2010-08-21, 01:58
Medlem
HentaiMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woox
tjena fick för mig att pröva toppisar men vet inte om det e de jag fått tag på så tänkte kolla med er som är mer erfarna om det nu är toppslätskivling jag fått tag på

http://img541.imageshack.us/img541/2707/p2108100140.jpg

dom e lite halv torra på bilden jag plocka dom för några timmar sen

Totalt fel... Sorry. Läs på lite till.
Citera
2010-08-21, 04:21
Medlem
Flensons avatar
När jag har varit och letat efter toppisar så har det hänt att jag har hittat snarlikna svampar som är av något slag lite silverfärgade på huvudet, i övrigt ser dem ut som toppisar.

Någon som vet vad det är för svamp jag talar om?
Citera
2010-08-21, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cht
Amen ta mig fan vilken tuffing du var då, svampexperten!
Jag ställde en simpel fråga, och nej kan inget om svampar då jag inte är en jävla mulle som springer runt i skogar och töntar mig. Dessutom trodde jag det här var drogforumet, så när blev du friluftsmänniskornas främste försvarare? Tönt.

Jag förklarade mycket väl hur svampen jag menar såg ut, så det hade räckt med ett "Nej det är inte samma svamp" som svar.

EDIT: Det var nog gulbandad spindling (eller vad dom nu hette) som jag menade. Vissa av dom såg i vilket fall EXAKT ut som trattkantarellerna vi var ute efter, till skillnad från en liten, liten nyansskillnad i mörkare brunt och en liten, liten knopp uppepå..

Haha vänta med svampen tills du är minst 18år. Behöver man säga mer...
Citera
2010-08-21, 11:20
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KosmoAster
Spelar väl ingen roll med dina hökögon, du kan väl se en toppis på 50meter, du går bara på ren reflex lite så där lätt skrytsamt.

Haha! Jag har rannsakat mig själv och kommit på att jag omedvetet går runt med en svepande blick när jag är ute och går. Selektiv varseblivning heter det nog..

Idag regnar det förresten! Tempen är skaplig. Ska tillbaka till fyndplatsen på söndag och kanske golfbanan i veckan. Måste få ihop till EN hel tripp innan jag slappnar av
Citera
2010-08-21, 11:39
Medlem
Mindstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flenson
När jag har varit och letat efter toppisar så har det hänt att jag har hittat snarlikna svampar som är av något slag lite silverfärgade på huvudet, i övrigt ser dem ut som toppisar.

Någon som vet vad det är för svamp jag talar om?

Ser dem ut som föregående talares bild?

Det är inte toppis. Vet dock ej vad den heter
Citera
2010-08-21, 11:42
Medlem
Mindstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonden4tw
Okej tack! jag får väl ta och vandra ut på hagen igen om en vecka

Ännu ett trick för att känna igen toppslättskivlingar är att böja på stjälken. Den ska ge rätt bra motstånd för att vara så smal och när den väl går av låter det, eller känner man, eller litet klick.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2010-08-21, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Haha! Jag har rannsakat mig själv och kommit på att jag omedvetet går runt med en svepande blick när jag är ute och går. Selektiv varseblivning heter det nog..

Idag regnar det förresten! Tempen är skaplig. Ska tillbaka till fyndplatsen på söndag och kanske golfbanan i veckan. Måste få ihop till EN hel tripp innan jag slappnar av

Haha, jag går också med svepande blick när jag är i närheten av gräs på hösten. Idag har det regnat i Örebro ja, men tempen är tyvärr fel 22 grader nu, kommer att bli varmare snart känner jag på mig. Runt 09,00 på morgonen idag så var det bra svampväder 17 grader och helt mulet regn. Men så fort solen lyckas komma igenom då blir det 30 graders djungelvärme, än så länge.

Aaa golfbanor här runt menar du, växer det mycket (alltså är det någon idé att kolla upp?)
Citera
2010-08-21, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindstate
Ser dem ut som föregående talares bild?

Det är inte toppis. Vet dock ej vad den heter

(Bilden) Det är den 3dje halvblinda svampkåta FBaren i rad (enligt KK) som förväxlar den svampen med toppisen. Jag har redan svarat på vilken art det är tidigare i tråden.
Citera
2010-08-21, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KosmoAster
(Bilden) Det är den 3dje halvblinda svampkåta FBaren i rad (enligt KK) som förväxlar den svampen med toppisen. Jag har redan svarat på vilken art det är tidigare i tråden.

+1

Kan ju vara bra att kolla på åtminstone en bild föreställande en toppis innan man ger sig ut och plockar.

mvh
Citera
2010-08-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindstate
Ännu ett trick för att känna igen toppslättskivlingar är att böja på stjälken. Den ska ge rätt bra motstånd för att vara så smal och när den väl går av låter det, eller känner man, eller litet klick.

Rätta mig om jag har fel.
Tack för tipset! ska pröva nästa gång. dock om jag blir osäker så kommer det kanske upp flera bilder
Citera
2010-08-21, 15:22
Medlem
Nu har jag varit ute på jakt igen.
Troligen har jag hittat toppisar, Men är inte säker än.
Här ute finns 30 olika sorters svampar på gräsmattan så det här blir mitt sista försök.

http://img824.imageshack.us/f/p210810144501.jpg/

Har jag hittat toppisarna?
Citera
2010-08-21, 15:53
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woox
Nu har jag varit ute på jakt igen.
Troligen har jag hittat toppisar, Men är inte säker än.
Här ute finns 30 olika sorters svampar på gräsmattan så det här blir mitt sista försök.

http://img824.imageshack.us/f/p210810144501.jpg/

Har jag hittat toppisarna?

Hur kan man ens tro att det där är toppisar Det första man ska kolla efter är om skivorna är mörka, nästintill svarta, då är det möjligtvis toppisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in