2005-10-17, 14:28
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhaze
Kan man tvätta svamparna. Då menar jag med vatten ifall där finns jord och så på dem. Man vill ju inte äta dem fulla med jord eller gödsel

Visst, det är inget problem. Brukar alltid "rensa" mina svampar, oavsett om det är kantareller eller toppisar.

/chris
Citera
2005-10-17, 14:32
Medlem
The_arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varelse
Visst, det är inget problem. Brukar alltid "rensa" mina svampar, oavsett om det är kantareller eller toppisar.

/chris

Jo men det är ju inte direkt så att du delar dina toppisar på hälften och penslar i "svampröret" direkt utan det är ju mer under hatten som smutsen sitter.
Citera
2005-10-17, 15:54
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_arne
Jo men det är ju inte direkt så att du delar dina toppisar på hälften och penslar i "svampröret" direkt utan det är ju mer under hatten som smutsen sitter.

Brukar du använda högtryckstvätt när du tvättar din hund?
Självklart kan man inte rengöra toppisar på exakt samma sätt som man rengör trattkantareller, dom växer inte på samma ställen, dom är inte likadana, varken till storlek eller form så då kan man inte rengöra dom på samma sätt.
Det säger ju sig självt.

/chris
Citera
2005-10-17, 21:44
Medlem
Lilla_Os avatar
Fan det har varigt frost här i två dagar,Finns det fortfarande svamp kvar??
Citera
2005-10-17, 22:34
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla_O
Fan det har varigt frost här i två dagar,Finns det fortfarande svamp kvar??

vart är det frost?
nån som vill hålla med att den här stockholms säsongen har aldrig vart sämre?
Citera
2005-10-17, 22:42
Medlem
psoochs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
vart är det frost?
nån som vill hålla med att den här stockholms säsongen har aldrig vart sämre?

är nästan frost utanför mig på morgonen.. bor i stockholm

tycker det är helt förjävligt detta år!
Citera
2005-10-18, 00:42
Medlem
Är Halland totalt toppislöst? Vi har letat på kanske runt 5 perfekta toppishagar varje vecka sedan nån månad tillbaka och hittat max 20st klockrena toppisar :/ Känns fan lättare att hitta toppisar i min tvättmaskin än ute i markerna
Citera
2005-10-18, 08:15
Medlem
DirtyBones avatar
ja nu är det 4,5 minusgrader ute i gbg-området. Och det var kallt som tusan igår morse med.
Antar att dom dör sakta men säkert nu, men vad gör det, man har ju fått en liten fångst för ett tag fram över iaf
Citera
2005-10-18, 13:16
Medlem
Super Motos avatar
Hur många svampar brukar ni käka när ni vill ha en rejäl tripp?
Citera
2005-10-18, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Super Moto
Hur många svampar brukar ni käka när ni vill ha en rejäl tripp?
80-90 st ungefär
Citera
2005-10-18, 19:15
Bannlyst
Skulle ut o plocka idag, men så ringer de från universitetet o tjatar om att en server har brakat ihop så jag spenderar hela eftermiddan med o försöka fixa den.
När den sen kommer igång så e klockan 18 och det e bäck mörkt ute.... Vill inte flummar runt i mörkret på en hage. Lär ändå inte se toppisarna.

[såhär får man tyvärr inte skriva /varelse]
Dessutom så verkar det va tomt på svampar. Har bara hittat ett par ggr o det var en skön resa. Dock e det tomt i Lunda området. Nån som har tips?

Mvh
Citera
2005-10-18, 21:30
Medlem
Super Motos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catclaw
Skulle ut o plocka idag, men så ringer de från universitetet o tjatar om att en server har brakat ihop så jag spenderar hela eftermiddan med o försöka fixa den.
När den sen kommer igång så e klockan 18 och det e bäck mörkt ute.... Vill inte flummar runt i mörkret på en hage. Lär ändå inte se toppisarna.

Dessutom så verkar det va tomt på svampar. Har bara hittat ett par ggr o det var en skön resa. Dock e det tomt i Lunda området. Nån som har tips?

Mvh
Ett tips är att bara leta vidare.. jag var ute idag igen och hittade typ 300 på en halvtimme. Men nu är det inte lång tid kvar som man kan plocka dom, väldigt konstig förg på dom. Många som är helt svarta, men dom funkar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in