2009-10-07, 20:37
  #10333
Medlem
D-izzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
norra skåne. dock har jag inte varit ute och kollat idag som planerat.

Hmm, var ute idag o hittade inget alls, fast bor iofs i nordöstra skåne och här har det varit väldigt milt i hela september o än så länge i oktober men de lovade lite kallare nu de kommande veckorna så det ser man fram emot! Har även varit i blekinge och letat utan framgång..
Citera
2009-10-07, 20:49
  #10334
Medlem
audio_bloods avatar
identifieringshjälp efterfrågas!

Hej allihopa! Tror att första toppisjakten gick skapligt, eller vad säger ni?
Tack på förhand
http://img96.imageshack.us/gal.php?g=dsc00690.jpg
Citera
2009-10-07, 20:53
  #10335
Medlem
D-izzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audio_blood
Hej allihopa! Tror att första toppisjakten gick skapligt, eller vad säger ni?
Tack på förhand
http://img96.imageshack.us/gal.php?g=dsc00690.jpg

Kollade genom snabbt, såg bra ut! Vart hittade du dem?
Citera
2009-10-07, 21:15
  #10336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audio_blood
Hej allihopa! Tror att första toppisjakten gick skapligt, eller vad säger ni?
Tack på förhand
http://img96.imageshack.us/gal.php?g=dsc00690.jpg
Alla som är numererade enskillt är toppisar. Nr 30 är nog inte toppisar, då skivorna är vita och stammen för tjock. Osäker på nr 31, ganska många är inte toppisar, men ser ut som att den 3dje hatten och den 6 hatten från vänster är toppisar, kanske till och med den 7de
Citera
2009-10-07, 21:46
  #10337
Medlem
D-izzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojikanen
Alla som är numererade enskillt är toppisar. Nr 30 är nog inte toppisar, då skivorna är vita och stammen för tjock. Osäker på nr 31, ganska många är inte toppisar, men ser ut som att den 3dje hatten och den 6 hatten från vänster är toppisar, kanske till och med den 7de

Hmm, du har rätt, varken 30 eller 31 är toppisar, såg det nu när jag kollade nogare med!
tror dock inte den tredje från vänster e någon
Citera
2009-10-07, 21:46
  #10338
Medlem
Cpt.Shinobis avatar
Har fan letat överallt i hela Malmö och Lund men inte hittat ett skit.
Jag börjar tro att det hela är en myt.
Världen konspirerar mot mig ang. toppisar.
Citera
2009-10-07, 21:48
  #10339
Medlem
D-izzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Shinobi
Har fan letat överallt i hela Malmö och Lund men inte hittat ett skit.
Jag börjar tro att det hela är en myt.
Världen konspirerar mot mig ang. toppisar.

Ta det lugnt skånekamrat, turen kommer till oss också! Det blir nog perfekt om någon eller några veckor
Citera
2009-10-07, 21:53
  #10340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Shinobi
Har fan letat överallt i hela Malmö och Lund men inte hittat ett skit.
Jag börjar tro att det hela är en myt.
Världen konspirerar mot mig ang. toppisar.
http://www.klart.se/v%C3%A4der-lund.html
vädret i lund är det inget fel på iaf! lite regn här och var och runt 10-13 grader. Letar rätt och du vill finna
Citera
2009-10-07, 21:54
  #10341
Medlem
psilosydelisks avatar
hej igen!
börjar bli lite småsur nu alltså.. efter ett par ganska dåliga hästhagar kom jag till en ko/fårhage och en hästhage som var ultimata ställen för toppisar. här måste det finnas toppisar tänkte jag och började leta.. inte en enda! alltså antingen har någon varit där och plockat upp varenda en eller så e väfret fel. det kan inte ha varit dåliga platser, de var helt perfekta..
hittade dock en helvit svamp som såg lite ut som en toppis och en gödselskivling, kan det betyda att det fortfarande är toppisväder i stockholmsområdet tro?
har några frågor till, växer toppisar oftast i skydd lite under gräset eller brukar man se de direkt utan att rota runt i tuvorna? desuto, vilken e bästa färg på gräset, Mörkgrönt som fan eller nästan ljusgult? ska det vara tättväxt gräs eller är det bättre om det e typ nästan inget högt och tjockt gräs alls, nästan bara tuvor?

skulle lägga upp lite bilder sen på ängarna om det blir lättare att avgöra men vad jag har förstått så var de perfekta.

vore sjukt tacksam för lite vettga svar..
tack också till mojikanen för svar på mina andra frågor!
Citera
2009-10-07, 22:07
  #10342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psilosydelisk
hej igen!
börjar bli lite småsur nu alltså.. efter ett par ganska dåliga hästhagar kom jag till en ko/fårhage och en hästhage som var ultimata ställen för toppisar. här måste det finnas toppisar tänkte jag och började leta.. inte en enda! alltså antingen har någon varit där och plockat upp varenda en eller så e väfret fel. det kan inte ha varit dåliga platser, de var helt perfekta..
hittade dock en helvit svamp som såg lite ut som en toppis och en gödselskivling, kan det betyda att det fortfarande är toppisväder i stockholmsområdet tro?
har några frågor till, växer toppisar oftast i skydd lite under gräset eller brukar man se de direkt utan att rota runt i tuvorna? desuto, vilken e bästa färg på gräset, Mörkgrönt som fan eller nästan ljusgult? ska det vara tättväxt gräs eller är det bättre om det e typ nästan inget högt och tjockt gräs alls, nästan bara tuvor?

skulle lägga upp lite bilder sen på ängarna om det blir lättare att avgöra men vad jag har förstått så var de perfekta.

vore sjukt tacksam för lite vettga svar..
tack också till mojikanen för svar på mina andra frågor!
Lungan
Vädret är det inte fel på! Var senast ute igår och hittade runt 10 st. Men har själv inte heller hittat någon riktig guldgruva än. Det gäller bara att ha tålamod, tillslut springer du på en toppis och då finns det nästan garanterat fler runtomkring!
Jag brukar leta där det är en blandning mellan blöt mossa och halvlångt gräs. Men om jag citerar från knarkkorven, "en regel är oftast att; ju högre gräs ju större/längre svampar". Men de blir självklart svårare att hitta då.

Nu kanske du inte hade det i åtanke, men ät förfan ingen svamp som du inte är bombis på att det är. "Ähh den här var ganska lik, det är nog en toppis".. Hellre 0 svampar i korgen än ett dött lik på gräsmattan, eller hur går den?
Citera
2009-10-07, 22:13
  #10343
Medlem
audio_bloods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-izzy
Kollade genom snabbt, såg bra ut! Vart hittade du dem?


Tack tack =) De hittades i Jönköping, skapligt centralt dessutom.
Hur ligger det till i Smålandstrakten nu? Är det fortfarande lite tidigt, eller har frosten saboterat mina chanser?
Citera
2009-10-07, 22:21
  #10344
Medlem
psilosydelisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojikanen
Nu kanske du inte hade det i åtanke, men ät förfan ingen svamp som du inte är bombis på att det är. "Ähh den här var ganska lik, det är nog en toppis".. Hellre 0 svampar i korgen än ett dött lik på gräsmattan, eller hur går den?

kastade de direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in