten.
Citera
2019-12-18, 10:47
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
I skrivande stund har jag 89/99 Mbit via LEX Integrity (via 250/250), trådat.

Kryptering käkar CPU - men LEX Integrity krypterar inte. Din VPN-anslutning får en IP-adress som Bahnhof inte loggar - eftersom det inte är Bahnhof som står för tjänsten.
Precis, rent säkerhetsmässigt är jag med. Okej, då får man anta att man får offra snabbhet för anonymitet, helt enkelt. Tack!
Citera
2019-12-18, 13:37
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Har alltid och kommer alltid köra på OpenVPN, (ovpn).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in