2010-08-30, 15:26
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Tycker du har lite fel attityd. Många nybörjare vänder sig till denna tråden just för att få hjälp med att få svamparna identifierade. Eftersom detta är "officiell identifieringstråd" så bör man vara säker på sin sak innan man identifierar.

Jo, det är ju en av nackdelarna med att alla har möjlighet att skriva om det är rätt/fel svamp. Just därför bör man helt enkelt ha ganska bra koll på sin sak innan man går ut och letar: det är faktiskt inte så svårt att kolla på en drös bilder här, på Magiska molekyler eller The Shroomery (misstänker dock att jag talar lite för döva öron här ).

Sen förstår jag att man ändå väljer att vända sig till andra för att de ska kunna bekräfta ens fynd, men om man gör det så har man helt enkelt ett eget ansvar. Man är, enligt mig, ganska så korkad om man glatt äter upp sina svampar så fort någon okänd flashbackare skriker: "TOPPIS!" utan nån som helst motivering. Man väntar helt enkelt till dess att flera stycken har enats om att det verkligen är toppisar, och ännu bättre är det om någon av dem har många poster och skriver i tråden ofta (t.ex. TurboBoost, Noomy och singularitet).

Använd sunt förnuft helt enkelt!
Senast redigerad av Cheiros 2010-08-30 kl. 15:33.
Citera
2010-08-30, 15:57
Bannlyst
De som jag anser är pålitliga i den här tråden, när det gäller att identifiera toppisar är.

TurboBoost: Han vet till 100 % vad han talar om.

Cheiros: Var jag lite osäker på han i början, men han har visat sig värdig titeln mer och mer.

Psilosopher: Han vet vad han talar om 100 %

Pez-DJ: han är också 100 % pålitlig.

Nooomy: han vet vad han snackar om 100 %

Arioch: Kan sin sak 100 %

Om jag glömt någon nu så var det inte med flit, dessa och jag själv vet exakt hur en toppis ser ut, har någon av dessa identifierat din svamp då kan jag garantera att det är stämmer.

Nu på senare tid i tråden så har det haglat in okunniga folk som idintiferar trotts att de har väldigt liten erfarenhet och i många fall är osäkra över helt solklara fall av toppisar, eller tvärt om är osäker på om broklingar är toppisar eller inte. Så jag varnar alla nybörjare för det nu.
Citera
2010-08-30, 16:05
Medlem
Gefle GUDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KosmoAster
De som jag anser är pålitliga i den här tråden, när det gäller att identifiera toppisar är.

Cheiros: Var jag lite osäker på han i början, men han har visat sig värdig titeln mer och mer.

Om jag glömt någon nu så var det inte med flit, dessa och jag själv vet exakt hur en toppis ser ut, har någon av dessa identifierat din svamp då kan jag garantera att det är stämmer.

Nu på senare tid i tråden så har det haglat in okunniga folk som idintiferar trotts att de har väldigt liten erfarenhet och i många fall är osäkra över helt solklara fall av toppisar, eller tvärt om är osäker på om broklingar är toppisar eller inte. Så jag varnar alla nybörjare för det nu.

Ska vi sammanställa en lista där vi skriver folk som inte är kunniga? Jag tror att det behövs, eftersom precis som du skriver har det verkligen haglat in bekräftelser som är fel.
Citera
2010-08-30, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gefle GUD
Ska vi sammanställa en lista där vi skriver folk som inte är kunniga? Jag tror att det behövs, eftersom precis som du skriver har det verkligen haglat in bekräftelser som är fel.

Nja det är bättre att vi sammanställer en stor lista om folk som är kunniga i sådant fall, det blir enklare då det kan droppa in nya okunniga när som helst. Alltså det blir lättare för nybörjarna att hålla reda på vilka som är bra istället för de som inte vet, de som inte vet kan också senare lära sig så det är dumt + att det kan tas som en förolämpning vilket innebär tjafs och bråk.

Men jag kan sammanställa en större lista med kunniga, och uppdatera allt eftersom. Man kanske skulle skapa någon klistrad tråd, eller liknande jag har ingen aning om hur man kan göra informationen så lätttillgänglig för alla som möjligt. Så har du några idéer om det så vore det jätte bra, även andra får vara med och bidra med idéer. Vi kanske skulle skapa en tråd om det direkt så det inte blir för mycket OT här?
Citera
2010-08-30, 16:34
Medlem
Snasis avatar
Detta är lite OffTopic, men pallar inte starta en ny tråd. Det kanske inte är okej egentligen, men det har ju lite med själva plockningen att göra.
Jag var ute i en hage lite igår där jag vet att det brukar växa toppisar. Fast det enda jag hittade var de här:
http://img834.imageshack.us/i/dsc00184v.jpg/ 1
http://img713.imageshack.us/i/dsc00183i.jpg/ 2
http://img830.imageshack.us/i/dsc00182g.jpg/ samma som 2 fast annan vinkel.

