Citat:
Ursprungligen postat av psilosydelisk
hej igen!
börjar bli lite småsur nu alltså.. efter ett par ganska dåliga hästhagar kom jag till en ko/fårhage och en hästhage som var ultimata ställen för toppisar. här måste det finnas toppisar tänkte jag och började leta.. inte en enda! alltså antingen har någon varit där och plockat upp varenda en eller så e väfret fel. det kan inte ha varit dåliga platser, de var helt perfekta..
hittade dock en helvit svamp som såg lite ut som en toppis och en gödselskivling, kan det betyda att det fortfarande är toppisväder i stockholmsområdet tro?
har några frågor till, växer toppisar oftast i skydd lite under gräset eller brukar man se de direkt utan att rota runt i tuvorna? desuto, vilken e bästa färg på gräset, Mörkgrönt som fan eller nästan ljusgult? ska det vara tättväxt gräs eller är det bättre om det e typ nästan inget högt och tjockt gräs alls, nästan bara tuvor?
skulle lägga upp lite bilder sen på ängarna om det blir lättare att avgöra men vad jag har förstått så var de perfekta.
vore sjukt tacksam för lite vettga svar..
tack också till mojikanen för svar på mina andra frågor!
Lungan

Vädret är det inte fel på! Var senast ute igår och hittade runt 10 st. Men har själv inte heller hittat någon riktig guldgruva än. Det gäller bara att ha tålamod, tillslut springer du på en toppis och då finns det nästan garanterat fler runtomkring!
Jag brukar leta där det är en blandning mellan blöt mossa och halvlångt gräs. Men om jag citerar från knarkkorven, "en regel är oftast att; ju högre gräs ju större/längre svampar". Men de blir självklart svårare att hitta då.
Nu kanske du inte hade det i åtanke, men ät förfan ingen svamp som du inte är bombis på att det är. "Ähh den här var ganska lik, det är nog en toppis".. Hellre 0 svampar i korgen än ett dött lik på gräsmattan, eller hur går den?