2005-09-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdador
Jaha så har jag varit ute och letat toppisar, jag är rätt osäker, jag plockade en del som jag nu helt klart kan säga inte var toppisar, men jag tog med dem på bilden ändå tillsammans med alla andra som jag plockade. Tror nog det blev gråbrokingar alltihop, en del hade toppiga hattar så de såg ut som toppskivling när jag plockade dem. Men jag tycker de är lite i största laget. De växte dessutom precis mellan hästskit, vilket jag förstått är ovanligt med toppisar. Tycker även stammarna ser lite för raka ut.

Men en liten svamp jag fick med mig ser mer toppisaktig ut, fjärde svampen från vänster längst ner på bilden. Stammen ser även mer krokig ut på den.

http://tinypic.com/dd2qzo.jpg

Nåja, jag tänkte bara höra vad ni säger?
Jag ska väl säga också att färgen på bilden inte riktigt ger rättvisa åt hur de ser ut. Varje linje på pappret är 1 cm.

Fan vad nice

Jag tror att alla utom högst 3 är Toppisar.
Citera
2005-09-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdador
Jaha så har jag varit ute och letat toppisar, jag är rätt osäker, jag plockade en del som jag nu helt klart kan säga inte var toppisar, men jag tog med dem på bilden ändå tillsammans med alla andra som jag plockade. Tror nog det blev gråbrokingar alltihop, en del hade toppiga hattar så de såg ut som toppskivling när jag plockade dem. Men jag tycker de är lite i största laget. De växte dessutom precis mellan hästskit, vilket jag förstått är ovanligt med toppisar. Tycker även stammarna ser lite för raka ut.

Men en liten svamp jag fick med mig ser mer toppisaktig ut, fjärde svampen från vänster längst ner på bilden. Stammen ser även mer krokig ut på den.

http://tinypic.com/dd2qzo.jpg

Nåja, jag tänkte bara höra vad ni säger?
Jag ska väl säga också att färgen på bilden inte riktigt ger rättvisa åt hur de ser ut. Varje linje på pappret är 1 cm.

Jag ser kanske 2, högst 3 toppisar på den bilden
Citera
2005-09-04, 22:11
Medlem
jag också, och de två är förmodligen inte toppisar heller. ser ut att mest vara brokskivlingar tyvärr.
Citera
2005-09-04, 22:27
Medlem
Smokebombs avatar
Ser inte ut att vara en enda toppis där, möjligen den längst upp i mitten då.
Citera
2005-09-04, 23:11
Medlem
Terumos avatar
Åtminstone 3 st av dom, skulle jag gärna vilja se i verkligheten !
Citera
2005-09-05, 01:46
Medlem
Gruris avatar
Hmm, dom är ju lite större än dom jag brukar plocka, men dom kanske bara är lite mindre i småland än andra ställen...
Citera
2005-09-05, 09:49
Medlem
Robbadobbs avatar
Vad jag har förstått så finns det inga giftiga svampar (om man håller sej i rätt miljö) som kan förväxlas med toppissar, stämmer detta???

Jag var ute och plockade svamp igår och hittade bara 2 st fullvuxna men då jag rotade i lite i grästuvorna hittade jag hundratals halv-cm höga svampar som såg ut som toppissar. Tänkte spara dom till dom vuxit upp men hur många dagar lär man vänta? 3-4 dagar lär ju räcke eller?
Citera
2005-09-05, 13:44
Medlem
Smokebombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbadobb
Vad jag har förstått så finns det inga giftiga svampar (om man håller sej i rätt miljö) som kan förväxlas med toppissar, stämmer detta???

Ja, i princip.
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Coprinus_atramentarius
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/giftsvampar.html
Citera
2005-09-05, 13:47
Medlem
Robbadobbs avatar
inga av dessa ser ju ens ut som toppissar... helt lungt alltså
Citera
2005-09-05, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robbadobb

Jag var ute och plockade svamp igår och hittade bara 2 st fullvuxna men då jag rotade i lite i grästuvorna hittade jag hundratals halv-cm höga svampar som såg ut som toppissar. Tänkte spara dom till dom vuxit upp men hur många dagar lär man vänta? 3-4 dagar lär ju räcke eller?

bra gjort där, men vänta ca en vecka till, minst, pga av denna äckliga varma vädret.
Citera
2005-09-05, 14:56
Medlem
Tjacktorskens avatar
Någon som vet hur länge högtrycket håller i? Hade tänkt dra ut tidigt någon dag i helgen och då hoppas jag att det blir riktigt toppisväder så att dem kan få lite tid att växa till sig innan jag ska gå ut.
Citera
2005-09-05, 16:21
Bannlyst
ngn som vet ngt bra ställe i sthlm trakten? allstå ingen direkt vägbeskrivning utan mer ett område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in