Jag ser ju att det inte är toppisar nu, men när jag stod i hagen så tänkte jag att det skulle kunna vara en missbildad.
I alla fall, det jag undrar är om någon vet vad det är för sort och om de är farliga. Jag har inte tänkt att äta dem, men man kanske råkar ta fel någon gång.
Citera
2010-08-30, 16:45
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Nja det är bättre att vi sammanställer en stor lista om folk som är kunniga i sådant fall, det blir enklare då det kan droppa in nya okunniga när som helst. Alltså det blir lättare för nybörjarna att hålla reda på vilka som är bra istället för de som inte vet, de som inte vet kan också senare lära sig så det är dumt + att det kan tas som en förolämpning vilket innebär tjafs och bråk.

Men jag kan sammanställa en större lista med kunniga, och uppdatera allt eftersom. Man kanske skulle skapa någon klistrad tråd, eller liknande jag har ingen aning om hur man kan göra informationen så lätttillgänglig för alla som möjligt. Så har du några idéer om det så vore det jätte bra, även andra får vara med och bidra med idéer. Vi kanske skulle skapa en tråd om det direkt så det inte blir för mycket OT här?

Att ha en klistrad tråd om detta vore en MYCKET bra idé, det skulle göra att den här tråden blev mer hanterlig och trevligare att läsa. Att bara uppdatera det första inlägget i tråden med en sådan lista vore inte effektivt nog, då väldigt många av de totala nybörjarna inte tittar på den ändå. Det enda sättet jag kan se är att man skulle få ut den här infon på ett bra sätt vore just genom en klistrad tråd, som kunde uppdateras allteftersom. Något att prata med en mod om?

Tackar för nomineringen till pålitlig identifierare förresten! Har till skillnad från de flesta på listan bara 1 års erfarenhet av plockande, men jag vågar påstå att jag är väl påläst rent teoretiskt sett.
Citera
2010-08-30, 16:53
Medlem
singularitets avatar
Citat:

du är ett troll, det är bredden på svaren som är det viktiga. Att våga tala om att man är osäker på en svamp. Vem som helst kan identifiera ett skolboksexemplar.
Citera
2010-08-30, 16:57
Medlem
Snasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
du är ett troll, det är bredden på svaren som är det viktiga. Att våga tala om att man är osäker på en svamp. Vem som helst kan identifiera ett skolboksexemplar.

Håller med dig lite, eller jag tycker i alla fall att folk som säger att det är fel svamp kan ju försöka beskriva lite varför också. Då lär man sig lite samtidigt. Vissa lägger i och för sig upp bilder som inte på något sätt liknar en toppis då kanske man inte pallar motivera sitt svar direkt. Ni förstår min poäng i alla fall.
Citera
2010-08-30, 17:02
Medlem
singularitets avatar
I slutändan så är det den som plockat svampen som måste avgöra om den känner sig nöjd med svaren i tråden. OCH jag tycker det är viktigt att inte bara svara på de man rakt av kan säga är en toppis, utan våga ge sig på de klurigare exemplaren. Vissa kännetecken kan inte förmedlas med en bild. Tex hur stjälken går av när man böjer den.

Och den sista regeln att alltid kassera osäkra exemplar.
Citera
2010-08-30, 17:29
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
Att ha en klistrad tråd om detta vore en MYCKET bra idé, det skulle göra att den här tråden blev mer hanterlig och trevligare att läsa. Att bara uppdatera det första inlägget i tråden med en sådan lista vore inte effektivt nog, då väldigt många av de totala nybörjarna inte tittar på den ändå. Det enda sättet jag kan se är att man skulle få ut den här infon på ett bra sätt vore just genom en klistrad tråd, som kunde uppdateras allteftersom. Något att prata med en mod om?

Tackar för nomineringen till pålitlig identifierare förresten! Har till skillnad från de flesta på listan bara 1 års erfarenhet av plockande, men jag vågar påstå att jag är väl påläst rent teoretiskt sett.

Kom ihåg att om man sätter en lista på namn så utesluts alla framtida mykologer. Jag tycker att tråden är som en oslipad diamant, men den fungerar. Det är upp till den enskilda plockaren om han/hon känner sig nog påläst för att stoppa in svampen i huvudet. Jag ser tråden som ett led i den enskilda plockarens utbildning.
Citera
2010-08-30, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros

Jo jag kan ta och skapa en tråd och sedan be att få den klistrad, ska kopiera min tidigare lista här och sedan kanske lägga till någon. Anledningen att jag i första han tog med dessa i listan var att de är de senaste aktiva pålitliga användarna i tråden. Men jag ska göra större lista av det sen och uppdatera allt eftersom att jag ser pålitliga användare som kan identifiera.
Citera
2010-08-30, 17:44
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Jo jag kan ta och skapa en tråd och sedan be att få den klistrad, ska kopiera min tidigare lista här och sedan kanske lägga till någon. Anledningen att jag i första han tog med dessa i listan var att de är de senaste aktiva pålitliga användarna i tråden. Men jag ska göra större lista av det sen och uppdatera allt eftersom att jag ser pålitliga användare som kan identifiera.

Kom ihåg att en tjusning med den här tråden är att det (nästan) går att få sin svamp grönad 24/7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in