2005-08-11, 12:25
Medlem
tommytees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segarattan
En liten fråga, växer svamparna på samma ställe, år efter år?
Så om jag nu skulle hitta svampar i min trädgård, finns det risk att dom växer där nästa år igen?

(Förlåt om någon redan ställt denna fråga, läste igenom dom 100 första posterna, sen tröttana jag )

Jo, så är det! hittar du ett bra ställe ett år, gå tillbaka nästa år så skall du se att dem växer även då. Sen i trädgården får du svårt att hitta "trattisar" (toppslätsskivling), ut i hagarna o leta men se upp för korna dom jagar dig tills du stupar då trampar dom på dig tills du inte längre kan röra dig
Citera
2005-08-11, 12:36
Medlem
Segarattans avatar
Trattisar? Trodde det kallades Toppisar
Trattisar e väl kantareller?

Men ok, jag ska försöka hitta nått bra ställe
Har för mig att vi ska gå ut och kolla på naturen med skolan nån gång i höst.
Haha, skoj och hitta svampar med skolan
Citera
2005-08-11, 14:12
Medlem
Terumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segarattan
En liten fråga, växer svamparna på samma ställe, år efter år?
Så om jag nu skulle hitta svampar i min trädgård, finns det risk att dom växer där nästa år igen?

(Förlåt om någon redan ställt denna fråga, läste igenom dom 100 första posterna, sen tröttana jag )

Jag har svamp i min trädgård, de har växt i samma hörn i trädgården de sista åren. Nu börjar jag dock bli lite orolig, då de alltid kommit i början på augusti, men nu har jag ännu inte sett till några
Ska ut å klippa gräsmattan nu, så jag får väl hoppas .....
Citera
2005-08-11, 20:15
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Om det är trattisar rekommenderar jag att du hackar och steker dom i smör på svag värme. När du börjar äta dom så kommer du genast känna en känsla av välbehag och tillfredställelse. Så småningom kommmer du att börja uppleva mättnadskänslor och vid höga doser en del dåsighet. Men jag håller med dig, trattkantarellen är sannerligen en magisk svamp...

ursäkta mig och min klantighet. Eftersom ingen vill svara på mitt tidigare inlägg så får jag ställa frågan igen.

ifall man plockat toppis liknande svamp i trädgården är det bara att slänga i sig dom då å hoppas på att det är rätt eller finns det risk för giftiga?
jag har ju kollat en del guider och så så jag är någorlunda säker på att det är toppis iaf.
Ps: skulle uppskatta ett riktigt svar denna gång.
Citera
2005-08-12, 12:20
Medlem
Jag var ute idag i äng och mark och letade efter Toppisar, det enda jag hittade var ett bra exemplar på en Slåtterbrokling.
Är det fortfarande lite för tidigt för Toppisar måntro
Citera
2005-08-12, 12:25
Medlem
tommytees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
ursäkta mig och min klantighet. Eftersom ingen vill svara på mitt tidigare inlägg så får jag ställa frågan igen.

ifall man plockat toppis liknande svamp i trädgården är det bara att slänga i sig dom då å hoppas på att det är rätt eller finns det risk för giftiga?
jag har ju kollat en del guider och så så jag är någorlunda säker på att det är toppis iaf.
Ps: skulle uppskatta ett riktigt svar denna gång.

Har man aldrig förut plockat "toppis" så är det lätt att förväxla dem med andra svampar, har man däremot vart ute några ggr och plockat den är det inga problem att känna igen dem.
Lägg upp en bild så kan någon lätt identifiera dem och visst finns det giftiga svampar
Citera
2005-08-13, 16:50
Medlem
Terumos avatar
Hurra hurra ! Idag har jag hittat årets första toppis på min gräsmatta, har tyvärr ingen digitalkamera så jag kan lägga upp nån nån bild !
Men nu är de iaf på gång, 3 - 7 dagar till så blir det nog årets första tripp
Citera
2005-08-13, 17:09
Medlem
bIZongs avatar
gillar toppisar när det regnar mycket? eller vill dom ha bara fuktigt i luften ?
Citera
2005-08-13, 17:46
Medlem
FoXxs avatar
Kallt och regn vad jag förstått .
Citera
2005-08-13, 18:45
Medlem
Regnet bäddar för rekordår

Torkan under juli höll på att utrota årets svampskörd. Men de senaste veckornas kraftiga regn runt om i landet får svampälskare att pusta ut .
Fortsätter blötan kan år 2005 bli ett rekordår.
www.svampguiden.com finns flera rapporter från hela landet.
Några exempell: "Det finns hur mycket gula kantareller som hellst nu", skriver Wenda i Västergötland. "Skogen är formligen dränkt med Karl-Johan nu", mailar Helena i Sörmland.
För att hitta bra svampställen krävs lite kunskap, tillexempell svampen ifråga lever i samklang med, enligt Naturhistoriskariksmuséet svampexpert, Klas Jaederfelt.
Citera
2005-08-13, 20:13
Medlem
D.Masters avatar
Kom precis hem efter en första lyckad svamp jakt... Testar dom råa men har lite problem, dom e fan inte goda...
Citera
2005-08-13, 20:26
Medlem
Bloodhounds avatar
Äntligen fick man nåt att glädjas åt, skall ge mig ut på toppisjakt om några veckor tror jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in