2010-08-22, 19:27
Medlem
Jyckees avatar
Någon från västerås som vill diskutera toppis plockning här?
pm:a
Citera
2010-08-22, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blackadda
aaah, jag hittade väll MASSOR MED TOPPISAR på min gård idag... ska ta å plocka några säckar imorgon.
grattis må väl
Citera
2010-08-22, 19:41
Medlem
SafetyDances avatar
Någon som kan svara på några nybörjarfrågor?

Hur ska svamparna förvaras?
Hur länge klaras sig svamparna?
Vi säger att jag plockar ihop några hundra, kan dem då klara sig ett halvår i alla fall?

Tack på förhand, ska ge mig ut i Halmstad och leta snart. Skall bli spännande
Citera
2010-08-22, 19:45
Medlem
HentaiMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SafetyDance
Någon som kan svara på några nybörjarfrågor?

Hur ska svamparna förvaras?
Hur länge klaras sig svamparna?
Vi säger att jag plockar ihop några hundra, kan dem då klara sig ett halvår i alla fall?

Tack på förhand, ska ge mig ut i Halmstad och leta snart. Skall bli spännande

Förvara torrt och svalt. Gärna i luftförsluten ziplock.
Klarar sig lång tid. Käkade nyligen nästan 1 år gammla toppisar som funka galant.
Minst ett halvår klarar de sig vid rätt förvaring.
Citera
2010-08-22, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Extremegrinder
Ja! Jag är också i Småland och kollade idag på några favoritplatser mitt i ösregnet, men har totalt bara hittat 3st svampar den här säsongen hittills.
Nu vill jag bara att det ska bli kallare om dagarna ...

BTW: Jag har innan denna säsongen ignorerat en närliggande fotbollsplan med kort grönt gräs.
Finns det någon här som hittat toppisar på någon fotbollsplan här? Är det värt tiden det tar att skanna igenom den?
har plockat o använt svamp många år bästa ställena jag har ee fårhagar intill skog..men det finns svamp på gräsmattor av alla de slag på själva spelplanen tror jag de blir svårt men kolla runt kanterna ...o nu till ett tips för er svamp älskare i kba .gräsmattan från parkering bolaget utefter järnvägen fram till tunneln mitt emot aranäs och sedan hela vägen bort till modell flygplan båda sidor om vägen .har ej kollat om dom kommit där än men de e snart uppe detta ställe har det kommit svamp på kontunerligt i25år nu med endast undantag för något år här o där..må väl
Citera
2010-08-22, 19:52
Medlem
SafetyDances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HentaiMannen
Förvara torrt och svalt. Gärna i luftförsluten ziplock.
Klarar sig lång tid. Käkade nyligen nästan 1 år gammla toppisar som funka galant.
Minst ett halvår klarar de sig vid rätt förvaring.

Perfekt, tack för svaren. Skall plocka på mig rejält nu då så jag kan ha liggandes om man blir sugen när dem inte längre finns där ute

Gott mos. Återkommer med fyndresultat om någon vecka.
Citera
2010-08-22, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spedio1
har plockat o använt svamp många år bästa ställena jag har ee fårhagar intill skog..men det finns svamp på gräsmattor av alla de slag på själva spelplanen tror jag de blir svårt men kolla runt kanterna ...o nu till ett tips för er svamp älskare i kba .gräsmattan från parkering bolaget utefter järnvägen fram till tunneln mitt emot aranäs och sedan hela vägen bort till modell flygplan båda sidor om vägen .har ej kollat om dom kommit där än men de e snart uppe detta ställe har det kommit svamp på kontunerligt i25år nu med endast undantag för något år här o där..må väl
samt för er som e osäkra brukar inte va så himla mycke anndra svamp där men kort o gott klockform mörknästan svarta skivor som även ger mörk rand nederkant på klockan toppen som en liten bröstvårta nästan smal stam färg skiftar mycket beroende på fuktighet till stor grad kan va nästan bruna på morgon varm o myvket solig dag så kan dom bli ljusa nästan guldgula ta med hem kolla någon bildlänk
Citera
2010-08-22, 20:38
Medlem
Komyteas avatar
Hej!
Var ute en sväng idag och hittade någon svamp som till utseendet var likt en toppis, förutom att den inte var sådär mörk på undersidan som det påstås. Har aldrig hittat en toppis och detta är min första säsong som svampplockare Jag vill nu veta vad det är som jag har plockat, toppis är det inte va?

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/P8220600.JPG

Hejsvej!

Edit: Kan det vara en "Conocybe"?
Senast redigerad av Komytea 2010-08-22 kl. 20:43.
Citera
2010-08-22, 20:51
Medlem
Tjenare då jag är väldigt färsk på detta med svamp o toppisar så undrar jag om det är toppisar?

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/SANY0840.JPG

Har hittat ett gäng så snabba svar uppskattas
Citera
2010-08-22, 20:53
Medlem
SafetyDances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Tjenare då jag är väldigt färsk på detta med svamp o toppisar så undrar jag om det är toppisar?

Får man fråga var i landet du hitta dessa?
Citera
2010-08-22, 21:09
Medlem
Cheiross avatar
Citat:

Ja, det där ser mycket bra ut! Som föregående talare skrev så får du väldigt gärna skriva var i landet de plockades
Citera
2010-08-22, 21:09
Medlem
Adks avatar
Citat:

Gratulerar! Du har hittat toppslätskivling
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in