2004-08-06, 21:30
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antipop
var ute i nyckelviken idag och strosa omkring och hittade dessa som jag starkt misstänker är toppar, kan någon bekräfta detta!?
http://chambrenoire.rohr.nu/toppar/

Tyvärr, inga toppisar
Växtplatsen är för övrigt fel vad jag såg. Toppisar växer på/vid ängar/hagar/gräsmattor/öppna fält etc, inte i skogen.

/chris
Citera
2004-08-06, 21:47
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varelse
Tyvärr, inga toppisar
Växtplatsen är för övrigt fel vad jag såg. Toppisar växer på/vid ängar/hagar/gräsmattor/öppna fält etc, inte i skogen.

/chris

fel plats ja, men hur ser du att det inte är toppisar? Det är ju rätt form, storlek och färg (tänker då mest på fotona med linjalen)

Fan att det finns så jävla mycket svamp som ser ut som dom där :S

/Spader
Citera
2004-08-06, 23:34
Medlem
den vitaste av dem på bilderna, hittade jag dock när jag var på väg hem på en gräsmatta brevid ICA Maxi i Nacka!
och dom vid trädet, det är en stor gräsmatta som växer precis där..
aja, har spolat ner skiten ändå, blev inte så mkt. väntar några veckor till tills jag drar ut på toppjakt igen
Citera
2004-08-07, 00:58
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
fel plats ja, men hur ser du att det inte är toppisar? Det är ju rätt form, storlek och färg (tänker då mest på fotona med linjalen)

Fan att det finns så jävla mycket svamp som ser ut som dom där :S

/Spader

Dom har inte rätt form och inte rätt färg. Det är för det första flera olika svampsorter han har hittat som finns på fotona.
Toppisar har oftast inte formen likt ett paraply som svamparna på bilderna utan mer som en kvinnokropp, mer oregelbunden utbredning i höjdled, lite svårt att förklara.
Sedan ser man lamellerna igenom hatten på några och det har jag aldrig sett att man kan göra på några toppisar.

/chris
Citera
2004-08-14, 07:20
Medlem
Föresten, det finns ju många svampar som liknar toppisar, fast är någon av dem farliga att äta?
Citera
2004-08-14, 10:36
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetInzide
Föresten, det finns ju många svampar som liknar toppisar, fast är någon av dem farliga att äta?

Frågan är ställd i hur många trådar som helst, SÖK.
Här är en...

/chris :mad:
Citera
2004-08-22, 16:57
Medlem
Spanky_O_s avatar
Iiiii! vilket härligt skitväder vi har nu! kallt o blött =)
Jag o en polare var ute för typ 2 veckor sedan o letade svamp i ett par timmar, hittade dock inga.

Men nu så har det ju varit regn o rusk en längre tid.. och kallt inte att glömma.

Tänkte dra ut idag om polaren min har tid.. Tror ni man kan hitta några svumpisar ? bor i boden (norrbotten, heh)
Citera
2004-08-25, 01:41
Medlem
Spanky_O_s avatar
Fy fan så dum jag är

Slängde i mig 50st Toppisar tidigare i kväll.
Jag kokade upp vatten med buljong. Hällde ner det i en kopp och sedan (just efter jag berättat för min polare att man inte får utsätta svampen för mer än 60grader) satte jag ner svampen i vattnet...

Jag måste fanimej vara den dummaste gud skapat..
Citera
2004-09-03, 14:19
Medlem
Är detta toppisar

Jag var och sökte efter toppisar för ett tag sedan, och jag undrar om jag har hittat rätt..
På bilden har jag lagt ut några olika svampar från olika ställen. Jag har ett litet hum om vilka som kan vara toppisar men tänkte fråga er eftersom jag är nybörjare...

Så, är dessa helt ätliga eller riskerar man att få en förgiftning av hallucinogen art???
överifrån
underifrån

Tack på förhand
Citera
2004-09-03, 14:21
Medlem
Jag skulle kunna tänka mig at 1an och 4an inte är toppisar, men jag vill gjärna vara säker...
Citera
2004-09-03, 17:15
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Ingen av de är toppisar.

1:an och 4:an kan vara giftiga, de andra är brokskivlingar.
Citera
2004-09-04, 09:32
Medlem
hmm... det var ju trist...

då är det bara att kasta då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in