2016-08-30, 22:32
Medlem
Kommer bättre bilder efter att jag plockat ^_^

Väntar lite med första skörden då det bara fanns 5 stycken där jag hittade.
Citera
2016-08-31, 12:53
Medlem
Tjena vart ut och kollade nedanför fotbolls planen min (skog) brevid en sjö efter lite toppisar, är ju tyvärr inte expert på dem så postar en bild här så får ni avgöra

http://imgur.com/a/EMIMC

Tack för svar!
Mvh J.
Citera
2016-08-31, 13:43
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josimm
Tjena vart ut och kollade nedanför fotbolls planen min (skog) brevid en sjö efter lite toppisar, är ju tyvärr inte expert på dem så postar en bild här så får ni avgöra

http://imgur.com/a/EMIMC

Tack för svar!
Mvh J.
Nitlott, tyvärr
Citera
2016-08-31, 16:03
Medlem
Harbards avatar
http://docplayer.se/12031317-En-falthandbok-for-fotografer-av-magiska-svampar.html

Kolla gärna igenom denna, där lär ni er allt ni behöver veta för lyckad fångst
Citera
2016-08-31, 17:16
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Goddag!
Fick nys om det här med toppslätskivling i förrgår kväll då jag surfade ut på the web.
Verkar ju att ha tajmat upptäckten i hyfsat rätt tid eftersom att säsongen börjar nu!

Så jag funderade på vilka ställen i trakten som skulle kunna vara tänkbara för att det ska växa toppisar där.
Åkte dit idag och kollade och visst fans det svamp men de flesta var ganska små så jag antar att man kanske ska vänta en vecka till så att de får väx till sig? eller?
tog bild på en som jag tycker är lik de bilder jag sett, den är dock väldigt liten.
Men skulle ni vilja identifiera denna tack?
http://imgur.com/a/wey3l
det är tre bilder på samma svamp på länken.
Tack på förhand!
Citera
2016-08-31, 17:33
Medlem
Ser ut att vara rätt sort om än lite liten. Toppisar är inga stora svampar fast kan bli större än så där ^_^
Citera
2016-08-31, 17:36
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowban
Ser ut att vara rätt sort om än lite liten. Toppisar är inga stora svampar fast kan bli större än så där ^_^
Fan jag glad jag blir om man lyckades hitta rätt första gången

Vill dock gärna ha någon mer bekräftelse

Sedan har jag en fråga, finns det några svampar som ser ut i denna stilen som skulle kunna vara giftiga? Alltså finns det någon chans att man plockar en svamp som är lik toppis och blir förgiftad?
Tack!
Citera
2016-08-31, 17:40
Medlem
Så länge det är plockat på gräsmatta/toppis habitat ska det inte finnas några giftiga förväxlingssvampar men vänta på att fler bekräftar just in case.
Citera
2016-08-31, 18:39
Medlem
FullMetallJackas avatar
Alltså, har de som postat här aldrig ens sett en bild av en toppis? Jag är ingen expert, men de flesta svamparna här är ju uppenbarligen inte toppisar, det ser jag på en gång. Vore ju smartare att faktiskt ta reda på hur en toppis ser ut innan man ger sig ut, på långt håll kan det vara svårare att se om det är en toppis eller ej förstås, men man måste inte vara raketforskare för att se om det är rätt när man inspekterar på närmare håll.

Ha som tumregel att om en svamp saknar ALLA drag som en toppis ska ha så är det INTE en toppis, svårare än så är det inte. Snart kommer väl nån jävel med en flugsvamp och frågar om det är rätt.
Citera
2016-08-31, 18:47
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Alltså, har de som postat här aldrig ens sett en bild av en toppis? Jag är ingen expert, men de flesta svamparna här är ju uppenbarligen inte toppisar, det ser jag på en gång. Vore ju smartare att faktiskt ta reda på hur en toppis ser ut innan man ger sig ut, på långt håll kan det vara svårare att se om det är en toppis eller ej förstås, men man måste inte vara raketforskare för att se om det är rätt när man inspekterar på närmare håll.

Ha som tumregel att om en svamp saknar ALLA drag som en toppis ska ha så är det INTE en toppis, svårare än så är det inte. Snart kommer väl nån jävel med en flugsvamp och frågar om det är rätt.
Bättre att de postar om de är osäkra så de inte dör eller något.
Citera
2016-08-31, 19:25
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Bättre att de postar om de är osäkra så de inte dör eller något.
Klart det är bra att dubbelkolla med Flashback innan förtäring, men när svamparna inte ens ser ut att ens komma från samma habitat som en toppis så får det mig att tro att de inte ens orkar lära sig identifiering överhuvudtaget och efter en snabb googling så ser man ju ganska uppenbart att det inte är rätt svamp, att då fråga Flashback känns helt meningslöst. Efter att ha letat svamp själv och läst i identifieringstrådar så är det ytterst svårt att hitta toppisar som inte ser ut som toppisar och då ska man inte äta de ändå för då kan det vara vad fan som helst. Om du inte ser uppenbart vilken sort det är så är det bara att skita i det IMO och toppisar är ganska distinkta vid närmare inspektion. Det är ingen som stöter på en flugsvamp och tänker "Är detta en flugsvamp månntro?", för mig är det samma sak med toppisar.

Att nån skulle tycka att de här svamparna: http://i.imgur.com/ZNuNwDQ.jpg ser ut som de här svamparna: http://i39.tinypic.com/29qkqo3.jpg förbryllar mig, klart man inte är säker om man inte har gjort någon research, men då ska man inte heller plocka svamp i vilket fall.

Som sagt är jag inte en expert, men jag har ju fan ett par fungerande ögon i alla fall.
Citera
2016-08-31, 19:46
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka

Syftar du på min svamp?
För vad jag kan se så har den de flesta drag som en toppis ska ha förutom att den är lite liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in