Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
Vad jag har lite svårt med i trådarna är den icke-konstruktiva "haha, ni som använde VPN-tjänst X är fucked up, haha, de loggar haha"-attityden som florerar. Betydligt mer konstruktivt är att ha en klistrad tråd med en lista över seriösa VPN-leverantörer och varför. När en leverantör spårar ur och påbörjar loggning/böjer sig baklänges plockas den bort från listan och placeras på en svart lista.
Har inte reflekterat så mycket över haha attityden, men läser inte tråden så ofta. Det är ju ändå bara efterblivna normies och NPCs som håller på så, alltså oseriösa typer som inte förstår vikten av och värdet i VPN (bland annat för yttrandefriheten osv).
Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
Med tanke på ägarbyten och annat behövs detta eftersom det är tämligen uppenbart att en VPN-leverantör kan vara helt OK i januari 2022 men får ny ägare i april och börjar logga under maj. Då är inte svaret "haha, korkade kunder hos denna leverantör, nu blir ni loggade haha".
Jag menar att det handlar om att göra sin hemläxa kring de olika VPN-tjänster som finns. Jag var länge skeptisk till att införskaffa NordVPN eftersom de befinner sig i Panama, vilket är något av en amerikansk satellitstat, och är således mottaglig för påtryckningar från USA/NSA (och min spontana tanke är att det är vad som har skett här).
Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
Det vore intressant att veta om NordVPN fått nya ägare med tanke på ändringen av villkoren? Djupare analys vore lämpligt.
Nya ägare eller tunga påtryckningar från Uncle Sam, finns väl bara dessa två scenarion?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
Annars blir väl till slut den enkla rekommendationen att sätta upp en alldeles egen VPN-server istället för att förlita sig på tredjepartslösningar. Huvudsaken är att den icke-konstruktiva "haha-attityden" inom säkerhet upphör och ersätts med en konstruktiv attityd där man sakligt listar det som är bra och svartlistar det som är dåligt samtidigt som man har insikten att saker förändras och att det mycket väl kan vara så att en leverantör var bra 2021 men av olika skäl (ägarbyten/påtryckningar etc) plötsligt ändrar förutsättningarna.
Jag kanske drar igång en sådan tråd/guide senare, har ingen tid för det just nu dock (kräver mycket research). Annars tycker jag att dessa VPN-tjänster är de bästa just nu:
1) Integrity (Bahnhof).
2) ProtonVPN
3) Mullvad
4) OVPN
Inte nödvändigtvis i den ordningen. Men dessa fyra verkar vara de bästa och åtminstone Bahnhof och Proton är nog de som bäst klarar av påtryckningar från myndigheter och liknande, dels eftersom Bahnhof är Bahnhof liksom, och sedan har ju Schweiz ganska bra lagar för sånt här (landets långa historik av profitkorrumperade banker och penningtvätt är en god indikator på att deras VPN-tjänst lär klara av tuffa påtryckningar). Dock vill jag ändå ge ett varningens finger för just ProtonVPN, eftersom Protonmail stängde av bland annat Andrew Anglin om jag inte minns fel, efter Charlottesville debaclet, så ProtonVPN kanske visar sig vara ännu en oseriös aktör i framtiden. Sådant cancel culture beteende hör inte hemma bland seriösa VPN-leverantörer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
En generell reflektion jag gjort är att en bra VPN-tjänst stödjer tredjepartsklienter som är open source.
Ja helt riktigt. Där tycker jag att Mullvad är ett utmärkt föredöme, i och med att
de kodar deras VPN-app på GitHub, under GPLv3 licensen, vilket är ganska hardcore. Ett annat tillvägagångssätt som är mer eller mindre lika hardcore, är att som Bahnhof gör, köra rakt av på renodlad OpenVPN och WireGuard (med egna konfigurationsfiler för OpenVPN och WireGuard). Man använder liksom de renodlade OpenVPN och/eller WireGuard klienterna, eller TunSafe om man föredrar det. Inga proprietära konstigheter liksom, bara att köra på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
Att installera en "proprietär" klient som är leverantörsspecifik är knappast en god idé.
Nä det är ju ganska efterblivet, dödar ju hela poängen med VPN. Finns absolut ingen vettig anledning till att en VPN-klient ska vara proprietär stängd källkod. Det enda detta medför är osäkerhet och eventuell loggning av användarna. Det är inte förvånande att NordVPN nu spionerar på användarna, med tanke på att NordLynx är stängd källkod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
Tar vi NordVPN som exempel är deras egen klient tämligen katastrofal (rejält långsam, nyare versioner klarar inte av inloggning direkt i klienten utan skickar användaren till webbläsaren istället, kräver ständiga uppdateringar för att inte sluta fungera à la Apple/Google o.dyl). En vettig tjänst har självfallet konfigurationsfiler för standardiserade tredjepartsklienter tillgängliga så användaren drar in dessa och kör utan att installera proprietära leverantörsspecifika programvaror.
Ja exakt, som Bahnhof Integrity. Bara att konfigurera lite och köra. Samtidigt innebär ju en "bare bone" VPN-tjänst att man slipper iGnoranta iDioter som tycker att det är "för svårt" att pilla lite med några konfigurationsfiler, därav iDiotanpassningen med proprietära stängd källkod VPN-klienter som NordLynx. Jag testade NordLynx nyligen och det var segt, oklart om det beror på double NAT eller deras proprietära VPN-klient.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
Iövrigt är det naturligtvis så att stängd källkod inte är att lita på och att ett bolags "bedyranden" att de t.ex "värnar om integriteten" i stil med Apple är av noll och intet värde när det inte går att kontrollera koden. I VPN-sammanhang skulle jag definitivt inte förlita mig på "säkerheten" i Android/iOS enligt devisen "proprietär vendor lock-in ger säkerhet" med tanke på all telemetri som är inbyggt och som skickas även om man ansluter sig till en VPN.
Folk som argumenterar att stängd källkod ger ökad säkerhet är totalt efterblivna, och orwelliska om något ("krig är fred" osv). Helt backwards liksom.
Men annars verkar folk inte förstå allvaret i att NordVPN nu loggar användare efter önskemål från domstolsbeslut osv. Detta innebär ju att NordVPN nu loggar ALLA deras användare. Viktigt att detta blir allmänt känt, så att vi kan begrava NordVPN en gång för alla.