Om svampen ser dålig ut så ska du nog inte äta den. Bakterier trivs i döda svampar föreställer jag mig. Om du är säker på att toppisen nog var frisk igår så är frosten inget problem, men om den stått några dagar så tror jag att det inte är så bra ide att äta den.
vad är det värsta som kan hända om man äter en halv dålig svamp?
Tror ni att det finns några toppisar kvar ute i vårt fina land?
eller har frosten tagit dom?
Var ute och letade ganska flitigt igår i en stor kohage med mycket bajs men även skogen, Hittade många svampar men inga toppisar
Tror ni att det finns några toppisar kvar ute i vårt fina land?
eller har frosten tagit dom?
Var ute och letade ganska flitigt igår i en stor kohage med mycket bajs men även skogen, Hittade många svampar men inga toppisar
Allra närmast syd/västkusterna måste det ju helt klart finnas. Sen är ju frågan hur långt upp/inlandet det fortfarande finns.
hittade bara 8st på 2h.. Kan det ha varit för kallt redan i början av oktober för svamparna? Det hade varit frost på morgonen i typ 3 dagar innan vi stack ut. Såhär ser hagen ut:
Är vi för sent ute, eller är det ett dåligt spot? När vi var ute var det frost på vissa delar av hagen, och hagen ligger i skugga nästan hela dagen pga träden.. Det växer inte så mycket svamp på ängarna, utan mer i skogen.
Såhär såg skogen ut: http://img70.imageshack.us/img70/2993/dsc00352aw.jpg
Växer toppisar nära lövskogar som denna?
Tack för svar!
Senast redigerad av peter420 2009-10-17 kl. 14:33.
hittade bara 8st på 2h.. Kan det ha varit för kallt redan i början av oktober för svamparna? Det hade varit frost på morgonen i typ 3 dagar innan vi stack ut. Såhär ser hagen ut:
Är vi för sent ute, eller är det ett dåligt spot? När vi var ute var det frost på vissa delar av hagen, och hagen ligger i skugga nästan hela dagen pga träden.. Det växer inte så mycket svamp på ängarna, utan mer i skogen.
Såhär såg skogen ut: http://img70.imageshack.us/img70/2993/dsc00352aw.jpg
Växer toppisar nära lövskogar som denna?
Tack för svar!
Jag tyckte att det såg perfekt ut, liknar mitt favoritställe väldigt mycket. Men trots att förhållandena är perfekta så är det ju inte säkert att det finns svamp.
Och om det varit mycket frost är ju risken stor att svampen dött, speciellt om den inte försvinner på dagen...
Efter en titt förbi en golfbana fann vi dessa, men vi såg spår efter andra som varit där och letat. Så vi fann bara dessa 6 efter ca 1h letande med 4 pers. Men är det toppisar vi hittat? Dom har legat på tidningspapper under en natt. http://img269.imageshack.us/img269/2641/s73f0104.jpg
Efter en titt förbi en golfbana fann vi dessa, men vi såg spår efter andra som varit där och letat. Så vi fann bara dessa 6 efter ca 1h letande med 4 pers. Men är det toppisar vi hittat? Dom har legat på tidningspapper under en natt. http://img269.imageshack.us/img269/2641/s73f0104.jpg
Hittade 65st toppslättskivlingar i småland.
Så de finns kvar i södra Sverige ännu, om man letar på rätt ställe det vill säga...
Kan tillägga att jag endast snabbsökte stället, och undvek frostskadade svampar.
Senast redigerad av Extremegrinder 2009-10-18 kl. 17:26.
Hittade 10 stycken idag efter jobbet. Spontankollade stället jag hittade de första svamparna för året och visst fanns det några där. 10 stycken närmare bestämt. Vädret var ganska gynnsamt under helgen, lite regn och äntligen inga minusgrader så jag hade mina förhoppningar.
Tog en sväng till golfbanan direkt efteråt, glad i hågen och kammade noll.. vafan!
Ännu en jobbig grej var att fyndplatsen var utanför ett kontorskomplex, under en normal säsong hade jag nog skippat stället helt, men den kassa skörden för i år gjorde mig lite halvt desperat. Plockade ihop svamparna ganska hastigt och drog iväg. Mötte snuten strax efter som saktade in där jag hade varit, visst kan jag ha nojjat, men jag är inte helt säker faktiskt. Det är en ganska utsatt plats tyvärr.. (var är alla gömda hagar?!?!)
Rapporteringen gäller Örebro län. Kändes för övrigt som att det kommer bli minusgrader i natt, hoppas inte det bara! Några exemplar lär ju gå att hitta om de bara får överleva (förbaskade kung bore..)
plockat några tusen toppisar denna hösten o sålt av i omgångar, nu har man 3-450st kvar men ska ska ut en runda idagdå frosten inte kkommit riktigt här i söder så minst 100st fina ska gå bra, hoppas det går minst hela oktober ut.