2007-11-08, 22:28
Medlem
kallestolpillers avatar
jag skulle helt enkelt säga att säsongen är över, iallafall i norr, här ligger snön fin.
Citera
2007-11-08, 23:25
Medlem
Nooomys avatar
I skåne ( Lund-malmö området) så växer de fortfarande!
Han en vän som var ute idag och plockade ca 50 st på en timme, så alla som inte hittat än ska inte ge upp!
Ska ut imorron med en annan vän och leta
Citera
2007-11-09, 00:34
Medlem
Vad är skillnaden på torkad och rå svamp?

Har hört att med torkad svamp räcker några gram bara.
Citera
2007-11-09, 00:50
Medlem
trippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nooomy
I skåne ( Lund-malmö området) så växer de fortfarande!
Han en vän som var ute idag och plockade ca 50 st på en timme, så alla som inte hittat än ska inte ge upp!
Ska ut imorron med en annan vän och leta

med tanke på vart jag bor så jo jag har gett upp det har fan börjat snöa. fast jag har iofs plockat tillräkligt så jag klarar mig ändå.
Citera
2007-11-09, 00:59
Medlem
trippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiralanal
Vad är skillnaden på torkad och rå svamp?

Har hört att med torkad svamp räcker några gram bara.

skillnaden med färsk svamp är att när man torkar svampen så fösvinner ca 9/10 av vikten pga att allt vatten försvinner.
med andra ord 50g färsk = ca 5g torkad.

när det gäller toppissar så förvinner typ inga aktiva ämnen, då den enbart innehåller psilocybin. medans cubbarna är mer potent färsk än torkad, då dom innehåller både psilocybin och psilosin. men psilosinet oxiderar normaltsett när du torkar dom och kvar blir bara psilocybin.
Citera
2007-11-09, 11:10
Medlem
Hur lång tid tar det egentligen för toppisarna att växa upp?
Det har varit lite frost här tidigare nätter men inatt har det varit rikligt med regn och ingen frost. Finns det då möjlighet att man skulle kunna finna några?

Läste ett par poster upp att en kille hade hittat 50 stycken på en timme (bodde dock i skåne), har inte ni haft frost hittils?

Jag bor i Örebrotrackterna, men som sagt har ju regnat ganska mycket nu, regnar dock inte nu men väldigt blött i gräset
Citera
2007-11-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trippen
skillnaden med färsk svamp är att när man torkar svampen så fösvinner ca 9/10 av vikten pga att allt vatten försvinner.
med andra ord 50g färsk = ca 5g torkad.

när det gäller toppissar så förvinner typ inga aktiva ämnen, då den enbart innehåller psilocybin. medans cubbarna är mer potent färsk än torkad, då dom innehåller både psilocybin och psilosin. men psilosinet oxiderar normaltsett när du torkar dom och kvar blir bara psilocybin.

Med andra ord är torkad mer effektiv?
Citera
2007-11-09, 13:26
Medlem
Citat:

Nopp, men inte svagare heller.
Citera
2007-11-09, 13:34
Medlem
trippens avatar
Citat:

nej . färsk svamp är alltid mer potent än torkad svamp .
när det gäller toppissar så spelar det ingen roll som jag skrev.
men därimot cubbarna är mindre potenta trorkade än färska. vad var det du missupfattade jag tyckte jag skrev en väldigt lättförstålig förklaring på det hela.
Citera
2007-11-09, 14:20
Medlem
bIZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimpaa
Hur lång tid tar det egentligen för toppisarna att växa upp?
Det har varit lite frost här tidigare nätter men inatt har det varit rikligt med regn och ingen frost. Finns det då möjlighet att man skulle kunna finna några?

Läste ett par poster upp att en kille hade hittat 50 stycken på en timme (bodde dock i skåne), har inte ni haft frost hittils?

Jag bor i Örebrotrackterna, men som sagt har ju regnat ganska mycket nu, regnar dock inte nu men väldigt blött i gräset

Du kan hitta toppisar tills snön kommer ungefär. Bara för att det är någon frostnatt så betyder det inte att det är kört. Men är det många frostnätter irad så blir chansen att dom fortsätter att växa upp mindre och mindre.

Tycker det är efter första frostnatten som dom verkligen börjar växa på allvar...
Citera
2007-11-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bIZong
Du kan hitta toppisar tills snön kommer ungefär. Bara för att det är någon frostnatt så betyder det inte att det är kört. Men är det många frostnätter irad så blir chansen att dom fortsätter att växa upp mindre och mindre.

Tycker det är efter första frostnatten som dom verkligen börjar växa på allvar...

jahha okej, var ute alldeles nyss och gick bara en liten sväng här bakom där det finns en liten äng. Hittaed inget där, men ska till tjejen sen där det finns lite bättre förutsättningar, kohagar, getter och så vidare
Citera
2007-11-09, 15:15
Medlem
trippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimpaa
jahha okej, var ute alldeles nyss och gick bara en liten sväng här bakom där det finns en liten äng. Hittaed inget där, men ska till tjejen sen där det finns lite bättre förutsättningar, kohagar, getter och så vidare

nej dom har slutat komma här i ö-o speciellt med tanke på att det faktiskt har varigt både flera frost nätter irad och att det har snöat denna vecka. dom sista jg hittade var för 3 veckor sedan lr någe sådant. toppissar trivs bäst i en temratur 5-15 gradern blir det frost så fryser svampen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in