2007-09-18, 18:33
Medlem
badfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Jasså?

"Enligt moderna studier från framför allt Tyskland och Schweiz bedöms dock substansen inte vara farlig för den kroppsliga hälsan."

Rättsmedicinalverkets rapport om psilocybin:
www.rmv.se/pdf/remissX04-902050.pdf

Men du kanske har andra forskarrön att komma med?
Nä psilocybin och/eller psilocin är inte fysiskt skadligt (säkert lite men inte mer än en snus). Men sen vet jag att rå svamp samt något annat ämne i "magiska svampar" har en skadlig effekt mot lever samt mage hos vissa personer. Beror på en viss "sjukdom" eller liknande som vissa går runt med. Skadar säkert inte mer än en fylla, men hur som haver så skulle jag inte rekomendera en 15 årig kille bruka en så psykisk stark drog som toppslätskivling.
Citera
2007-09-18, 18:36
Medlem
badfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myblackflaghigh
ingen som svarat, var lite snälla nu. gör det något om det slinker ner brokingar i mitt toppis-te? kan de påverka effekten, eller kommer de bara vara extra bukfylla? har nämligen ingen lust att slänga alla mina svampar, där jag e rätt säker på att flertalet är rätt..

mvh svarta flaggan
Brokskivlingar innehåller en mycket låg halt psykoaktiva ämnen, så det gör alltså inget om du blandar dom. Det är ungeför som en "svag" toppis. Simma lugnt
Citera
2007-09-18, 18:59
Bannlyst
Jag vill bara nämna en sak för alla som otåliga nybörjarplockare...
Jag själv har letat toppisar i över 10 år. Dom första åren gick mest ut på att hitta ställena som toppisarna växer på, och det är långt ifrån varje kohage. Min uppfattning är att det växet toppisar i ungefär 1 av 10 hagar. Och dom flesta hagar växer det väldigt begränsade mängder. Men sen finns det ställen där det växer oerhört mycket. Och det gäller att verkligen ha tålamod för att hitta dom. Det är inte liksom att bara "nu ska vi gå ut och hämta lite toppisar o trippa i närmaste hage!". Många verkar tro att dom växer i varenda hage. Hittar du inga i en hage, gå till nästa osv.

Jag själv har finkammat 100 tals hagar, och känt mig som en riktig idiot under många turer när jag kommit hem tomhänt efter timtals letande. Men som sagt så har jag mina platser nu som jag bara behöver besöka och tömma på godbitar...

By the way, var iväg till ett annat ställe i sthlm idag o drog in ungefär 200st...

Good luck everyone!....
Citera
2007-09-18, 19:22
Medlem
badfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liberalusers
Min uppfattning är att det växet toppisar i ungefär 1 av 10 hagar. Och dom flesta hagar växer det väldigt begränsade mängder.
Vet inte riktigt om jag håller med dig helt, visst kan en del kohagar inehålla mer eller mindre. En del inga alls och en del mycket. Men oftast på mina platser iaf växer dom tidsvis. I en ena hagen börjar dom växa tidigt och är helt tom när dom börjar växa i andra hagar. Och i en del växer det under hela hösten. Och på dom stora hagarna växer dom efter sol,vind,vattendrag osv osv. Så dom kan växa i ena änden i 2-3 veckor för att sedan "flytta" sig och växa i den andra änden. Beroende på väder/årstid. Förstå mig inte fel du har ju rätt, men att säga att det växer toppisar i 1 av 10 hagar är i mino ögon att ta i ganska brutalt. Kanske kan det vara så där du bor. Men i värmland är dom i 7 av 10 enligt mig. Peace

Edit. punkt..
Citera
2007-09-18, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av badfisk
Vet inte riktigt om jag håller med dig helt, visst kan en del kohagar inehålla mer eller mindre. En del inga alls och en del mycket. Men oftast på mina platser iaf växer dom tidsvis. I en ena hagen börjar dom växa tidigt och är helt tom när dom börjar växa i andra hagar. Och i en del växer det under hela hösten. Och på dom stora hagarna växer dom efter sol,vind,vattendrag osv osv. Så dom kan växa i ena änden i 2-3 veckor för att sedan "flytta" sig och växa i den andra änden. Beroende på väder/årstid. Förstå mig inte fel du har ju rätt, men att säga att det växer toppisar i 1 av 10 hagar är i mino ögon att ta i ganska brutalt. Kanske kan det vara så där du bor. Men i värmland är dom i 7 av 10 enligt mig. Peace

Edit. punkt..
Agreed. Även om föregående talare har rätt i att det blir VÄLDIGT mycket enklare med åren.
Citera
2007-09-18, 19:32
Medlem
badfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Agreed. Även om föregående talare har rätt i att det blir VÄLDIGT mycket enklare med åren.
Självklart är det så. practice makes perfect
Citera
2007-09-18, 20:44
Medlem
Supranoos avatar
Jag kan tipsa alla norrbottningar som bor i lule-trakten att gå ut och leta efter detta underbara väder som vi haft se senaste dagarna. Jag och mina två kompisar var ute och letade lite nyss och hittade 250st på en timme
Citera
2007-09-18, 21:27
Medlem
Citat:
Nä psilocybin och/eller psilocin är inte fysiskt skadligt
Okej, då är vi överrens.
Citat:
(säkert lite men inte mer än en snus).
Har du ändrat dig?

