Edit: Vågar inte gröna dem små längst nere till vänster även om det sannolikt är toppisar (man ska vara tvärsäker och 100% när man ska avgöra sånt här).
Det är samma sort dom har bara blivit lite mosade.
Jag är en van plockare men stötte på några riktiga monster idag. Brukar aldrig hitta särskilt stora så vill gärna dubbelkolla med någon som har turen att hitta de stora asen
Själv är jag tveksam på nr 3 från vänster, men den uppfyller alla identifieringskollar som vira runt fingret etc.
Jag är en van plockare men stötte på några riktiga monster idag. Brukar aldrig hitta särskilt stora så vill gärna dubbelkolla med någon som har turen att hitta de stora asen
Själv är jag tveksam på nr 3 från vänster, men den uppfyller alla identifieringskollar som vira runt fingret etc.
Vad säger ni?
Hoppas du trollar eller att jag missförstår dig. Ingen av dem stora som ligger i fokus på bilderna är ju toppisar. Högen i periferin verkar vara Toppslätskivlingar däremot.
Vad säger ni?
De flesta små som ligger vid sidan av ser ut som riktiga toppisar, men är verkligen någon av de 4 som ligger till vänster faktiskt toppisar? Av de fyra ser ju den tredje från vänster mest ut som en toppis av dem. Hade definitivt inte käkat dem utan ett säkert omdöme från någon längre erfaren plockare än mig, jag hade nog inte ens plockat dem. Saknar den karaktäristiska knoppen, fel form på "klockan" och är det inte alldeles för ljus färg på skivorna? Jag är inte säker dock.
Den största verkar alltför stor men växte i samma tuva som några av de andra. Av de två mindre verkar den längsta vara en toppis även om hatten är lite för rund. Den minsta är jag osäker på på grund av formen och färgen på hatten. Två bilder till på den minsta: https://imgoat.com/v/40569 https://imgoat.com/v/40570
Tjena! Var ute i en kohage i Smålands län och hittade dessa små sötisar i helgen Är relativt övertygad om att det är toppisar men skulle vara kul att få höra av en mer erfaren svampplockare så man kan känna sig på den säkra sidan.
Tjena! Var ute i en kohage i Smålands län och hittade dessa små sötisar i helgen Är relativt övertygad om att det är toppisar men skulle vara kul att få höra av en mer erfaren svampplockare så man kan känna sig på den säkra sidan.