Ser mer ut som någon sorts trådskivling eller spindelskivling. Hatten och foten är för grov för att vara en toppslätskivling, tror jag. Och hatten på de svampar du hittade är mer utbredda eller välvda med puckel, snarare än koniska eller toppiga. Dessutom tror jag att skivorna ska vara mörkare på toppslätskivlingar.
Den rödmarkerade bilden ser ut som gul kragskivling (de stora) och toppisar (de små). Nykläckta toppisar har förhållandevis tjock fot. Gul kragskivling är inte giftig.
Bilden PreppMode länkade är obehagligt lik toppig giftspindelskivling, en av våra giftigaste svampar.
Ritade dit lite streck på dom jag inte kände mig 100% på.. på svampen med grönt streck satt hatten ihop med foten, antar att det beror på att den är så pass färsk, men har aldrig sett det tidigare.
Ritade dit lite streck på dom jag inte kände mig 100% på.. på svampen med grönt streck satt hatten ihop med foten, antar att det beror på att den är så pass färsk, men har aldrig sett det tidigare.
Svealand, norr om örebro , söder om mora Men rätt dålig utdelning jämfört med för några veckor sedan då det hade regnat en hel del
Mora växer det så det knakar! Självbefinnandet jag mej i söder men har alla i stort sett ja känner i Mora/Orsa! Där plockas det för fulla muggar dagligen
Nu i några dagar och även i helgen har det och kommer det regna en hel del här nere i Skåne med så nu håller ja tummarna att dom snart ploppar upp här med