För det första kan man inte göra en sådan jämförelse, eftersom det är så olika saker. Visst, båda är droger.
Men de påverkar människan på så otroligt olika sätt. Jag fördömer också jämförelser mellan alkohol och cannabis, för i övrigt. Av samma orsak.

Det går inte att göra sådana jämförelser, eftersom de verkar på så olika sätt.
Citat:
Men sen vet jag att rå svamp samt något annat ämne i "magiska svampar" har en skadlig effekt mot lever samt mage hos vissa personer. Beror på en viss "sjukdom" eller liknande som vissa går runt med.
Det har jag aldrig hört talats om, menar du att vissa personer skulle ha någon form av enzymfel i magen?
Citat:
Skadar säkert inte [fysiskt] mer än en fylla,
Det håller jag verkligen med dig om! Återigen är det dumt att göra sådana jämförelser
Citat:
men hur som haver så skulle jag inte rekomendera en 15 årig kille bruka en så psykisk stark drog som toppslätskivling.
Det håller jag nästan helt med dig om.

Under medicinska undersökningar med statliga tillstånd, har jag dock inget att säga till om.

Citat:
Ursprungligen postat av liberalusers
[...]
Good luck everyone!....
Stort tack för informationen och dina lyckoönskningar!
Citera
2007-09-18, 21:58
Medlem
badfisks avatar
Citat:
Har du ändrat dig?
Nej jag har inte ändrat mig, men jag kan inte sätta fingret på hur skadligt det är fysiskt. Men jag är säker på att om du skulle käka svamp 10-20 gånger per dag så skulle det ta skada på ett eller annat sätt. Visst överdriver jag, men ja vill att du ska förstå vad jag menar.
Citat:
Det går inte att göra sådana jämförelser, eftersom de verkar på så olika sätt.
Jag använder mig av en sån jämförelse eftersom det helt enkelt blir lättare att förklara. Och ja hoppas att ingen tror att man kan få snusgropar i läpparna av att käka svamp.
Citat:
Det har jag aldrig hört talats om, menar du att vissa personer skulle ha någon form av enzymfel i magen?
Jag vet i ärlighetens namn inte va det är, men jag har läst att vissa personer med det PH-Värdet/Magbalansen/Vänsterhänt/Högerhänt eller va det nu kan vara får problem/tar skada av svampen. Kan va falskt, kan va fakta. Men det är iaf vad jag har läst. Hittar du motbevis från en trolig källa så blir jag glad. Man vill ju inte att det ska ta skada.
Citera
2007-09-18, 22:41
Medlem
Rent tekniskt sätt är allt dödligt. Bara man äter det i tillräcklig mängd.
Citera
2007-09-18, 22:48
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Rent tekniskt sätt är allt dödligt. Bara man äter det i tillräcklig mängd.

Nja. Om jag försöker äta ihjäl mig på isbergssallad så skulle jag inte dö av något ämne i sallanden innan jag dör av att magsäcken spricker. Men om du räknar med det så stämmer det.
Citera
2007-09-18, 22:48
Medlem
Corvs avatar
Citat:
Nej jag har inte ändrat mig, men jag kan inte sätta fingret på hur skadligt det är fysiskt. Men jag är säker på att om du skulle käka svamp 10-20 gånger per dag så skulle det ta skada på ett eller annat sätt. Visst överdriver jag, men ja vill att du ska förstå vad jag menar.
Toleransen på svamp är helt galen, om du vill ha en likadan tripp nån dag efter din senaste tripp så måste du käka mycket mer svamp. Därför kan man inte käka mer än max 2-3 ggr på en vecka, och sedan måste man ta långa uppehåll.. Visst, man skulle väl rent teoretiskt kunna klämma i sig 10+g torkad Copelandia under påverkan av toleransen, men det är inte så relevant då jag inte tror att någon har gjort det

Citat:
Jag vet i ärlighetens namn inte va det är, men jag har läst att vissa personer med det PH-Värdet/Magbalansen/Vänsterhänt/Högerhänt eller va det nu kan vara får problem/tar skada av svampen. Kan va falskt, kan va fakta. Men det är iaf vad jag har läst. Hittar du motbevis från en trolig källa så blir jag glad. Man vill ju inte att det ska ta skada.
Du måste väl ändå bevisa det innan någon ska försöka motbevisa det.. Visst blir man taskig i magen ibland av svamp, men jag har aldrig hört talas om någon som tar nån som helst fysisk skada av svamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in