2006-11-15, 16:03
Avslutad
*Garvar gott*

Fejktoppisar? Spännande namn.. och ja, det stämmer. Det du har hittat är fejktoppisar. Hum.
Citera
2006-11-15, 16:11
Medlem
ztingers avatar
Jag tycker det såg ut som riktiga toppisar och inte "fejktoppisar" men jag är heller inte så insatt. Dom kanske hade lite fel färg men det var det ända som skiljde tycker jag.
Citera
2006-11-15, 16:14
Medlem
Dyngraukmans avatar
Fejktoppisar

Mjo jag vet, men det finns gott om svampar som är värsta toppisar baitare...

e det färgen det beror på arioch?
Citera
2006-11-15, 17:08
Avslutad
Citat:
Mjo jag vet, men det finns gott om svampar som är värsta toppisar baitare...

e det färgen det beror på arioch?

Efter en närmare titt är jag beredd att revidera mitt tidigare inlägg. Sorry. De tre längst åt vänter är troligen toppisar, och de två till höger ser ut som dyng..någonting..skivling, Panaleous Fonesecii.
Citera
2006-11-15, 18:24
Medlem
Dyngraukmans avatar
Jag håller med, när jag tittar ordentligt så ser dom andra så jävla paraplyiga ut...tur att jag inte slängde dom...men ja 3 toppisar är väl alltid 3 toppisar...
Citera
2006-11-15, 22:37
Medlem
_ketamin_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semafor
Inget köp å sälj på detta forum. Nu vet jag inte om din smiley antyder att du var ironisk men men.

nej nej jag menade inte att jag ville köpa, var bara nyfiken
Citera
2006-11-16, 08:42
Avslutad
Citat:
Underbar bild på en skönt fullvuxen toppslätskivling, tack för det.

Beträffande snö/ frost och svamp, så har jag efter idog research funnit att det inte är helt klart att myceliet helt dör ut om det bara är en kortare frosttripp. Därför kommer jag i sann Flashback- anda gå ut och göra en check på mitt svampställe. Tidigare år har det aldrig funnits efter frosten, men det kanske blir såpass milt i år?

Återkommer i ärendet.

Återkommer således i ärendet, mission completed.

Nu har jag i en veckas tid checkat av mina svampställen, med magert för att inte säga obefintligt resultat. Inte en svampuschling, enbart svartnande, ruttnande exemplar som med stor sannolikhet växte innan köldknäppen här i Stockholm.

Min subjektiva uppfattning kvarstår, tror svamparna har svårt att komma tillbaka efter att frosten börjat käka på myceliet. Däremot, om värmen håller i sig lite till- kanske det kan komma en ny batch.

Vi får se.

Peace
Citera
2006-11-16, 09:56
Medlem
Dyngraukmans avatar
Dom Toppisarna jag har hittat här i stan, innanför tullarna tror jag överlever pga det är varmare här... Jag har inte sett någon svamp som varit kolsvart ens. Och många sånna där lite större skivlingar står fortfarande rakt upp.

Där jag har hittade dom här små liven är mellan 2 stora hus på en bakgård, vilket jag anser måste vara varmare..
Citera
2006-11-17, 21:13
Medlem
Swibbans avatar
Penicilin är ingen fara att ta några timmar innan man svampar va? Min polare tar det för att bli av med sin öroninflammation nämligen...
Citera
2006-11-17, 22:00
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swibban
Penicilin är ingen fara att ta några timmar innan man svampar va? Min polare tar det för att bli av med sin öroninflammation nämligen...
Antagligen inte. Penicilin är ju...hmm svamp.
Citera
2006-11-18, 11:15
Medlem
Swibbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Antagligen inte. Penicilin är ju...hmm svamp.

Har du fel dör min polare

Hittade 48%ig svart vinbärssaft på apoteket. Köpte 6st flaskor men nu ser jag att det står 48% svarta vinbör och druvor Hopaps det funkar endå.
Citera
2006-11-18, 13:46
Medlem
Swibbans avatar
eller nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in