2008-05-22, 14:06
Medlem
Rocafellas avatar
toppisar växer inte nu va
Senast redigerad av Rocafella 2008-05-22 kl. 14:13.
Citera
2008-05-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocafella
toppisar växer inte nu va
Nej de växer på hösten, när det är fuktigt och kallt.
Citera
2008-05-28, 21:16
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
känns väl som att i princip all svamp, utom typ tickor, växer på hösten.
Sedan finns det ju inga speciellt psykoaktiva svampar förutom toppslätsskivlingsläktet. Flugsvamp finns ju, men är också generellt en höstsvamp.
Citera
2008-05-29, 21:47
Medlem
Hur stor är risken för att hitta svamp i utkanten av stockholm i höst, med tanke på värmen?

När bör man ge sej ute och leta?
Citera
2008-05-30, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScriptTroll
Hur stor är risken för att hitta svamp i utkanten av stockholm i höst, med tanke på värmen?

När bör man ge sej ute och leta?
Jag skulle nog föredra ordet chans istället för risk! Men chansen är stor om du letar på någorlunda rätt ställen. Håll ett koll i den här tråden när det börjar närma sig svampsäsong så ser du när fler och fler börjar hitta så kan det ju vara läge för dig att dra ut och leta också.
Citera
2008-05-31, 00:28
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
En sak jag har undrat lite över är hur länge svamparna håller i sig. I höst, när de först kommer upp: Hur länge är de dugliga? Hösten ut? Tills vintern kommer och snöar in dem, eller?
Citera
2008-05-31, 00:52
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1,2-tetraheptan
En sak jag har undrat lite över är hur länge svamparna håller i sig. I höst, när de först kommer upp: Hur länge är de dugliga? Hösten ut? Tills vintern kommer och snöar in dem, eller?
De börjar ploppa upp när tempen ligger runt 5-15 grader. De går att plocka 1-2 månader skulle jag tro. När frosten kommer så försvinner toppisarna väldigt fort dock.
Citera
2008-05-31, 17:59
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
De börjar ploppa upp när tempen ligger runt 5-15 grader. De går att plocka 1-2 månader skulle jag tro. När frosten kommer så försvinner toppisarna väldigt fort dock.
Ja. okej. jo, det verkar ju logiskt.
sätter mig och väntar då.
Citera
2008-06-08, 00:36
Medlem
kallestolpillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar

pja, dom försvinner så fort frosten ligger kvar om vi säger så.

Här uppe i norr är det väldigt ofta som svamparna forsätter växa även efter att det blir frost på natten, men dom flesta svamparna dör under denna tiden under natten och antalet går stadigt nedåt, men dom finns kvar ett tag till.

Så fort frosten börjar ligga kvar i marken över dagarna så ryker dock resten.
Citera
2008-06-08, 20:47
Medlem
Det lär väl kunna bli ganska dåligt med svamp nu till hösten p.ga. av torkan som varit i farten? Ser ju inte ut att bli mycket bättre på ett tag heller, i alla fall inte i södra Sverige.
Citera
2008-06-08, 21:13
Medlem
kallestolpillers avatar
Jodå, nog kan det bli ett bra svamp år. Här uppe i norr var det en hel del snö som blev till massor av gott smältvatten för dom små liven. Men fanken, säsongen är inte ens nära ännu, så att börja fundera på om svampsäsongen är i fara är lite tidigt tror jag.
Citera
2008-06-08, 22:52
Medlem
aa det är sant man får la bara ta och sätta sig och vänta och hoppas på de bästa .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in