2006-10-24, 18:25
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semafor
Ang. Stormorfars svampar.

Nån är en toppis. Men resten är såna där fulsvampar som man hittar ibland... DVS toppis utan topp.

Höh vad menar du? Är nån svamp på bilden en toppis utan topp`?
Vet att några av edem är fulsvamp.. ska rensa ur dom o lägga upp ny bild när de har torkat..
Citera
2006-10-24, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Hallå! Var ute o kollade lite på en äng idag. Det var svårt att se vilka som var toppisar eftersom det var hur jävla blött som helst.

Här är svamparna som jag hittade iaf:

http://img340.imageshack.us/img340/7976/dscn3802pq0.jpg

De lite större är jag ganska säker på att det är toppisar. Fler av de andra tycker jag ser ut som brokingar.. några synns inte på bilden heller men dom är jag hyffsat säker på iaf.

Edit: Som ni ser på bilden är alla svampar jävligt mörka eftersom de är blöta. Men om jag kanske lägger upp en bild imorgon om jag är osäker..

fixa en bättre bild på dem med ljusa "stammar". resten är iaf fulsvamp, enligt mig.

Edit: stammar, fötter? vad heter de egentligen?
Citera
2006-10-24, 20:08
Medlem
Asinines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fröken_prym
fixa en bättre bild på dem med ljusa "stammar". resten är iaf fulsvamp, enligt mig.

Stjälk?

Här uppe i norr har snön tagit kål på samtliga svampplockningsmöjligheter...
Citera
2006-10-24, 20:11
Medlem
Det heter fot
Citera
2006-10-24, 20:17
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fröken_prym

Japp, ska fixa en bild sen.. Men vet iaf på ett ungefär vilka som e toppisar nu.. Dom blir nästan vita när man torkar dom iaf..
Citera
2006-10-24, 20:21
Medlem
Citat:
Japp, ska fixa en bild sen.. Men vet iaf på ett ungefär vilka som e toppisar nu.. Dom blir nästan vita när man torkar dom iaf..

Du har ju trippad på egenplockade toppisar och är väldigt aktiv i identifikationsfrågor, borde inte du vet själv?
Citera
2006-10-24, 20:27
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den_gule
Du har ju trippad på egenplockade toppisar och är väldigt aktiv i identifikationsfrågor, borde inte du vet själv?

Mjo. Men nu blev jag osäker för det var så blött ute... :P
Det var västa dammen där på ängen ju .. :S
Ajja har tagit kort på dom stora som jag behöver lite hjälp med..
Citera
2006-10-24, 20:30
Medlem
Stormorfars avatar
http://img212.imageshack.us/img212/9574/dscn3805nz5.jpg
Sådär.. Är det toppisar? Hittade dom i samma tuva..
Citera
2006-10-24, 20:51
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
http://img212.imageshack.us/img212/9574/dscn3805nz5.jpg
Sådär.. Är det toppisar? Hittade dom i samma tuva..

JAg skulle gissa på toppisar som blivit gamla (alltså stora, inte gamla som i ruttna) som även växt i ett VÄLDIGT blött klimat.

Jag säger - jackpot.
Citera
2006-10-24, 20:57
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
JAg skulle gissa på toppisar som blivit gamla (alltså stora, inte gamla som i ruttna) som även växt i ett VÄLDIGT blött klimat.

Jag säger - jackpot.

Så skulle jag ocskå säga... Hoppas det är rätt
Citera
2006-10-24, 21:06
Medlem
Pork!s avatar
Citat:
Hallå! Var ute o kollade lite på en äng idag. Det var svårt att se vilka som var toppisar eftersom det var hur jävla blött som helst.

Här är svamparna som jag hittade iaf:

http://img340.imageshack.us/img340/7976/dscn3802pq0.jpg

De lite större är jag ganska säker på att det är toppisar. Fler av de andra tycker jag ser ut som brokingar.. några synns inte på bilden heller men dom är jag hyffsat säker på iaf.

Edit: Som ni ser på bilden är alla svampar jävligt mörka eftersom de är blöta. Men om jag kanske lägger upp en bild imorgon om jag är osäker..
Det är ju himla svårt att se, men av stammen att dömma har du iaf ett par toppisar, nu brde man väl kunna se vilka som är vad.

Kolla längst ner på stammen om de blir blåa.
Citera
2006-10-24, 21:08
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pork!
Det är ju himla svårt att se, men av stammen att dömma har du iaf ett par toppisar, nu brde man väl kunna se vilka som är vad.

Vad säger du om mitt nya foto? Jag slängde iaf en som var en ganska säker toppis eftersom den var så jävla risig. Nu har jag nästan slängt alla utom dom på andra bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in