2007-09-16, 11:19
Medlem
OmgHaxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerc
Tjena alla toppis experter ;]

Jag undra om det i småland (söder om Nässjö) växer toppisar?
Om det nu gör det så är det dax att kika efter dem nu, eller senare?

Ut och leta, det värsta som kan hända är ju att du inte hittar nått
Aja jag var ute igår och letade i ca en halvtimme (det börja regna ) och hittade 15 st så jag ska ut och leta idag igen.
Citera
2007-09-16, 11:25
Medlem
Nercs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmgHaxx
Ut och leta, det värsta som kan hända är ju att du inte hittar nått
Aja jag var ute igår och letade i ca en halvtimme (det börja regna ) och hittade 15 st så jag ska ut och leta idag igen.

ok tack för hjälpen..
Mycket gösslade hagar här nere så hoppas jag hittar något..

Btw, Ska man krypa omkring på knäna när man letar eller?
Hur gör ni?
Citera
2007-09-16, 12:17
Medlem
någon mer än jag som känner att det är sjukt misstänkt att krypa omkring i gräset där folk ser en? jag har bil, och stannar därför ofta precis vid hagen/ängen/fältet, och går runt o tittar ner i gräset efter svamp. det är inte sällan folk som kör förbi saktar ner tänkvärt, känner mig alltid så anklagad. vad ska man säga till sitt försvar egentligen?
Citera
2007-09-16, 12:21
Medlem
kallestolpillers avatar
Säg att du är Svampkonsulent, finns faktiskt nånting som heter det, och studerar dom lokala svamparna lr nåt, funkar säkert
Citera
2007-09-16, 12:22
Medlem
kallestolpillers avatar
Citat:
ok tack för hjälpen..

Hur gör ni?

Går ut och sätter mig på huk bland tuvorna och spionerar runt, om jag inte hittar nåt går jag försiktigt vidare lite lätt, känns säkrare eftersom det är minimal chans att kliva på några då
Citera
2007-09-16, 12:24
Medlem
Jag var ute i en timme idag och letade efter toppslätsskivlingar, på optimala platser. Öppna ängar där kor hästar gått, fuktiga ängar med kraftiga tuvor. Inte en enda toppslätsskivling dock.
Vad jag kom att tänka på är att det kan finnas ormar i som gömmer sig i det lite högre gräset. Därför gör jag ljud för att de ska skrämmas iväg innan jag kliver på de.
Citera
2007-09-16, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av myblackflaghigh
någon mer än jag som känner att det är sjukt misstänkt att krypa omkring i gräset där folk ser en? jag har bil, och stannar därför ofta precis vid hagen/ängen/fältet, och går runt o tittar ner i gräset efter svamp. det är inte sällan folk som kör förbi saktar ner tänkvärt, känner mig alltid så anklagad. vad ska man säga till sitt försvar egentligen?
Det där är alltid ett problem och det kräver olika ursäker för olika platser.

Om stället t.ex ligger bredvid en relativt vältrafikerad väg som går mot/från staden, så kör jag med att jag tappat nycklarna när jag skulle urinera i fyllan häromnatten. Annars kan man köra med att man plockar svamp, t.ex Ängchampinjon.

Dock tror jag många fattar ändå. En snubbe frågade mig om jag letade psilocybin. Han gav goda råd om vart de fanns.
Citera
2007-09-16, 12:35
Medlem
OmgHaxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myblackflaghigh

Säg att du körde på en fågel och att du letar efter stackaren eftersom du inte vill att den ska lida

Citat:
Hur gör ni?

Jag går runt ganska sakta och tittar runt framför fötterna.
Citera
2007-09-16, 12:53
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
ok tack för hjälpen..
Mycket gösslade hagar här nere så hoppas jag hittar något..

Hur gör ni?
Jag fick lov att krypa runt på knä när jag hittade dom på min bild. Hade aldrig hittat dom annars :P Jag tycker iaf att det är bättre att kolla riktigt noga i några tuvor än att bara gå runt o kolla ner i tuvorna. Men hittar man en toppis så hittar man fler i samma tuva nästan jämt.
Citera
2007-09-16, 12:54
Medlem
piskans avatar
Jag och 3 polare var ute igår igen och vi hittade ca 350st i stockholm, det vart en rätt stark tripp för oss alla, mycket trevligt
Citera
2007-09-16, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piskan
Jag och 3 polare var ute igår igen och vi hittade ca 350st i stockholm, det vart en rätt stark tripp för oss alla, mycket trevligt
Ni åt alltså runt 115 st var? Det är en riktig monsterdos om ni verkligen plockade rätt. Äter man 115 st kan man få en "rätt stark" tripp. Säker att det inte var nån av dessa -> http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/svamparisverige.php ni åt?

EDIT: Såg bilden och det var toppisar. Men shit, 115 st är inte lite....
Citera
2007-09-16, 13:13
Medlem
Nercs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piskan

Grattis .. Jag och 3 polare leta förra året efter toppisar i sthlm.. hitta inga, och då var vi runt en hel golfbana också. =/

Va en runda här nu på en äng.. hitta bara ful svamp.. de som ser ut som toppisar men är inte lila, utan bruna under hatten.. Ska testa leta på måndag igen..

16 september.. är det inte Prime-time att leta toppisar nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in